Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?  (läst 19917 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« skrivet: 20 nov-10 kl 13:57 »
Jag har suttit och läst en massa trådar om skogsbruk i det här forumet men istället för att känna mig visare känner jag bara att jag verkligen inte kan nått om det.

Vi planerar att köpa hus om några år, vi håller på att spara till handpenningen för att slippa topplån. Och drömmen är en hästgård där vi kan ha plats för diverse djur och lite mark att odla lite egna saker, bara för att ha själva, inte för försäljning.
I området norr om Gävle där vi vill bo finns det ofta mycket skog till salu och jag har tittat lite på om det inte är en bra investering? Jag skulle älska att en dag kunna jobba med det själv men har som sagt noll i kunskaper kring det!

Kan nån ge handfasta tips om vad man behöver kunna? Finns det bra böcker i ämnet?

Idén jag har är att jag köper ett hus med skogsmark och arrenderar ut det tills jag har tid att ägna mig åt det själv. Men så när jag läste en tråd om misskött skog blev jag plötsligt orolig att jag ska bli en dum skogsägare som får skogen förstörd, misskött av någon annan bara för att jag själv inte vet hur det går till :/
Tjänar man tex på att arrendera ut skog så pass att det täcker lån, räntor etc.?

Tacksam för alla tips om hemsidor att läsa på eller böcker!

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-10 kl 14:44 »
Hej!

Skog arrenderar du inte ut. Den sköter du själv genom eget arbete eller att du lejer bort arbetet till någon som kan det där med skog.

När du köper skog så ser du till att upprätta en skogsbruksplan. Det kan du få hjälp med av skogsägarföreningen.

Det du kan arrendera ut är jakten i din skog.

Jag gick en grundkurs i skogsbruk på distans via internet som Studieförbundet vuxenskolan driver. Det kompletterade mitt praktiska kunnande som jag fått genom att jobba i skog med teoretisk kunskap.

Lycka till!!

//Martin

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #2 skrivet: 20 nov-10 kl 14:58 »
Du behöver inte någon som helst kunskap för att äga skog. När ni köpt fastigheten meddelar ni bara er lokala skogsägarförening så kommer de ut och går en sväng med er i skogen om ni blir medlem i deras förening. Sen sköter de i princip allt om ni vill. Er fastighet hamnar i deras databas och de har (viss) koll på när det är dags att gallra, röja, avverka, planter osv.
Givetvis är det roligare att sköta fastigheten själv men kunskapen kommer efterhand som intresset ökar.
Lycka till!

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #3 skrivet: 20 nov-10 kl 15:13 »
Ah, tack båda två!

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #4 skrivet: 20 nov-10 kl 15:28 »
Jag hamnade i lite skog, mest för att värma huset men det räcker även till dieseln och nån krona till.

Jag läste en del gamla böcker, typ: häst kontra traktor, på biblioteket. Detta var ett måste eftersom jag inte har någon traktor med hydraul eller några andra större maskiner. Gammaldags jobb för hand alltså.

Sen gick jag igenom skogsvårdsstyrelsens grundkurs som ligget på nätet: Skoglig grundkurs, det är bara att klicka och köra på.

Jag har gått bredvid de som kan och "jobbat" gratis. En vecka på det viset ger dig mycket... mer än bara motion!

Har man inte maskiner, skall nog till en 200ha för att det skall betala sig, så är det bäst att leja bort allt men du får mycket lite i ficka kvar då. Utan maskiner eller leja bort så tar det mycket kraft & tid, skadorna på kroppen kommer ganska snabbt med manuellt arbete med...

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #5 skrivet: 20 nov-10 kl 15:40 »
Vi har ca 180 ha skog och vi lejer bort det mesta. Se dock till att ta in anbud från flera innan ni lejer bort jobb. Vi jobbar mest mot Norske skog eftersom vår "kontakt" där är en av grannarna. Men vi har ibland tagit in andra skogsbolag då de har kunnat ge bättre pris på jobbet.

I stort sett det enda vi gör själva är någon liten plantering ibland och så hugger vi ved för eget bruk.

Gå på kurs!! Så många du hinner =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #6 skrivet: 20 nov-10 kl 17:19 »
Aha, okej. Men hur mycket står ni kvar med som innkomst när ni lejt bort jobbet? På ett ungefär? Vi kommer behöva ta lån och räknar med att ta lån på 85% av vad skogen plus hus är värt. Jag funderar mest på om skogen betalar sn egen ränta och amortering om man räknar bort vad man gav för hus, trädgård etc om ni förstår vad jag menar :)
Vill ju gärna inte gå back om det inte lönar sig längre fram förstås.

Hur är det med skogsmaskiner då? Behövs det särskilda certifikat på dem? Har själv hjulastarkort men bara för godshantering. För timmerbil kräver ju inget särskilt kort, själva kranen då menar jag.

Bra tips om att hjälpa till gartis! Min gamla lärare från YA som jag tog lastbilskort hos har skog och sköter den själv! Ska definitivt ta kontakt med honom nästa vinter när vi flyttar hem från Norge :)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #7 skrivet: 20 nov-10 kl 18:05 »
Följdfråga:
Hur lång tid tar det att sköta en skog?
Hur många hektar skog kan man sköta om på fritiden om man har heltidsjobb?

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #8 skrivet: 20 nov-10 kl 18:09 »
Följdfråga:
Hur lång tid tar det att sköta en skog?
Hur många hektar skog kan man sköta om på fritiden om man har heltidsjobb?

Det beror ju på vad det är för status på skogen? Behöver det röjas, gallras, avverkas, planteras nytt? Det tar tid, så mycket kan man ju säga. Har man dessutom inte kunskap och erfarenhet så tar det ju förstås ännu längre tid.

Vågar dock inte höfta med några siffror, vi lejer som sagt bort det mesta. Som svar på din förra fråga, hur mycket blir kvar i inkomst - avverkar man får man in pengar, röjer man så försvinner pengarna. Man kan iofs gå efter och städa och få ved.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #9 skrivet: 20 nov-10 kl 19:05 »
Rent krasst så sköter du inte skog själv. Du kan röja och plantera och i viss mån förstagallra själv men resterande gallring och avverkning, vilket är det som ger pengar, klarar man inte att utföra på ett lönsamt sätt utan skördare och skotare. Detta gör att det inte krävs så mycket tid av dig som skogsägare mer än i planering vem som ska göra vad samt röjning och plantering.

Du kan ju däremot ta ut ved ur skogen och på så sätt få billig värme i bostaden. Hur mycket tid det tar beror ju på storlek på huset och uppvärmningssystemets effektivitet.

//Martin
« Senast ändrad: 20 nov-10 kl 19:08 av mclaeson »

Källtorparn

  • Inlägg: 97
    • Västmanland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #10 skrivet: 20 nov-10 kl 21:15 »
Du behöver inte någon som helst kunskap för att äga skog. När ni köpt fastigheten meddelar ni bara er lokala skogsägarförening så kommer de ut och går en sväng med er i skogen om ni blir medlem i deras förening. Sen sköter de i princip allt om ni vill. Er fastighet hamnar i deras databas och de har (viss) koll på när det är dags att gallra, röja, avverka, planter osv.
Givetvis är det roligare att sköta fastigheten själv men kunskapen kommer efterhand som intresset ökar.
Lycka till!
öööh, det övergår mitt förstånd hur man kan påstå att skogsägarföreningen är lösningen på skogsägande..
rent bullshit anser jag, och dessutom ett bra sätt att förlora en hel del pengar på..

senaste gången jag hade med Mellanskog (skogsägarföreningen här) att göra var inför en avverkning av frötallar..
deras bud låg 35 kr/m³fub under toppbudet, det gjorde trots allt ca 10 500:- på den avverkningen..
pengar som jag har roligare för än att sponsra en slapphänt förening med..

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #11 skrivet: 20 nov-10 kl 21:26 »
Taget ur SVO broschyr "beställa skogs jobb" eller nått
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #12 skrivet: 20 nov-10 kl 21:35 »
Det kan absolut diskuteras hurvida skogsägarföreningarna betalar bäst eller inte. på kort sikt och på det enskilda avverkningsuppdraget så gör de säkert inte det men om man ska starta som skogsägare/brukare kan det vara skönt att ha  en förening som kan hjälpa en med skogsskötseln.

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #13 skrivet: 20 nov-10 kl 21:35 »
Givetvis kommer hen förlora på att gå med i en skogsägarförening. Vill dom tjäna pengar på sin skog planterar de själv, röjer och drar egna glesa gallringsvägar själv, fäller ut och spar pegnar på det viset.  Ringer varenda sågverk innan avverkning och binder inte upp sig på nåra kontrakt.
TS har tydligen ingen erfarenhet av skogsbruk och jag försöker visa att det inte är något att vara rädd för.
Hälften av de skogsägare jag röjer för vet inte ens att de har något skötselbehov.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #14 skrivet: 21 nov-10 kl 02:22 »
Givetvis kommer hen förlora på att gå med i en skogsägarförening. Vill dom tjäna pengar på sin skog planterar de själv, röjer och drar egna glesa gallringsvägar själv, fäller ut och spar pegnar på det viset.  Ringer varenda sågverk innan avverkning och binder inte upp sig på nåra kontrakt.
TS har tydligen ingen erfarenhet av skogsbruk och jag försöker visa att det inte är något att vara rädd för.
Hälften av de skogsägare jag röjer för vet inte ens att de har något skötselbehov.

Ja, nog är det alltid så att man tjänar mest på att göra allt själv som en sa här ovan men jag kan som sagt inget om skog.
Jag skulle vilja jobba med det, testa på i alla fall och känna mig för. Mitt mål är inte att bli rik på att äga massa massa skog utan mest för att investera en vettig  summa pengar i nått som jag kan jobba med om jag har tid. Så i början blir det förstås att ta till hjälp från en förening och andra företag. Men nog vore det kul att ha som mål att kunna göra allt själv. Frågan är ju om det är värt investeringen i alla maskiner och verktyg man behöver.

Är det ingen som har en del skog man sköter helt själv och så lejer man bort resten?

Såg i alla fall med glädje att det fanns ett gott utbud på kurser där jag kommer bo när jag flyttar hem till Sverige. Blir nog en sån där nybörjarkurs innan jag bestämmer mig :)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #15 skrivet: 21 nov-10 kl 09:49 »
J
Såg i alla fall med glädje att det fanns ett gott utbud på kurser där jag kommer bo när jag flyttar hem till Sverige. Blir nog en sån där nybörjarkurs innan jag bestämmer mig :)

Snälla, se till att gå en motorsågskurs också. Jag gick en i våras och det var det bästa jag gjort på länge. Om nån skulle uppfinna den nu skulle de aldrig få börja tillverkas är jag rädd, de är riktiga helvetesmaskiner.

Det är kul med skog, och man känner sig väldigt rik (tänker inte på pengar) när man har några hektar!! =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #16 skrivet: 21 nov-10 kl 10:29 »
Inititalt! - lär dig att taxera skog i egen regi och hur skogsbruksplanerna funkar.

Utan den kunskapen är det nog hopplöst för en nybörjare att göra "rätt" prioriteringar vid olika förvärvstillfällen sett till areal/ekonomi/skötsel, mm.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #17 skrivet: 21 nov-10 kl 10:54 »
Snälla, se till att gå en motorsågskurs också. Jag gick en i våras och det var det bästa jag gjort på länge. Om nån skulle uppfinna den nu skulle de aldrig få börja tillverkas är jag rädd, de är riktiga helvetesmaskiner.

Det är kul med skog, och man känner sig väldigt rik (tänker inte på pengar) när man har några hektar!! =)

Ja, jag såg att det fanns både motorsågskurs och röjsågskurs :)
Jag är ett kursfreak så jag kommer nog gå sån många jag har råd med, hehe

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #18 skrivet: 21 nov-10 kl 10:56 »
Inititalt! - lär dig att taxera skog i egen regi och hur skogsbruksplanerna funkar.

Utan den kunskapen är det nog hopplöst för en nybörjare att göra "rätt" prioriteringar vid olika förvärvstillfällen sett till areal/ekonomi/skötsel, mm.

okej, vet du nå vilken slags kurser det finns för den kunskapen? Eller böcker som man kan köpa själv?

Hur är det med det där gröna kortet? Nått man bör ha som skogsägare som vill hålla på lite själv?

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Tips till en ev. nybörjare inom skogsbruk?
« Svar #19 skrivet: 21 nov-10 kl 10:58 »
öööh, det övergår mitt förstånd hur man kan påstå att skogsägarföreningen är lösningen på skogsägande..
rent bullshit anser jag, och dessutom ett bra sätt att förlora en hel del pengar på..

senaste gången jag hade med Mellanskog (skogsägarföreningen här) att göra var inför en avverkning av frötallar..
deras bud låg 35 kr/m³fub under toppbudet, det gjorde trots allt ca 10 500:- på den avverkningen..
pengar som jag har roligare för än att sponsra en slapphänt förening med..

Ser inte heller "förvaltningsfrågan" som ett gångbart alternativ
Åtminstonde inte om man ämnar köpa skog för att i nästa steg dumpa över ansvaret på utomstående intressen. (Föreningen/skogsbolag, osv).
Då har man nog missat något med att äga/bruka en skogsfastighet.

Gälllande priser och föreningen så har de alltid fått vara med och räkna på mina poster (LRK/stämpling).
I år landade de på 130:- m3fub  under bästa bud enbart på massaveden, där utfallet beräknas bli ca 250 fastmeter.

Det blir i runda slängar 30 000:- i förlust, och timmerpriserna imponerade inte heller.






 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 6 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser