Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad heter det på svenska?  (läst 4660 gånger)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
Vad heter det på svenska?
« skrivet: 04 aug-11 kl 20:44 »
Jag har nyss lärt mig, att det att tunna ut lera med olika färger med vatten tills den blir flytande och måla med den på keramiken när den är lädertorr kallas för begittning på norska (stavat rätt?), men vad heter det på svenska?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: Vad heter det på svenska?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-11 kl 21:58 »
Speciellt svenskt är det inte, men det benäms likadant på svenska som på engelska "engobe".

Lasse

koko

  • Gäst
SV: Vad heter det på svenska?
« Svar #2 skrivet: 09 aug-11 kl 01:39 »
Begittning kanske betyder "begjutning". Man kan ju begjuta föremål med engobe om man vill. Eller pensla på.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Vad heter det på svenska?
« Svar #3 skrivet: 09 aug-11 kl 10:16 »
Begjuta, är det när man doppar sakerna?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: Vad heter det på svenska?
« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 00:16 »
Förklaring till "begitting" i ett norskt lexikon http://snl.no/begitting

Lasse

koko

  • Gäst
SV: Vad heter det på svenska?
« Svar #5 skrivet: 10 sep-11 kl 21:17 »
Midvinter: (sent omsider...;) Ja, det är det. Bäst att göra ut eller insidan av koppen bara så den inte kollapsar när den blir för mjuk/blöt. Men sen kan man ju rista in mönster i den färgade engoben. Leran undertill blir färgen på strecken... Ja, du vet...

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Vad heter det på svenska?
« Svar #6 skrivet: 24 sep-11 kl 20:17 »
Ja! Jag älskar den tekniken! Blivit helt insnöad, nästan allt jag gör får sån dekoration! :D Så fashinerande hur mycket som går att göra bara med lera, innan man ens har kommit inärheten av alla spännande glasyrer!
Tror jag har blivit en smula biten av det här... milt uttryckt.

Men när jag pratar norska i verkstan, läser böcker om det på danska, ser på youtubefilmer på engelska och är svensk själv, så bäddar det för språkförvirring.
Nu började keramikläraren prata om engobe också (på norska), och på hennes beskrivelse verkade det som det handlade om något som kallas reaktiv engobe på svenska och underlasyr på danska, vet inte om jag har förstått det rätt, förvirrande är det :/
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bertil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser