Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor - snart desperat  (läst 26608 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #40 skrivet: 26 maj-11 kl 15:42 »
Skumt.. har du företag? ( lantbruk )  .. för här kan jag inte se några möjligheter att få nåt på försäkringen..man får vackert teckna ett abbonnemang för 2500 per år.
Misstänker att det är när man har så liten gård att den räknas som bostadsfastighet, dvs inte när det är ett jordbruk och man har försäkringen på företaget.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

  • Gäst
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #41 skrivet: 26 maj-11 kl 15:58 »
Skumt.. har du företag? ( lantbruk )  .. för här kan jag inte se några möjligheter att få nåt på försäkringen..man får vackert teckna ett abbonnemang för 2500 per år.

Mja. Det är en jordbruksfastighet och en verksamhet finns registrerad, sen finns en uthyrningsverksamhet.
Men försäkringen står på mig som privatperson dock finns adressen med, som är jordbruksreggad.
Menar du att detta ska spela in? Själv har jag ingen aning.

Prova ring Anticimex direkt och uppge ditt f-bolags namn. Säg att du har råttinvasion.  ::)
Fråga sen hur allt funkar. Den vägen fick jag gå och det var bara glädjande besked. :)

Brukar tömma behållarna på råttgift en gång per månad och ringa ut råttmannen för påfyllning.
Det är ju kostnadsfritt. Har ett par kilo på lager..  ::)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #42 skrivet: 26 maj-11 kl 16:26 »
Skumt.. har du företag? ( lantbruk )  .. för här kan jag inte se några möjligheter att få nåt på försäkringen..man får vackert teckna ett abbonnemang för 2500 per år.
Vi har Folksam försäkringsbolag med skadedjur inbakat i hemförsäkringen. När vi hade ett jättebo med bålgetingar i husväggen kom Anticimex och tog bort det utan kostnad. Ingen självrisk då ialla fall men det kanske det är numer  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

fräsen

  • Gäst
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #43 skrivet: 26 maj-11 kl 19:03 »
Hej igen. Illerfällan vi använder är en trålåda. Illern/Råttan går in genom ett litet håll, kliver på vippbrädan och så... död :)
Jag laddade med leverpastej sist, men då va det inte en råtta när jag kom ner nästa dag utan en iller..
För råttorna har det räckt med att jag lägger in säd som bete.

Jag blir oxå förundrad över att endel av er fått även ekonomibyggnaderna betade genom försäkringen. Vi har lantbruksförsäkring, liten gård, de bekämpar bara bostadshus. Fast när det va anticimex som kom ut fick jag lite extra lådor att ställa i lagårn "på köpet"..
Har inte haft ute det bekämpningsföretaget som länet har nu.

Jag tror råttgiftet vi köpt till lagårn heter Tomcat. Blå rätt stora beten som man eg ska ha i betesstationer. Fast här tog råttorna saken i egna händer o öppnade hinken o tog alla beten.. Men sen hade vi inga råttor på länge heller..

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #44 skrivet: 26 maj-11 kl 19:46 »
på naturvårdsverkets hemsida finns ritningar på alla typgodkända fällor...

Fjäderfän och kaniner

Jenova

  • Inlägg: 52
    • Halland
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #45 skrivet: 26 maj-11 kl 20:14 »
Jag hade råttor under stallet för några år sedan. Min hemförsäkring gällde bara huset och tomten, vedboden och de uthus som låg på tomten. Till stallet som ligger i hagen, tog jag en engångsutryckning á 1000kr. Då passade jag på att fråga den vänliga man som kom, hur det fungerade med råttbekämpning. Han hade Tomcat, som han sade skulle bindas fast så de inte kunde dra med sig den. Detta medlet är mycket omtyckt av råttorna så de vill gärna ta ner det till boet men då ser du inte när det är slut. Den behövde inte ligga i en box utan bara på något undanskymt ställe. De gillar att äta ifred. Jag lade det 2m upp på balkarna i stallet där varken hästar eller hundar kunde nå det och så spikade jag för en bräda så det blev som en tunnel och band fast medlet med ståltråd.
Medlet fungerar så att det inte aktiveras förrän de dricker något och det kan dröja innan de gör det. Därför kan de inte räkna ut att det är giftet som orsakar dödsfallen. För att hålla stället råttfritt så ska det alltid finnas råttgift att äta. Det kan ta några månader innan alla råttor har ätit av giftet och det föds nya hela tiden. Hos mig tog det ca 4 mån innan giftet fick ligga oätet. Sedan dess har jag bara fyllt på en gång och det är det enda spår jag sett av dem. Jag har köpt medlet hos Lantmännen.
Skam den som ger sig.
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #46 skrivet: 26 maj-11 kl 20:29 »
Vi har hemförsäkring för hyresrätt, lagårdsplats ingår på köpet i hyran, men vår hemförsäkring kommer inte att täcka det eftersom lagården räknas till hyresvärdens lantbruksfastighet.

Tomcat är det gift vi har som de inte äter.
Råttor är väl ok, men jag vill inte ha mullvadar och sorkar i landen under mina rotfrukter. Finns det någon tråd runt projektet att få dem att flytta sig någon annanstans?
Det finns redan en sån tråd, ja, leta gärna upp och återuppliva den, annars starta gärna en ny tråd.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #47 skrivet: 26 maj-11 kl 21:06 »
Kan du inte säga att du har råttor och möss i bostaden och sen flytta giftlådorna till stallet. Släng in lite råttskit under vasken och visa dem.  :-[
//Torry

Broberg

  • Gäst
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #48 skrivet: 26 maj-11 kl 21:07 »
Kan du inte säga att du har råttor och möss i bostaden och sen flytta giftlådorna till stallet. Släng in lite råttskit under vasken och visa dem.  :-[
//Torry

Glöm inte att gnaga ett stort ingångshål också.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #49 skrivet: 26 maj-11 kl 21:10 »
Haha, det glömde jag ju  ;D
//Torry

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #50 skrivet: 26 maj-11 kl 21:56 »
Vi hade musinvasion i vintras. Våra möss var så loja som du beskriver. Skitotäckt när man hängde tvätten och de bara sitter och glor och sedan lunkar iväg helt orädda.

Jag var helt hysterisk men barnen tyckte det var häftigt. ;-)

Hade det varit råttor hade jag dött. ;-)

nåväl.... Det var sjukt nog helt och hållet mitt fel att de invaderade huset. Det får jag ständigt höra nu för tiden. ;-)

Vi hade en liten mus i väggen och jag störde mig på den och fick en snilleblixt. Högfrekventa ljud!! De ska skrämmas av det. Jag satte på det högsta som fanns på mobilen och den sprang all världens väg. Kanon tyckte vi och fortsatte med ljudet natt efter natt. Vips så fanns det möss överallt. Fällorna gick de inte på.

Till slut fick vi vända oss till experter. De sa att ser de en enda mus i en fälla så går de aldrig mer i den fällan så man måste ta bort döda möss direkt och byta sorter ofta och tvätta dem. Lägger man gift måste man lägga sådana mängder att alla verkligen äter så mycket att de dör. Får någon för lite och blir sjuk tar de inte giftet mer. Vi fick av dem och köpte en bytta på lantmännen och vräkte ut skålar med gift i grunden. Sjukt nog var alla skålar ändå slut på morgonen och då kunde vi fylla på med den andra sorten om någon bara hade råkat bli lite vissen så var det nu något nytt.

Så välj olika fabrikat och slösa men ställ det inte så andra djur når det.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #51 skrivet: 26 maj-11 kl 21:59 »
Vi hade musinvasion i vintras. Våra möss var så loja som du beskriver. Skitotäckt när man hängde tvätten och de bara sitter och glor och sedan lunkar iväg helt orädda.

Jag var helt hysterisk men barnen tyckte det var häftigt. ;-)

Hade det varit råttor hade jag dött. ;-)

nåväl.... Det var sjukt nog helt och hållet mitt fel att de invaderade huset. Det får jag ständigt höra nu för tiden. ;-)

Vi hade en liten mus i väggen och jag störde mig på den och fick en snilleblixt. Högfrekventa ljud!! De ska skrämmas av det. Jag satte på det högsta som fanns på mobilen och den sprang all världens väg. Kanon tyckte vi och fortsatte med ljudet natt efter natt. Vips så fanns det möss överallt. Fällorna gick de inte på.

Till slut fick vi vända oss till experter. De sa att ser de en enda mus i en fälla så går de aldrig mer i den fällan så man måste ta bort döda möss direkt och byta sorter ofta och tvätta dem. Lägger man gift måste man lägga sådana mängder att alla verkligen äter så mycket att de dör. Får någon för lite och blir sjuk tar de inte giftet mer. Vi fick av dem och köpte en bytta på lantmännen och vräkte ut skålar med gift i grunden. Sjukt nog var alla skålar ändå slut på morgonen och då kunde vi fylla på med den andra sorten om någon bara hade råkat bli lite vissen så var det nu något nytt.

Så välj olika fabrikat och slösa men ställ det inte så andra djur når det.

He he glömde ju berätta att när jag sökte på möss och den frekvensen jag hade använt fick jag fram att det var samma som mössen använder själva när de parar sig. Supersmart att ha deras parningsljud på heeela nätterna. :-D
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

 

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Råttor - snart desperat
« Svar #52 skrivet: 27 maj-11 kl 01:05 »
He he glömde ju berätta att när jag sökte på möss och den frekvensen jag hade använt fick jag fram att det var samma som mössen använder själva när de parar sig. Supersmart att ha deras parningsljud på heeela nätterna. :-D
;D ;D ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Corax

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser