Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Larver i ved  (läst 33023 gånger)

Frogprincess

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
    • Nillas Trädgård
Larver i ved
« skrivet: 05 nov-11 kl 12:44 »
Hej!!!
Botaniserade i vedhögen nyss för att plocka in ett gäng klampar att värma oss med.
Har nu kommit till en hög med granved som legat i ett par år och upptäcker att det är något som bosatt sig i dem. Barken har torkat och lossat lite lätt och det "rinner ut" minispån från ytliga gångar som vita larver/puppor har grävt. Larverna är ca 1,5-2 cm långa.

Jag har nu knackat alla granved mot huggkubben och tagit bort larver och bark där jag sett dessa.

Vad är detta och kan de göra skada om de kommer in/kommer lösa i huset???

Tacksam för svar.
MVH
Nilla
Om ni vill får ni gärna besöka min blogg:
http://www.nillasgarden.se

Neiklot

  • Gäst
SV: Larver i ved
« Svar #1 skrivet: 05 nov-11 kl 12:49 »
Är dom lite platta och har rostbruna käkar?


Frogprincess

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
    • Nillas Trädgård
SV: Larver i ved
« Svar #2 skrivet: 05 nov-11 kl 13:04 »
*Suck* man tycker att man ser dem överallt, men när man ska ha tag i några så får man leta...
Men, ja, jag tycker att de har nog runa käkar och är lite smala.

Tog en bild, men begrep tyvärr inte hur jag skulle foga in det i det här inlägget...

MVH
Nilla
Om ni vill får ni gärna besöka min blogg:
http://www.nillasgarden.se

Neiklot

  • Gäst
SV: Larver i ved
« Svar #3 skrivet: 05 nov-11 kl 13:12 »
Så brukar det vara för en nörd också..

Såhär, på rak arm skulle jag säga blåhjon.


Korrekt är att det är blåhjonets larver som grävt gångarna och dessa är ej farliga för huset.

Dom lever mellan barken och trät (träet?).

Hittar man ingen mask duger dessa larver lika gott till abborrmetet! :)

Händig Man

  • Gäst
SV: Larver i ved
« Svar #4 skrivet: 05 nov-11 kl 13:15 »


Blåhjonlarv

Frogprincess

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
    • Nillas Trädgård
SV: Larver i ved
« Svar #5 skrivet: 05 nov-11 kl 13:19 »
Japp, där har vi mina "kompisar" :-)
Skönt att veta lite om vad det är man har med att göra.

STORT TACK till er för hjälpen!!!

MVH
Nilla (fd smålänning ;-) )
Om ni vill får ni gärna besöka min blogg:
http://www.nillasgarden.se

Händig Man

  • Gäst
SV: Larver i ved
« Svar #6 skrivet: 05 nov-11 kl 13:20 »
Angriper endast virke med bark. Skada sker då larven förpuppar sig, och när skalbaggen gnager sig ut då det angripna virket täckts med exempelvis träfiberplattor, parkett och till och med blyplåt. Skadegörelsen är tämligen liten och kan undvikas om virket barkas före användning. Angriper endast barrträ. Den gör breda slingrande gångar mellan barken och splinten. Flyghålen är 6 x 3 mm, ovala med släta kanter.
Skalbaggen är 10 - 15 mm lång. Den kläcks på försommaren och gnager sig ut. Den parar sig och lägger ägg på barken på döda, döende eller fällda barrträd.
Larven är 10 - 18 mm lång. Färg vitaktig. Liknar husbocken. Larven lever och gnagar gångar i tillväxtlagret under barken. Den gnager av både barken och splinten. Förpuppning sker i en puppkammare några centimeter in i veden.  (:) o:)

Händig Man

  • Gäst
SV: Larver i ved
« Svar #7 skrivet: 05 nov-11 kl 13:25 »

segesholm

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Larver i ved
« Svar #8 skrivet: 08 nov-11 kl 19:28 »
Enligt maken som är skogvaktare är det granbarkborren. Den lever endast i barken och splintveden och gör ingen skada på ditt hus men den gör skada i skogen runt ditt hus. Du bör/skall använda denna veden omgående. De kan göra stor skada på granskogar och till och med ta dö på träden. Finns tydligen lagar som reglerar hur länge avverkat virke får ligga kvar i skogen, just för att förhindra spridningen av granbarkborren. Här i Skåne har man bekämpat den med flygplansbesprutning med nematoder som i sin tur skadar larvens magsmältning.
Maria

Broberg

  • Gäst
SV: Larver i ved
« Svar #9 skrivet: 08 nov-11 kl 19:50 »
Enligt maken som är skogvaktare är det granbarkborren. Den lever endast i barken och splintveden och gör ingen skada på ditt hus men den gör skada i skogen runt ditt hus. Du bör/skall använda denna veden omgående. De kan göra stor skada på granskogar och till och med ta dö på träden. Finns tydligen lagar som reglerar hur länge avverkat virke får ligga kvar i skogen, just för att förhindra spridningen av granbarkborren. Här i Skåne har man bekämpat den med flygplansbesprutning med nematoder som i sin tur skadar larvens magsmältning.
Maria

Nä, det är blåhjon. Finns spår av dem i typ varenda gammalt hus. Speciellt ofta i undertaksbrädor, vilka ofta användes obarkade.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Larver i ved
« Svar #10 skrivet: 08 nov-11 kl 22:37 »
Jamen sedär! Min pappa hävdade också att dessa larver som jag hittade i granveden var granbarkborrar, men icke. Det var blåhjon även här. Mina höns ääääälskade dom larverna!  ;D
Såg även ett par av dom vuxna baggarna, och hualigen...  :-X Jag är INTE förtjust i insekter, och dessa hade megalånga spröt och var skapligt läbbiga för en med lätt insekts-fobi...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Neiklot

  • Gäst
SV: Larver i ved
« Svar #11 skrivet: 08 nov-11 kl 22:57 »
Enligt maken som är skogvaktare är det granbarkborren. Den lever endast i barken och splintveden och gör ingen skada på ditt hus men den gör skada i skogen runt ditt hus. Du bör/skall använda denna veden omgående. De kan göra stor skada på granskogar och till och med ta dö på träden. Finns tydligen lagar som reglerar hur länge avverkat virke får ligga kvar i skogen, just för att förhindra spridningen av granbarkborren. Här i Skåne har man bekämpat den med flygplansbesprutning med nematoder som i sin tur skadar larvens magsmältning.
Maria


Då har din skogvaktarmake aldrig sett en granbarkborre.. :p

Får man fråga om namn på skogvaktarn?
Tänkte om det var någonn "kändis".. :)


Neiklot

  • Gäst
SV: Larver i ved
« Svar #12 skrivet: 08 nov-11 kl 23:04 »
Jamen sedär! Min pappa hävdade också att dessa larver som jag hittade i granveden var granbarkborrar, men icke. Det var blåhjon även här. Mina höns ääääälskade dom larverna!  ;D
Såg även ett par av dom vuxna baggarna, och hualigen...  :-X Jag är INTE förtjust i insekter, och dessa hade megalånga spröt och var skapligt läbbiga för en med lätt insekts-fobi...  ::)

/Sara

What!  :o

Jag och barnen kan sitta ett par timmar vid en gammal vedhög med förmultna vedklabbar.
Lupp och glasburk, det är allt som behövs. :)


Händig Man

  • Gäst
SV: Larver i ved
« Svar #13 skrivet: 08 nov-11 kl 23:08 »
Hamnar ni o nöd i skogen eller liknande kan man äta dem ;) innehåller mkt protein och går även bra att koka ;)

Ja jag har testat o:) (Överlevnadskurs 1996)

Neiklot

  • Gäst
SV: Larver i ved
« Svar #14 skrivet: 08 nov-11 kl 23:19 »

Citerar Mr Dundee

"Well, you can eat that. But it taste like shit".


Händig Man

  • Gäst
SV: Larver i ved
« Svar #15 skrivet: 08 nov-11 kl 23:21 »
Citerar Mr Dundee

"Well, you can eat that. But it taste like shit".

ja inte är de goda precis men nöden har ingen lag ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Larver i ved
« Svar #16 skrivet: 18 nov-13 kl 12:31 »
En ettåring som numera inte vill veta av att man berättar det satte i sig ett antal utan att klaga ;D

Lulu

  • Inlägg: 0
    • Skåne
SV: Larver i ved
« Svar #17 skrivet: 25 sep-16 kl 15:05 »
Någon som vet vad det är för larver som lever i björkved? Liknade denna på bilden, och lite brun/röda framtill.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Larver i ved
« Svar #18 skrivet: 25 sep-16 kl 15:18 »
Säkert någon långhorning, det finns ett antal arter och larverna liknar varandra mycket. Vissa år är skalbaggarna väldigt vanliga men det påminner om att jag inte sett någon alls i sommar  ???

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Larver i ved
« Svar #19 skrivet: 25 sep-16 kl 15:52 »
I lövträ kan man ofta finna larver av Större träfjäril (kallas också trädödare), larven är vit i veden, men när den sedan ger sig ut för att förpuppa sig så är larven "köttfärgad"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare
Rörsbjär, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser