Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få till flytande honung  (läst 3449 gånger)

Jacob.

  • Inlägg: 27
    • Skåne
Hur få till flytande honung
« skrivet: 27 jun-16 kl 21:17 »
"Alla" efterfrågar flytande honung till matlagning. Många vill ha det lika bekvämt som importhonung på flaska.
Går det att på rimlig tid få svensk honung flytande eller år,imstone lös nog för matlagning?

Jag bor i skåne och brukar röra sommarhonungen ett bra tag i hopp om att den ska bli lös. Försommarens raps är inte att tänka på, den ympar jag och så är det avklarat.

Några beprövade tips? Det är ok att kompromissa på arom, men inte med vattenhalt över 20% och ingen frysbox.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Hur få till flytande honung
« Svar #1 skrivet: 27 jun-16 kl 21:50 »
Acaciahonung är väl flytande? Varför ska man kunna hälla honungen i maten? Går väl lika bra med en sked?

Jacob.

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Hur få till flytande honung
« Svar #2 skrivet: 27 jun-16 kl 22:04 »
Dåligt med akacia hemmavid  :)

Flytande är bekvämt till marinader, kalla såser, isthe, etc.
"Måste" kan man ju diskutera, men jag upplever att den främsta kritiken mot svenskhonung är att den är för hård. Priset är inget problem, utan konsistensen.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Hur få till flytande honung
« Svar #3 skrivet: 27 jun-16 kl 22:28 »
Superfiltrera, blanda i fruktos eller välja dragväxter med högre andel fruktos, ligga på så hög vattenhalt du vågar, upphetta till 80 grader. smälta försiktigt vid 40 grader mm

En del av metoderna är smakförstörande, andra lite snällare.
De snälla håller bara honungen flytande ett tag eller funkar inte med vår svenska flora.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur få till flytande honung
« Svar #4 skrivet: 27 jun-16 kl 22:32 »
Klockljung lär vara undantaget men jag har inte orkat ta tag i att flytta bina till denna raritet.

 

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Hur få till flytande honung
« Svar #5 skrivet: 28 jun-16 kl 06:06 »
Jag säljer en del flytande honung i plastflaskor med squeezefunktion till mina kunder. Bor på västkusten och har inga rapsfält i min närhet.
Upplever att honungen håller sig flytande i ett par månader minst. Olika beroende på sort. tex ren vitklöver eller ljung håller ca 4 månader eller mer innan det börjar att kristallisera.

Jag brukar att tappa upp lite honung på en burk när jag slungar, märka med datum och vad jag tror att det är för sort. Sedan ställer jag den längst fram i skafferiet så att jag ser den varje dag. Då kan jag hålla koll på vad som händer med honungen och på så vis lära mig hur vilken honung som fungerar som flytande.

Förvaringstemperaturen är viktigare än man tror. Bäst är jämn rumstemperatur.

Tappa inte upp på burkar/flaskor innan den är "såld". Jag förvarar honungen i ett tappkärl och tappar efter behov.
Då kan man lätt kontrollera att den är utan kristaller, åtminstone när kunden köper den. Börjar den kristallisera så kan man bara ympa och burka som vanlig honung.

Det är svårt att göra om den redan är i flaskan/burken...

Viktigt att också upplysa kunden om vad dom köper:

*Att svensk flytande honung är en färskvara
*Ställ inte i kylen utan förvara i rumstemperatur
*Att den kommer att kristallisera förr eller senare
*Att det går bra att långtidsförvara i frysen
* Att det går att smälta kristalliserad honung i 40 gradigt vattenbad (upp till kunden att bestämma om dom vill eller inte, jag värmer inte min honung)

Flytande honung är väldigt populärt och man får se det som en primör som bara finns en viss tid på året.

Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Ingenjören

  • Inlägg: 34
    • Västmanland
SV: Hur få till flytande honung
« Svar #6 skrivet: 28 jun-16 kl 11:27 »
Jag brukar svara mina kunder att det enklaste är att ta så mycket honung ur burken som man just då behöver, lägg i ett glas och värm några sekunder i micron, så har man flytande honung mycket billigare än att köpa flaska i affären...

Jacob.

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Hur få till flytande honung
« Svar #7 skrivet: 29 jun-16 kl 21:26 »
Tack för tipsen!
Verkar vara sen honung utan raps, vattenhalt på precis under 20% och filtrering som gäller. Kanske även lagring i frysen.
Upphettning till 80 grader innebär (hög)pastörisering och jag vill minnas det är inte lovligt i Sverige för att fortfarande få lov att kalla det honung. Men kanske trotts allt ett alternativ.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser