Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sköter ni er skog alternativt?  (läst 18098 gånger)

Huggorm

  • Gäst
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #20 skrivet: 09 jan-11 kl 17:12 »
Nja. Ett kalhygge där det stått granskog är inte mord, det är en välgärning. Så länge man inte luras att plantera gran igen, förstås.

Dessutom sjuder ett kalhygge av liv efter några år, och är en fantastisk källa till mat och skydd för allsköns vilt. Speciellt i jämförelse med en monokulturell plantageskog av gran...
Visst är det så! Det är en väldigt tråkig landskapstyp ett par år, sedan börjar slyet komma upp och det blir något helt annat. Mat för rådjur, älg och harar, skydd för fåglar och kanske hinner det växa upp bärbuskar som hallon, fläder och olvon. Sedan kommer dom med röjsågarna och utrotar allt som inte är gran, och så är det en monokultur igen  :P

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #21 skrivet: 09 jan-11 kl 17:13 »
Nja. Ett kalhygge där det stått granskog är inte mord, det är en välgärning. Så länge man inte luras att plantera gran igen, förstås.

Hmmm i stora delar av Sverige finns granen naturligt och granen i sig är inte av ondo, det är när den härska till 100% över stora områden utan att andra växter har en chans till att komma till som det blir problem.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Huggorm

  • Gäst
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #22 skrivet: 09 jan-11 kl 17:20 »
Hmmm i stora delar av Sverige finns granen naturligt och granen i sig är inte av ondo, det är när den härska till 100% över stora områden utan att andra växter har en chans till att komma till som det blir problem.
Eftersom vi har ett tjugotal inhemska trädslag är det rimligt att granen står för 5-10%. Men så är det inte, i verkligheten är 43% gran och 38% tall. Övriga 19% består av övriga 15-20 trädslag. I vissa delar av landet är övervikten ännu större.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #23 skrivet: 09 jan-11 kl 17:26 »
Så ni säger att varje gång jag avlivar en gran, bör jag ersätta med något intressantare.
(även jag har monokultur av gran).
Hur gör jag. Frön? Förodlar? Plantor?
Sebastian

Huggorm

  • Gäst
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #24 skrivet: 09 jan-11 kl 17:33 »
Så ni säger att varje gång jag avlivar en gran, bör jag ersätta med något intressantare.
(även jag har monokultur av gran).
Hur gör jag. Frön? Förodlar? Plantor?
Sebastian
Exempelvis kan du gå och samla ekollon och bokollon till hösten, och sedan sprida ut i skogen. Det bästa är att gå runt och pilla ner dom i marken så är risken mindre att djur äter upp dom. Sedan är det bara att vänta  ;D

Vissa känsligare träd kan man flytta från ställen där dom finns. Det göres bäst när de är så små som möjligt, gärna under 20cm. Det har jag gjort med exempelvis alm som inte växte just här naturligt. Gör man får man räkna med att vattna en del i början, till rötterna fått fästa på den nya platsen. Det kräver en del träning innan man lärt sig knepen för att få plantorna att trivas.

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #25 skrivet: 09 jan-11 kl 17:35 »
Eftersom vi har ett tjugotal inhemska trädslag är det rimligt att granen står för 5-10%. Men så är det inte, i verkligheten är 43% gran och 38% tall. Övriga 19% består av övriga 15-20 trädslag. I vissa delar av landet är övervikten ännu större.

Sedär nu fick jag lära mig något nytt :)

Jag är tveksam till att det är rimligt att granen bara ska stå för så liten del som 5-10% av ytan i mellan-norra sverige dvs vart 10-20 träd är en gran. På vissa områden kan jag mycket väl tänka mig att  granen står för mer än 50% .

Jag vet inte vad som hände men helt plötsligt blev jag tydligen en grankramare :-[
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #26 skrivet: 09 jan-11 kl 17:38 »
Så ni säger att varje gång jag avlivar en gran, bör jag ersätta med något intressantare.
(även jag har monokultur av gran).
Hur gör jag. Frön? Förodlar? Plantor?
Sebastian

Du gör inget alls. Eller mycket lite. Naturen fixar det själv.

Troligen ligger det redan fröer i marken, kanske det redan står en liten planta och bara väntar på att ett större träd skall försvinna, så att det får ljus och kan sätta fart.

Troligen kommer det tio granplantor av sig självt, om du fäller en stor gran. Tillsammans med ett par björkar och några tallplantor. Kom tillbaka med några års mellanrum röj undan några av plantorna, så att de du vill gynna får försteg.

Skog är inte något statiskt. Det är dynamik och förändring. Du kan som en "skogsherde" styra förändringen åt det håll du vill. Många små åtgärder är bättre än få stora.

Det intressanta är att ju mer du plockhugger, desto mer skog blir det, mer pengar, ved och virke. Och trevligare skog och allt mer fylld av liv. I alla fall om du plockhugger med eftertanke.

Huggorm

  • Gäst
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #27 skrivet: 09 jan-11 kl 17:40 »
Sedär nu fick jag lära mig något nytt :)

Jag är tveksam till att det är rimligt att granen bara ska stå för så liten del som 5-10% av ytan i mellan-norra sverige dvs vart 10-20 träd är en gran. På vissa områden kan jag mycket väl tänka mig att  granen står för mer än 50% .

Jag vet inte vad som hände men helt plötsligt blev jag tydligen en grankramare :-[
I de delarna av landet är det ju en lite annan sak. Där finns inte så många olika trädslag. Men i södra Sverige där det finns förutsättningar för en väldigt skiftande natur är det tråkigt att se monokulturerna och hur det påverkar djurliv

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #28 skrivet: 09 jan-11 kl 17:43 »
Så ni säger att varje gång jag avlivar en gran, bör jag ersätta med något intressantare.
(även jag har monokultur av gran).
Hur gör jag. Frön? Förodlar? Plantor?
Sebastian

Jag skulle rekomendera luckhuggning, dvs att du tar ner ca 10 träd på ett område (eftersom  det är i gran tar de upp mycket ljus) så du får mer ljus. Sen beror det på var i landet du har din skog vilka träd som trivs hos dig. Björk bör spontat komma upp efter något år. Ev plantera in lite tall, eller sälg (ta stickligar) eller plantera vad du är intresserad av
Du gör inget alls. Eller mycket lite. Naturen fixar det själv.

Troligen ligger det redan fröer i marken, kanske det redan står en liten planta och bara väntar på att ett större träd skall försvinna, så att det får ljus och kan sätta fart.

Troligen kommer det tio granplantor av sig självt, om du fäller en stor gran. Tillsammans med ett par björkar och några tallplantor. Kom tillbaka med några års mellanrum röj undan några av plantorna, så att de du vill gynna får försteg.

Skog är inte något statiskt. Det är dynamik och förändring. Du kan som en "skogsherde" styra förändringen åt det håll du vill. Många små åtgärder är bättre än få stora.

Det intressanta är att ju mer du plockhugger, desto mer skog blir det, mer pengar, ved och virke. Och trevligare skog och allt mer fylld av liv. I alla fall om du plockhugger med eftertanke.

Så sant
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #29 skrivet: 09 jan-11 kl 17:43 »
Jag vet inte vad som hände men helt plötsligt blev jag tydligen en grankramare :-[

Du och jag, stubben. På min plätt med ungskog närmast landsvägen rensar jag bort allt som inte är gran.

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #30 skrivet: 09 jan-11 kl 18:04 »
Du och jag, stubben. På min plätt med ungskog närmast landsvägen rensar jag bort allt som inte är gran.

Ja där ser man ;D Jag och du, Ulrik.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #31 skrivet: 09 jan-11 kl 20:22 »
Värt att tillägga är det där med bokollon. Bok klarar av att hävda sig även i granskog, då den är skuggtålig. Så öppnar man upp lite bland granarna så kan man med fördel peta ner lite bokollon.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Huggorm

  • Gäst
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #32 skrivet: 09 jan-11 kl 20:42 »
Ja, bok är förvånadsvärt tåliga träd. Man tror kanske att dom skall vara ömtåliga eftersom dom bara finns i södra Sverige, men dom klarar mycket. Förutom djup skugga så även sandig mager jord, vindpinade lägen och kraftig beskärning. Jag har även flyttat småplantor med gott resultat. Bokollonen finns ju bara i mängd var tredje eller fjärde år, men det brukar alltid finnas en massa fröplantor där bokar växer.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #33 skrivet: 09 jan-11 kl 20:51 »
Ja, bok är förvånadsvärt tåliga träd. Man tror kanske att dom skall vara ömtåliga eftersom dom bara finns i södra Sverige, men dom klarar mycket. Förutom djup skugga så även sandig mager jord, vindpinade lägen och kraftig beskärning. Jag har även flyttat småplantor med gott resultat. Bokollonen finns ju bara i mängd var tredje eller fjärde år, men det brukar alltid finnas en massa fröplantor där bokar växer.

tack det ska jag testa, hoppas det blir ett bokollon år nu i sommar  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #34 skrivet: 09 jan-11 kl 21:24 »
Rönn och lönn är fina träd det också, och ganska lätta att föröka med frö.

Lönnen är kanonfin på hösten med sina fina röda-gula blad
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #35 skrivet: 09 jan-11 kl 21:29 »
Det borde finnas en "gilla"- och en "ogilla"-knapp som på Facebook. Är det nå'n av er som bor/har skog norr om Dalälven?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #36 skrivet: 09 jan-11 kl 22:42 »
Kalix =), men det är ju tekniskt sett min farmors skog.
//Lina

Magnus73

  • Inlägg: 190
    • Västerbotten
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #37 skrivet: 09 jan-11 kl 22:46 »
har skog just utanför umeå

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #38 skrivet: 09 jan-11 kl 23:44 »
Hej!
Skummat genom tråden .....
Rent generellt är det inte möjligt att bedriva blädning på annat än skuggfördragande träd... med andra ord gran. Blädningsskkog är en fullskikktad skog som efter en "blädning" fortfarande är fullskiktad.

Om man vill lära sig om vad olika träd har för behov/ önskkemål gå till skogsstyrelsen och kunskap direkt hemsidor....
Det är dessutom viktigt att kkomma ihåg att vi ligger i det "norra barrskogsbältet" vare sig vi vill eller inte.
Jag gillar inte monokulturer så jag gynnar akktivt mångfalld i min egna skog.

Vad avser rötproblematiken är den så komplex att det är svårt att ge korta råd men försök att "bryta" svampens livscykel. Blandskog gör detta till viss del..

Snytbaggeskador är vanliga men där vet man hur man ska göra för att inte få stora skador; plantera efter hyggesvila, i markberedning med behandlade, gärna stora,  plantor (antingen med gift eller mekaniskt skydd (tex CONNIFLEX)) Vi som har tall är dessutom inte överlyckliga då Älgen kommer till våra plant/ ungskogar!! ;)
Att notera är att Boken som ung är skuggtålig men inte som gammal...
mvh

Huggorm

  • Gäst
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #39 skrivet: 10 jan-11 kl 00:44 »
Det är dessutom viktigt att kkomma ihåg att vi ligger i det "norra barrskogsbältet" vare sig vi vill eller inte.
Södra Sverige hör inte dit, även om man skulle kunna tro det. Fick skogen växa opåverkad där skulle den se mycket annorlunda ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, Dot, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser