Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan höns räkna  (läst 905 gånger)

Bränntorparn

  • Inlägg: 45
    • Östergötland
Kan höns räkna
« skrivet: 25 maj-16 kl 21:31 »
Försöker locka mina höns att ruva och låter några ägg ligga kvar i redet, men tji så här långt. Sedan 4 dagar tillbaka ligger det sju ägg men hönsen lägger bara dagens ranson i samma rede går sedan ut och pickar vidare.
Måste det vara ett visst antal ägg i redet eller vad kan man gör för att locka till ruvning.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kan höns räkna
« Svar #1 skrivet: 25 maj-16 kl 21:58 »
Du gör redan det man kan göra. Det kan ta tid. Vissa hönor ruvar aldrig, så är det bara.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Kan höns räkna
« Svar #2 skrivet: 25 maj-16 kl 22:01 »
Om en höna ser en samling med sex ägg eller mer så lär det vara mer inspirerande än bara tre ägg... Men vad det gäller mina kära Hedemoror så hjälper det inte. Vissa har ruvat, de flesta gör aldrig det. Det finns ju höns som bestämmer sig för att "nu ska det ruvas" och så lägger dom sig än om dom bara har ett par ägg i början... Det är så olika.

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kan höns räkna
« Svar #3 skrivet: 25 maj-16 kl 22:33 »
Minska ljusinsläppet i hönshuset så det blir lite dunkelt ljus.

Låt sedan hönsen få lägga ägg upp till ca 10-12 st innan du plockar bort dem, låt dem sedan få börja om från noll igen, fortsätt så så ska du nog se.

Gilbert

  • Gäst
SV: Kan höns räkna
« Svar #4 skrivet: 26 maj-16 kl 05:27 »
Min tupp kan inte klockan!

Bränntorparn

  • Inlägg: 45
    • Östergötland
SV: Kan höns räkna
« Svar #5 skrivet: 26 maj-16 kl 10:30 »

Hundar gör som man säger. Katter gör som dom själva vill. Men höns har ett alldeles eget synsätt på världen.
Idag låg de två hönor som jag hoppas mest på och TRÄNGS i redet. Hoppas att åtminstone en ligger kvar.

Får väl pynta med mörka gardiner och dela av kollektivredet
Tack för alla kommentarer


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser