Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC  (läst 61258 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #20 skrivet: 18 jul-11 kl 08:59 »
Det finns många vägar som bär till Rom!!! :o ;D
Hur man tränar hund varierar sig utifrån vilken typ av människa man är, eller hur mycket erfarenhet man har t ex.

Det är vikitgt att man, när man t ex går kurs, håller sig till en metod (eller en instruktör) och inte byter sätt att göra det på. Då förvirrar man bara hunden (och föraren).

Det finns som sagt, många olika sätt att börja valla med sin hund :) De flesta sätten som används i Sverige idag, är bra!!!

Jag skriver detta för att jag tänkte att det kanske har allmänt intresse vilket arbete man lägger ner på hunden. Dessutom är det kul för mig att kunna gå tillbaka och se hur det var i tidernas begynnelse ;D

En anledning till att jag jobbar så här är för att Jill är för ung för att ställa krav på och jag vill ändå starta upp henne och starta med goda vanor. Att lära ut vänster och höger och ligg, är att lägga krav under inlärningen, vilket jag tycker att hon är för ung för...
« Senast ändrad: 18 jul-11 kl 09:01 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #21 skrivet: 18 jul-11 kl 09:37 »
Men hon ligger ju ändå under träningen.  Enligt foto.  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #22 skrivet: 18 jul-11 kl 10:08 »
Ja, hon ligger ner i kurvorna ;D ;D om det är det du menar ;D :o

Annars så lägger jag henne bara innan vi ska gå där ifrån. Fast jag brukar ta henne därifrån på det andra ligget s a s så att hon inte sammanknippar ligget med att "Nu får jag inte valla mer!"
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #23 skrivet: 20 jul-11 kl 10:54 »
 :-[ ja, förlåt, det var frestande ...  :-[

Hm, visst var det någon som föreslog att man ska ta lyra på valpen, för att inte förstöra vallningslusten?  Jag har alltid undrat hur det ska gå till ...  ???


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

linisgirl

  • Inlägg: 414
    • Ångermanland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #24 skrivet: 20 jul-11 kl 14:03 »
Själv tycker jag det är bra att träna med olika instruktörer och på olika får :) Bara att ta in det man tycker är bra och de som är dåligt låter man gå in genom öronen å ut igen :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #25 skrivet: 20 jul-11 kl 18:27 »
Jag kunde ju inte hålla mig, utan gick till fåren med Jill idag med... :-[
Idag gick hon fint åt båda hållen, liiite tightare i höger, än i vänster. Hon hittade balansen, med min hjälp, även i höger.
Jag lyckades få till en vinkel i starten även i höger, utom en gång, då hon stötte ut en tacka. Jag tjoade och hon lade ner det och höll sen ut jättefint även i höger.
När hon drev djuren till mig och jag stannade, så la hon sig ner, istället för att trycka dom förbi mig :)

Kort sagt, Jill gick som en liten gudinna idag!!! ;D ;D

Så varför är jag inte nöjd ??? ???

Jo, för när hon la sig ner självmant - så fjäskade hon för mig, på andra sidan fåren. En gång misstänkte jag att hon låg ner och kissade...
Hon borde inte ha tid att vifta på svansen när hon får beröm, än gång!!!!! >:D

Jag misstänker att detta går lite för fort fram, så nu tar jag en träningspaus, så att hon får tända till lite mer!!
Det borde inte ha varit så lätt att få bukt med henne!! ::)

Nu gäller det att sitta på händerna och inte ha så bråttom ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #26 skrivet: 20 jul-11 kl 22:53 »
Vilka problem ...  Kanske bäst att "gagga på forumet" ett par dar, då ...   ::) ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #27 skrivet: 24 jul-11 kl 11:44 »
Jill får numera följa med när det är vallningsträning på G, men får sitta i koppel och sukta ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

linisgirl

  • Inlägg: 414
    • Ångermanland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #28 skrivet: 24 jul-11 kl 15:45 »
Förstår inte. Känns som att du ignonera det jag skriver vallhunden??

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #29 skrivet: 24 jul-11 kl 16:28 »
Förstår inte. Känns som att du ignonera det jag skriver vallhunden??
Det är inte min mening, alls! :-[

Det är bara det att denna tråden skapade jag för att föra träningsdagbok över min träning med Jill...

Om du vill diskutera vallning, så starta en ny tråd, så ska jag svar där.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #30 skrivet: 26 jul-11 kl 17:37 »
Stackars lilla arbetsnarkoman ...  Så grym Du är ...   ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #31 skrivet: 26 jul-11 kl 18:44 »
Charlott

Numera finns det en vallhundsklubb i Blekinge. Där kan du få hjälp...

Hemsida: www.laget.se/bvk/

Kajsa

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #32 skrivet: 26 jul-11 kl 18:49 »

Charlott

Numera finns det en vallhundsklubb i Blekinge. Där kan du få hjälp...

Hemsida: www.laget.se/bvk/

Kajsa

Tack så mycket för tipset Kajsa :)
Men jag bor inte i Blekinge, vet ej varför forumet placerat mig där, jag har inte valt landskap.
mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #33 skrivet: 26 jul-11 kl 18:56 »
Det var ju synd men det finns ju vallhundsklubbar i varje landskap så du kan nog få hjälp var du än bor i vårt avlånga land  :)
Kajsa

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #34 skrivet: 01 aug-11 kl 08:51 »
OT
Just därför att du inte valt har du hamnat i första landskapet enligt bokstavsordningen... välj aktivt så kommer du att hamna rätt!  ;)
Ännu mera OT: Varken River eller jag har något landskap alls.  Tydligen kan man välja det på något sätt.

Försök till återgång till ämnet:  Jill skulle säkert fatta det där bättre än vi - om hon fick höra att såna där knapptryckningar var ett sätt att valla får! ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #35 skrivet: 01 aug-11 kl 14:25 »
Det skulle hon säker göra!! ;D

Jag vallade med henne hos en kompis i helgen. Eftersom det var ett nytt ställe så tänkte jag att hon skulle tända till lite av det...
Och det gjorde hon!
Fåren var super, super-tröga, jag hade sett dom under hela dagen, De tittade på unghundarna och sa till varandra "Flickor, det där är inget vi bryr oss om, för det är unghundar som inte vet hur man gör!!" ;D Och så stod de still i en hoppackad flock.

Och det var inga problem med tändningen! Hon har tillräckligt tänd - och fick flytt på fåren galant. Hon var bara självklar i "att nu är det dags att gå". Hon gick höger utan problem också!
Så jag konstaterade att hon har tryck och vilja till att driva får. Hon är cool och inga bittendenser!
Hurra ;D ;D
« Senast ändrad: 01 aug-11 kl 14:51 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jeanette66

  • Inlägg: 13
  • !
    • Västergötland
    • Agilitycoachen
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #36 skrivet: 02 aug-11 kl 10:18 »
Vilken spännande tråd =)

ha en ett årig liten BC som jag har startat upp med =)
tyvärr är mina får jag har nu alldeles för tröga och hotfulla, så nästa vecka åker dom hem till sitt riktiga hem igen
och nya kommer förhoppningsvis strax efter !!

jag kör i stor sett samma metod som dig..inga krav ännu utan hon skall bara tända till ordentligt..och härromdagen va vi och vallade på andra får med som hade mer spring i benen..och oj vilken hund det kom fram =)!!

kul med alla tipsen man får av ditt skrivande med =)

Tack och lycka till =)

Bor på Landet med 3 BC och 4 stycken träningsfår =)

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #37 skrivet: 03 aug-11 kl 08:28 »
Vilken trevlig tråd ;D
Kul att du skriver en träningsdagbok här.
Verkar vara ett stort intresse här för vallhundsträning, det är nog dax att starta ett träningsforum.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #38 skrivet: 10 aug-11 kl 19:30 »
Idag bestämde jag mig för att ta itu med de snäva högerflankerna... Även starten. Det gick jättebra, men då vart det vänster som såg sämre ut. Eftersom jag inte kan göra två saker samtidigt, så blev det inget mer gjort åt saken ;D ;D ;D

Hon går upp bra i balans i höger nu, men nu är det vänstern som hon är lite kort i. Dessutom tenderar hon att pendla tillbaka, när hon väl har kommit upp i balans i vänster och slår över i en högerbåge med en gång. Det där fattade väl alla, va :o ;D ;D ;D ;D ;D!!

Nästa gång ska båda hållen funka. Nu verkar hon också lite stabilare i tändningen, tål att jag lägger lite mer press på henne.
Jag är sugen på att släppa henne på de avskiljda lammen här hemma. en flock på 45 tröga djur, men har blivit avrådd från det :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #39 skrivet: 10 aug-11 kl 23:11 »
Ack ja, dessa BC, som frestar sina förare att gå för fort fram.  ;D  Har Du möjligen en god bok att lugna Din egen iver med?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser