Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra bågar till tunnel?  (läst 16126 gånger)

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
Hur göra bågar till tunnel?
« skrivet: 27 mar-16 kl 12:23 »
Iår hade jag tänkt att göra en odlingstunnel till broccolin den ska därför vara ganska hög. Har sett flera ganska snygga varianter på detta där man med hjälp av plaströr skapar bågar och sen trär plast eller fiberduk över.
Min fundering är hur får man till bågarna? Testade lite småskaligt förra året men bågarna går ju bara upp ur marken om man använder raka rör som man bara böjer. Hur har ni gjort? Köper man redan "färdigbörjda" plaströr?
Jag tänker mig något sådant här http://4.bp.blogspot.com/-MqtNxMfdYX8/U587SrR07NI/AAAAAAAAKhU/YjQaO7PpMpA/s1600/DSC_0064.JPG

Fast på friland dvs utan odlingsram. Eller är det odlingsramen som man måste ha föratt hålla rören på plats?


Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur göra bågar till tunnel?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-16 kl 14:53 »
Testat lite fram och tillbaka och funnit att den smidigaste lösningen är att.


Man gör en rygg av trä som man låter kabelrör ligga på dessa kan man med fördel klamra eller binda fast. Mitt trick för att få en bra båge är att trä ett snöre genom röret och spänna fast hela konstruktionen i bäddens ram.
Vill man vara riktigt kreativ så binder man dit ett par horisontella rör som håller ut täckningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur göra bågar till tunnel?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-16 kl 20:50 »
Sådanna där vita plaströr för elinstallationer böjer man med hjälp av en speciell fjäder som man stoppar in i rören och böjer för hand med fjädern på plats. Bör finnas på de flesta byggvaruhus.  Jag har inte själv erfarenhet av att använda dem till odling. Men borde funka bra och vara prisvärt.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur göra bågar till tunnel?
« Svar #4 skrivet: 27 mar-16 kl 20:57 »
Just därför använder jag snöret som vertyg då jag vill att röret behåller sin vilja att vara rakt och samtidigt få en mjuk båge.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Hur göra bågar till tunnel?
« Svar #5 skrivet: 29 mar-16 kl 23:20 »
jag knackade ner små bitar av armeringsjärn i backen förra året. lagom grova för att kabelröret (VP-rör?) kunde träs över. armeringsjärnen var nog ca 60 cm långa, 40 cm ner i backen och 20 cm som alltså stack in i rören. står fortfarande kvar så det håller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser