Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket plats?  (läst 3401 gånger)

Sofia

  • Inlägg: 73
Hur mycket plats?
« skrivet: 17 feb-05 kl 18:31 »
Hur mycket plats behöver fåren? Kan man ha bara 2-3 stycken eller vill de vara många?
Skulle man kunna ha ett par får på en vanlig tomt på en halv hektar?

Tips på en bra lätt nybörjarbok om får? Vill bara ha dem till "sällskap".

//Sofia

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Hur mycket plats?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-05 kl 18:37 »
 Fårbibeln är: Får av Erik Sjödin, där står det allra mesta...
 Jag vet egentligen inte vad jag ska säga om antalet får...  Jag har aldrig haft mindre än 4 (började mitt fårägande med 3 tackor och en bagge). Och på senare år kom jag i kontakt med en fårklippare som sa att man inte skulle ha färre än 4 djur i en flock. Med fyra djur i flocken kan dom hålla koll på sin omgivning, färre djur ger en större otrygghet och skulle skapa mer rymningsbenägna och rädda  får (enligt honom) men det finns säkert andra här som säger annat ;D Olika åsikter har vi ju för det mesta här ;) och jag har som sagt ingen erfarenhet av färre än fyra.
                          Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Hur mycket plats?
« Svar #2 skrivet: 17 feb-05 kl 18:47 »

Tack, det var snabbt svarat! Jag har kollat runt lite efter böcker men har hittat många med mycket information om produktion, slakt osv och det är jag ju inte intresserad av. Ska kolla upp "Får". Tror att jag skymtade den på biblioteket:)

//Sofia

jiba

  • Gäst
Re:Hur mycket plats?
« Svar #3 skrivet: 17 feb-05 kl 19:28 »
Hej Sofia! Vad roligt att du skall bli fårägare (om du inte redan är det) Vad jag hörde av "de gamla" i mörkaste Småland angående antal får är att man skall ha minst 3 och helst 5 (eller fler givetvis). Fåren är ju flockdjur och de blir lugnare ifall de är flera, de behöver ju inte akta sig för varg och andra rovdjur hela tiden då, utan kan slappna av och turas om att hålla ett vakande fåröga på omgivningen medan övriga flocken betar."Får" är en jättebra handbok som berättar om allt man behöver tänka på. I "Husdjur till husbehov" av Håkan Hallander finns också ett jättebra fårkapitel som lämpar sig mer för den som inte har så många får. Om betet räcker eller ej vet jag inte, det är omöjligt att säga om man ej sett marken själv, men jag vet att får älskar att ströva över stora områden och beta lite här och var. Men betesbehov skrivs det om i båda böckerna! Lycka till och berätta gärna om hur det går för dig!

Mvh Jiba

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Hur mycket plats?
« Svar #4 skrivet: 17 feb-05 kl 22:01 »
Nej då, har inga får ännu. Behöver läsa på en del först:) Tack för tipsen. Ska gå förbi bibblan i morrn och se vilka böcker som finns!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Hur mycket plats?
« Svar #5 skrivet: 18 feb-05 kl 07:28 »
 Alla fårböcker handlar nog om Produktion, eftersom fåren är ett "produktions-djur", men om man inte är intresserad av det så kan man sovra bort det och läsa ändå. Kapitlen om skötsel,foder, klippning, klövvård och stängsling gäller ju för sällskapsfår också.
 Lycka till med dina får! Att ha får och vara med fåren är för mig den bästa "terapin", det går liksom inte att vara stressad ihop med fåren! Man blir på något sätt lugn och harmonisk bara av deras närvaro, kanske för att man blir en del av flocken? ;)
                       Mvh
                    Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

jiba

  • Gäst
Re:Hur mycket plats?
« Svar #6 skrivet: 18 feb-05 kl 10:01 »
Jag förstår precis vad du menar Charlotte. Det är verkligen terapi när man kommer in i hagen och fåren upptäcker en och kommer springande emot en... Då är det svårt att vara stressad!
Mvh Jiba

Jenny N

  • Gäst
Re:Hur mycket plats?
« Svar #7 skrivet: 01 apr-05 kl 22:53 »
Jag (och sambo) har också får endast som sällskap, och så blir det lite ull att tova utav. De håller ju mark öppen också - vi har lånat en bit åker, ca 1500 m2, som bonden hade problem att köra på med traktorn (för trångt att vända). Där har de gått en sommar, och nu i vinter fick de en mindre vinterhage på en del av vår tomt. Vi köpte en tacka med 2 lamm då, som nu blivit 2 tackor och en kastrerad bagge (kunde bara inte slakta!). Våra djur verkar trivas, men jag vet ju inte om de varit annorlunda i större flock. Med få djur kan man få mer husdjurskänsla, antar jag, och vi "kelade" varje dag med dem i somras, och de är så goa!
Jag har inte så mycket erfarenhet ännu, men håller med om att alla böcker inriktar sig på produktionen. Våra är inte betäckta i höstas heller, vilket alla andra säkert gör med sina.
Angående storleken på betet, så har jag hört detta: Det kan behövas fler avmaskningar på en liten hage, speciellt om man inte har flera att alternera emellan. Det vet nog en veterinär. Sedan kan man ju behöva stödutfodra mer, med hö tidigare på hösten t ex.

Hälsningar Jenny N


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 3 användare
fri, ärt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser