Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga plywoodbåt?  (läst 26953 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #40 skrivet: 13 jun-15 kl 08:51 »
Rodde 5 km igår i blåst och det gick oväntat bra! Var lite guppigt i de större vågorna där det blåste motströms men ingen fara på taket. Håller på att göra ett "skägg" till båten bara för att kolla om det gör nån skillnad. Har ej monterat det än. Men båten håller, knakar inte ens. Kan verkligen rekommendera designen!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #41 skrivet: 08 aug-15 kl 23:15 »
Har provat köra den med elmotor "som vanligt" men det var tråkigt så jag gjorde en extremt primitiv "styrpulpet"! :) För att styra drar jag i snöret framför pallen som jag sitter på. Pga. trigonometrins lagar kan inte snöret vara spänt i varje läge lika mycket (eller finns det ett jämnviktsläge beroende på var jag satt öglorna?) men det gör inte så mycket att linan är lite slak. Helst skulle jag vilja ha batteriet på botten av båten, bättre stol och vända "styrplankan" jag klämt på elmotorn så motorn går enklare at vika upp. Notera klämmorna med nyckelring på vardera sida som linan löper igenom :). Linan är tyvärr vit så den är svår att se.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #42 skrivet: 07 okt-15 kl 12:57 »
Vad för plyfa har du använt?
Kunskapen är en lätt börda

 

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #43 skrivet: 07 okt-15 kl 16:28 »
7mm plywood från närmsta bygghandel.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #44 skrivet: 04 apr-16 kl 19:05 »
Ny vår - ny båt såklart! :D
Inte för att den förra är trasig, den har inte ens töat fram. Men tycker båten blev lite väl stor... så ska försöka mig på att bygga en båt med två halvor man sätter ihop så den blir enklare att förvara/transportera/bära. Eller båt kanske blir fel ord. Har inte för avsikt att ro den, troligen blir det paddel.

Bygger efter en gratis ritning jag hittade på nätet: https://s3.amazonaws.com/simpson_plans/1+Sheet+Wedge.pdf sida 17, ska bygga den bredare modellen. Lite störande dock att plywood i USA har andra mått än här, amerikanska plywooden är aningen bredare och kortare.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #45 skrivet: 14 jun-16 kl 22:02 »
Pysslat med ovan nämnda båt nu i vår. Ska måla den klart nu sen göra/köpa en paddel! Provade den i vattnet idag efter att igår ha målat ett lager färg på utsidan och den flyter helt ok! :) Har skruvat med tunn gipsskruv och epoxi. Ingen glasfiber på denna, får se hur det håller.

En bild från i april:


En bild på låsningen, två lager plywood på varje sida sen brickor av plywood och plywood runt mutter och skruv så man inte behöver verktyg.


Delarna passar i varandra


Ihopmonterad, har en trädgårdsstol av nät som jag sitter på i mitten den syns ej på bilden.



Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #46 skrivet: 15 jun-16 kl 10:28 »
Vilken kul båt!

Skulle verkligen vilja bygga en liten plyfa- eller masonitbåt ihop med äldste sonen men det kommer alltid massa saker emellan.

Skulle också vara en så liten att man själv lätt kan hiva upp den på takräcket, men jag vill ha med genomskinlig botten så man kan se vad fiskarna har för sig hela dagarna.


Rejäl verkstad du skaffat, hade inte du hyvelbänken i sovrummet tills för inte så länge sen?   :)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #47 skrivet: 15 jun-16 kl 11:57 »
Rejäl verkstad du skaffat, hade inte du hyvelbänken i sovrummet tills för inte så länge sen?   :)
Tack ja genomskinligt golv är jag också sugen på. Har funderat på polykarbonat. Ang. verkstaden så fick jag va hos en släkting i början :D. Bor faktiskt i en tvåa nu så hyvelbänken är inte längre i samma rum som sängen... saknar det lite.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bygga plywoodbåt?
« Svar #48 skrivet: 03 jul-16 kl 22:17 »
Provat båten lite nu och den fungerar. Ska justera tyngdpunkten längre bak bara genom att flytta sätet lite. En säkerhetsdetalj med denna båt är att det är 2 zoner vatten kan fyllas i vilket borde göra risken mindre att båten sjunker :). Ska fixa ett kapell fram så jag inte blir så blöt av paddlingen.


Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser