Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga med natursten?  (läst 6173 gånger)

Humleplockarn

  • Inlägg: 3
    • -
Bygga med natursten?
« skrivet: 21 maj-16 kl 23:18 »
Hejsan!

Skummat runt ett tag här på forumet inkognito, tyckte det var dags att börja höra sig för lite  ;)

Vet någon hur det är att bygga med natursten? Menar då som i bärande väggar, med bruk, måste man ta i så som man gjorde förr med 1m tjocka "bumlingar" eller skulle det fungera med dem i samma tjocklek som lecablock?

Förstår att det är arbetsintensivt att bryta stenen i så mindre bitar, men är det något annat som sätter stopp? Hållfastighet, klarar ej laster etc..?

En högst teoretisk tanke är att bygga hela huset av natursten, grund, väggar, takbeläggning.. Låt oss säga en friggebod, 15kvm enklaste möjliga, inga krav på isolering eller liknande, skulle det gå eller sätter det stopp någonstans?

Må väl!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga med natursten?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-16 kl 23:32 »
Klart att det går, men det är ruskigt mycket jobb. Ibland ser man ladugårdar som till stor del är murade av granit och de har säkert stått i många år. Men jag kan tänka mig att det blir fuktigt på insidan från kondens som den kalla stenen drar till sig

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Bygga med natursten?
« Svar #2 skrivet: 23 maj-16 kl 08:36 »
Instämmer med ett svart fårs tankar. Jag vet att jag läste om nån som hade en blogg där han byggde just ett mindre hus, typ 15-20 kvm, utan uppvärmning.
Nu vet ju inte jag hur mycket tid det tog, men det var väldigt, väldigt många år från byggstart till byggslut om man säger så...

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygga med natursten?
« Svar #3 skrivet: 23 maj-16 kl 15:26 »
Forumets medlem "lallas" bygger med natursten.

Nu bor han ju nära gamla stenbrott så både material och tradition finns i hans närhet. Det är ändå ett omänskligt arbete enligt mig...

Fantastiskt resultat, men mängden svett och arbetstimmar är orimlig om man ser det som en "kul grej" eller vill ha ett billigt hus av naturliga material. 

Han har en hemsida/blogg där man kan följa arbetet sedan 2004...

http://stenhuggning.stefansvensson.se/

Så, ett tips är nog att fixa lite verktyg och sen börja med nåt väldigt litet projekt för att prova på om det funkar.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bygga med natursten?
« Svar #4 skrivet: 25 maj-16 kl 23:36 »
Här i Österbotten finns det gott om stenfähus och enstaka bodar av sten som man har kallförvarat matvaror i. Många stenfähus är av någotsånär kilad och huggen sten med inner och yttermur utan bruk som "lallas"bygge men en del byggda med natursten och sprängsten lagd i murbruk.

På Åland där stenen är mjuk och lätthuggen finns det riktiga mästerverk till stenfähus som är helt i en klass för sig. Otroligt slögt byggda.

I Bromarf i Västnyland finns några jättestora stenfähus som byggdes av österbottningar som flydde undan svälten på 1860-talet. De gick söderut och letade efter mat. Då de hade gått 400-500 km kom finska viken emot så de kunde inte gå längre. Där var klimatet mildare och där hade storbönderna mat i överflöd. Där stannade flyktingarna och började bygga stenfähus åt storbönderna. Då värsta nöden var förbi gick de hem igen.

Det finns orter i Sverige och Norge där stenen spricker i skivor av naturen och där har man av gammalt byggt uthus genom att helt enkelt rada platta stenar på varandra utan bruk.

Oberoende hur man bygger måste man ha ett innerskal och ett ytterskal och en kärna av mindre stenar däremellan. Då blir väggtjockleken minst 70-80 cm hur man än gör.

Bara att bygga!...... men var beredd på massor med arbete.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humleplockarn

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Bygga med natursten?
« Svar #5 skrivet: 29 maj-16 kl 00:39 »
Härligt!

Får börja med att be om ursäkt för jag inte kunnat svara tidigare, svårt att få tid framför datorn med allt annat som ska ordnas :)

Alright! Det verkar ju som om det borde gå då iaf, men någon som har koll på de mer byggtekniska aspekterna av granit, eller gråsten för den delen?

Skulle de kunna göras som ett Leca block (9cm?) eller måste man ta i mer?

lallas stenhusbygge har jag nog följt i ungefär 6år nu, Amazing work  :o
Är troligtvis pga honom jag har griller i huvudet angående det här med natursten :P

Verkar ju till att bli lite test först, och än så länge är detta ett högst teoretiskt scenario, antar att jag får börja med att forma lämplig sten från tomten och se hur lång tid det tar!

Om vi tar det till nästa nivå då, vad skulle krävas för att ha en bärande stomme i natursten, i en permanentbostad, är det fortfarande en inre stomme och en yttre som gäller eller hur skulle en sådan vägg kunna "se ut" i genomskärning?

Tack för att ni tog er tid att svara!

Må väl

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga med natursten?
« Svar #6 skrivet: 29 maj-16 kl 08:51 »
Om du har en lättformad stentyp där du bor, som sandsten, kalksten eller skiffer, kan du hugga bitar med jämn storlek och mura väggen i ett lager som vore det tegel. Men om det är exempelvis granit blir det jobbigare, denna stensort är ju mycket hårdare och svårare att forma. Finessen med dubbla väggar är att du kan använda alla former på sten, bara de är släta på ena sidan som du sätter utåt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 4 användare (2 dolda)
peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser