Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ventilation av bågväxthus  (läst 3066 gånger)

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
ventilation av bågväxthus
« skrivet: 11 okt-15 kl 12:44 »
Jag funderar på om jag skulle köpa mig ett tunnelväxthus nästa år, men jag funderar över hur man ska klara ventilationen jag är ju inte i mitt torp i arbetsveckorna? Oftast är väl ventliationen typ, öppna dörren? Hur kinkigt är det?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: ventilation av bågväxthus
« Svar #1 skrivet: 11 okt-15 kl 13:45 »
Kan du inte fixa en automatisk öppnare? Det blir nog lätt för varmt annars.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: ventilation av bågväxthus
« Svar #2 skrivet: 11 okt-15 kl 15:23 »
Är det en liten volym så blir det snabbt mycket varmt. Annars beror det på läge och om man skuggat på något sätt. I tunnelväxthus är det snarast på gavlarna man kan ventilera, och som sagt så fungerar automatiska öppnare bra

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: ventilation av bågväxthus
« Svar #3 skrivet: 11 okt-15 kl 21:56 »
Kan du inte fixa en automatisk öppnare? Det blir nog lätt för varmt annars.

Finns det till dörrar?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: ventilation av bågväxthus
« Svar #4 skrivet: 11 okt-15 kl 22:12 »
De vanliga som jag sett kan nog öppna en skjutdörr ett par decimeter och en gångjärnsdörr kan den förstås öppna fullt.

Blev nyfiken och googlade. Det finns gott om varianter, här är en som lätt öppnar en skjutdörr fullt:  http://www.bauhaus.se/automatisk-fonsteroppnare.html
« Senast ändrad: 11 okt-15 kl 22:27 av Själv är bäste dräng »

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: ventilation av bågväxthus
« Svar #5 skrivet: 12 okt-15 kl 07:09 »
De vanliga som jag sett kan nog öppna en skjutdörr ett par decimeter och en gångjärnsdörr kan den förstås öppna fullt.

Blev nyfiken och googlade. Det finns gott om varianter, här är en som lätt öppnar en skjutdörr fullt:  http://www.bauhaus.se/automatisk-fonsteroppnare.html


och dyr var den ju inte heller, tack för hjälpen
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Gilbert

  • Gäst
SV: ventilation av bågväxthus
« Svar #6 skrivet: 12 okt-15 kl 07:11 »
Kolla bara så att gaspatronen klarar av vinterkylan eller måste skruvas av och tas in vintertid.


Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: ventilation av bågväxthus
« Svar #7 skrivet: 12 okt-15 kl 07:54 »
Hur kinkigt är det?
Det är ganska rejält kinkigt.
Om du vill ha en god skörd!
Utan tillräcklig ventilation blir det för varmt=jorden torkar ut, bladen och fruktämnen bränns, insekter för pollinering kommer inte in/trivs inte dvs dålig skörd.
Med för mycket ventilation blir det för kallt= Ingen eller dålig utveckling av fruktämnen, för kallt för vissa växter-de dör, dvs dålig skörd.

Det är inte optimalt att lämna ett växthus i flera dagar utan att ha koll på ventilation och vattning.
Ventilationshjälp och droppslang är nog det enda om det ska gå.
Och hoppas på att ingen ohyra tar sig in under ens bortavaro!!
Eller att ett hungrigt rådjur kliver in när dörrarna är automatiskt öppnade.....!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

karelo

  • Inlägg: 2
    • Jämtland
SV: ventilation av bågväxthus
« Svar #8 skrivet: 01 nov-15 kl 10:06 »
Jag har ett sådant växthus som e ca på 108 m2 och det vi gör e att vi kan rulla upp sidorna och på så vis få den ventilation som skall till för att allt skall ha den rätta temperatur. Detta att man kan rulla upp sidorna gör också att man får sina växter pollinerade. Vi har i år för exempel haft ca 300 tomatplantor och ungefär lika många chili och paprika plantor i växthuset. Och det har gått hur bra som helst med pollinering, värme, vind, fuktigheten.... Det skall sägas att vi har flis på "golvet" i växthuset i gångarna då det tar fukten och ger i dåliga tider en "långsam effekt " av värme som avges, samtidigt som att plantorna i jorden i mitten av växthuset e gjord med betongstenar som också tar upp och avger värme.. Allt detta för att få ett jämnare klimat i växthuset..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser