Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängd kutterspån/får och månad?  (läst 2619 gånger)

louise

  • Gäst
Mängd kutterspån/får och månad?
« skrivet: 15 nov-06 kl 12:08 »
Ska nu fixa kutterspån till djupströbädd till fåren. Hur mycket behöver jag i vinter? Tre får med lammning i mars? (I botten på bädden kommer jag ha torv.)

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Mängd kutterspån/får och månad?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-06 kl 12:28 »
Jag har läst att kutterspån fastnat hemskt i ullen så den (ullen alltså) inte går att använda sen. Fastnar även i saxen och slöar ned skären när man klipper.
Varför har du inte halm istället ?
Det kan de även tugga på för att få lite sysselsättning.  

Tror att jag gjorde av med två rundbalar halm a`100:- förra vintern. Då ströade jag i fårens vindskydd ute + inne i stallet till getternas djupströbädd.

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Mängd kutterspån/får och månad?
« Svar #2 skrivet: 15 nov-06 kl 12:35 »
Ja, spån fastnar i ullen. Använd halm  i stället som ju också, som Zodiak, säger, ger fåren sysselsättning.  :)

louise

  • Gäst
Re:Mängd kutterspån/får och månad?
« Svar #3 skrivet: 15 nov-06 kl 12:55 »
Jag vet att spån fastnar i ullen men det finns ingen halm att få tag på. Så, mängd kutterspån för tre får en vinter?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Mängd kutterspån/får och månad?
« Svar #4 skrivet: 15 nov-06 kl 14:36 »
Jag använder spån till fåren  :-[
det finns ju olika "sorters" spån...
Det som man tex kan köpa på Granngården i plastade fyrkanter den är nästintill fri från små partiklar och suger upp vätska dåligt (men är bra till hästar som inte "tål" damm..)
Sen finns den som är blandad som man hittar på snickerier
och som har både små och stora "partiklar".

Sant är att spån slöar saxskären ngt men man behöver ju inte ströa när fåren är inne..... och då håller sig faktiskt ullen spånfri.
Dessutom så drar ju fåren alltid ur hö ur foderhäcken + att man får hö som fåren inte vill äta i foderhäcken som man kan ströa på spånet.
Du får nog räkna med att ströa en del med Hö....

Mängden spån...svårt att beräkna det beror ju lite på hur mycket vatten de ska välta ut t.ex  :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Mängd kutterspån/får och månad?
« Svar #5 skrivet: 15 nov-06 kl 16:11 »
Hur stor yta står fåren på?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
Re:Mängd kutterspån/får och månad?
« Svar #6 skrivet: 15 nov-06 kl 16:55 »
tja.. 6-8 kvm, kan det bli lagom?

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:Mängd kutterspån/får och månad?
« Svar #7 skrivet: 15 nov-06 kl 18:51 »
vi använder kutterspån till  våra får och det fastnar inte  nåt i ullen....
strör på så mycket det ser ut att behövas ;)

//matte
« Senast ändrad: 15 nov-06 kl 18:52 av _matte_ »
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Mängd kutterspån/får och månad?
« Svar #8 skrivet: 16 nov-06 kl 14:12 »
Här kommer en uppskattning, till 9 kvm hästbox med bädd har jag strött med 2 balar kutterspån har för mig att det är ca 400 liter i en bal för att få till en bädd. Om du stör med en bal torv i botten (400 l.) för att få en bädd och sedan strör med en bal kutterspån ovanpå borde det bli bra. Sen gissar jag på att det kan gå åt mellan en kvarts och en halv bal i veckan beroende på om de står inne hela tiden eller är både inne och ute. Räkna lite extra för tiden när de har lamm.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
Re:Mängd kutterspån/får och månad?
« Svar #9 skrivet: 16 nov-06 kl 17:06 »
underbart, tack! raka exakta svar:)  Fåren kommer på lördag å det är massor att fixa. Jag fick ta ledigt hela dan idag för att stängsla...
« Senast ändrad: 16 nov-06 kl 17:08 av Lollo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 3 användare (1 dolda)
Clara Palmcrantz, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser