Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner  (läst 2745 gånger)

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« skrivet: 03 nov-12 kl 10:45 »

Hej!

Utökade för en par månader sedan min lilla hönsflock med 3 små dvärg-kochiner födda i maj. De skulle vara hönor och jag har inte tänkt mer på saken utan helt enkelt antagit att så är fallet. De ser ut som hönor i mina ögon, men jag är ingen hönsveteran och har aldrig sett såhär unga dvärgk-ochiner förut.

Nu har dock 2/3 börjat brösta upp sig mot varandra och dansa omkring, händer det att hönor gör sådant med eller räcker det för att avgöra att de är tuppar?

Mvh
Zadie
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #1 skrivet: 03 nov-12 kl 11:17 »
Hönor kan också brösta upp sig mot varandra och förekommer att de kan släppa ned ena vingen lite och ställa sig med sidan mot sin "motståndare" lite likt en tupp - "muckposition". ::) Har även haft en höna som "valsat" precis som en tupp .... För en annan tupp, som hon sedan satte på (lite omvänt  :-X ). Det sistnämnda skulle jag inte vilja påstå hör bland vanligheterna. Har varit med 1 - 2 gånger under mitt liv att en annan höna satt på en annan höna (utan dans) och 1 gång under mitt liv att en höna valsat + satt på (i detta fallet en tupp). Alla dessa individer har varit könsmogna damer på sådär 5 - 6 års ålder, aldrig sett något liknande hos ungdomar.

Du har inga foton du kan lägga upp så vi kan få kika hur de ser ut? Hur gamla är de ungefär? Om de blivit såpass gamla att de passerat 10 veckors ålder bör ev. tuppar ha börjat utvecklat tuppfjädrar i åtminstone sadeln - Sadelbehäng. Dessa fjädrar är skimrande, smala och spetsiga i formen, endast tuppar utvecklar dessa fjädrar.

Sadelbehäng



Tuppar utvecklar också kam och slör (haklappar) mycket fortare än hönorna som inte får någon ordentlig röd framträdande kam och slör förrän de blivit såpass gamla att det är dags till att börja lägga ägg (dvs. vanligtvis runt 5 - 6 månaders ålder när det gäller rasen dvärg kochin).

Bifogar exempelbilder på ett par dv kochinkycklingar här hemma. Den översta bilden är på en 11 veckor liten höna och den undre bilden är på en ca 8 veckors (dvs. 3 veckor yngre) tuppkyckling (som dessutom är ganska sen i kamutvecklingen, de brukar kunna ha ännu rödare och större kam vid denna ålder).
 

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #2 skrivet: 03 nov-12 kl 18:08 »

Tack för ditt absolut jättebra svar Linkoso! Tryggt att höra att det i alla fall kan hända att hönor bröstar upp sig mot varandra, då gråter jag inte riktigt än! :)

Mina är alltså födda i maj så 5-6 månader, så fjädrarna du nämner borde kunna skådas! Jag har försökt fota dem, inser att många här säkert kan avgöra direkt om jag bara har bra bilder.. men de är långt ifrån tama och attans snabba. :D Får bänka mig i morgon med kameran och sitta där så länge att de glömmer bort mig, med massor av godsaker spridda vid fötterna.. Problemet är ju att de 10 som inte är skygga så glatt hamnar ivägen då. Om jag inte lyckas fota dem får jag smyga dit i mörkret och spana in fjädrarna! :)

Dina bilder är ju väldigt tydliga och fina och på mycket yngre höns. Man kan tycka att om mina är tuppar borde de se "mer tuppiga" ut än din unge herre på bilden? Spontant från minnet skulle jag säga att de ser ut som din tupp på ovansidan huvudet och din höna på undersidan huvudet, alla tre..

Åh jag hoppas så att de är damer! Återkommer med bilder i morgon om det så ska ta mig hela dagen och hoppas på expertutlåtanden. :)

//Zadie
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #3 skrivet: 04 nov-12 kl 14:47 »

Jag lyckades till slut få vara förvånansvärt nära.. men allt blir bara suddigt.. de är inte stilla många millisekunder de här små sötnosarna! :)

Finns det någon chans att ni veteraner ser även på denna dåliga bild?

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #4 skrivet: 04 nov-12 kl 14:56 »
Jag ser två små damer. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #5 skrivet: 04 nov-12 kl 15:04 »

Whoho! Åh vad glad jag blir, tack snälla du för hjälpen! Då ska jag bara njuta nästa gång jag ser deras dans och bus, det ser ju ut som de har huur kul som helst. :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #6 skrivet: 04 nov-12 kl 15:31 »
Får jag sticka in med en bild för ett expertutlåtande?

Detta är mina två äldre dv.kochin, 3½ månader nu. Den bruna har ljusare kam o den mörkare ngt större slör (men inte mkt). Den bruna blir mkt omhuldad av islandstuppen inne i hönshuset på kvällarna. När h*n inte vill hoppa upp på pinnen lägger han sig med henne i "deras" hörn.

Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #7 skrivet: 04 nov-12 kl 15:33 »
Närbild på Litens huvud (min 10-åriga dotters "höna").
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #8 skrivet: 04 nov-12 kl 15:36 »
Närbild på svarta Pip´s huvud (min 8-åriga dotters...tupp?).
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #9 skrivet: 04 nov-12 kl 15:37 »
Hönor skulle jag vilja säga. =)

Här har ni en liten kille på ca 4 månader att jämföra med.



Och tuppen Luddbullen när han var 15 veckor (alltså strax 4 månader)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #10 skrivet: 04 nov-12 kl 16:47 »
*HALLELUJA*! Båda töserna vill ha hönor...o få ägg från *siiina* hönor till frukost!  :D (Har dock förberett dem på att ngn kan bli tupp...då får de hålla bröllop därute...10-åringen över Mendelsons på pianot som bäst.  ;D)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #11 skrivet: 04 nov-12 kl 19:45 »
*HALLELUJA*! Båda töserna vill ha hönor...o få ägg från *siiina* hönor till frukost!  :D (Har dock förberett dem på att ngn kan bli tupp...då får de hålla bröllop därute...10-åringen över Mendelsons på pianot som bäst.  ;D)
;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #12 skrivet: 09 nov-12 kl 08:34 »
Skärskådade de små nu på morgonen...som det ser ut nu så har 2 st ngt större kammar (7 v gamla) än de andra 4...då blir det kanske 2 tuppar o 6 damer!  :D

Tänk att man förfasar sig över kulturer där söner hålls högt o döttrar anses vara...onödigt påhäng...o så är man en lika stor skithög själv när det kommer till ens höns!  ::)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Ännu en fråga om kön.. dvärg-kochiner
« Svar #13 skrivet: 02 sep-17 kl 14:25 »
Helt annan ras...
men sökte på om hönor bröstar upp sej.
Jag har, vad jag trodde, 3 Vorwerk hönor.
Och söker tupp eller ägg för att utöka gruppen med tupp.
Och så ställer sej den ene med kragen rest mot en ungtupp.
Min första tanke var..... oh my - dom är inte hönor - dom är 3 tuppar.
Kläckta i våras nån gång och har inte exakt datum framför mej, men
alla 3 ser likadana ut.
Hade ett helt kläck av Ayam Cemani som blev 5 tuppar av 6. Silkes som jag tror 5 av 6 är tuppar.
Har jag bara fått tuppar den här sommaren?'

Nån sa att det är så den här sommaren. mycket tuppar.
varför då?
Ursprungsfrågan var om Vorwerk och det är den jag är mest intresserad av.
Kan en höna bete sej så?

Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser