Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hampa med allt som hör till  (läst 8382 gånger)

annam

  • Inlägg: 39
    • Gotland
    • Lausarve Gård
SV: Hampa med allt som hör till
« Svar #20 skrivet: 02 jan-10 kl 19:10 »
Jag odlade hampa på ca 50m2 i vår villaträdgård i Stockholm 2008. Ringde till länsstyrelsen i mitt län innan jag beställde utsäde och fick muntligt ok först. (Villkor för att utsädesfirman skulle vilja skicka utsäde. Lyckades få tag på 1kg utsäde från en firma som egentligen bara säljer större kvantiteter eftersom jag sa att jag skulle göra en testodling.)

Jag sökte gårdsstöd men skrev som en kommentar att jag inte ansökte om utbetalning utan endast ville registrera odlingen. Så man behöver inga stödrätter för att få odla hampa lagligt.

Nu har vi flyttat till en gård, och i år hoppas jag hinna med en lite större odling. Dock mindre än att en säck utsäde kommer att gå åt. Har pratat med länsstyrelsen här (Gotland) som sagt att jag skall skicka med ett adresserat kuvert när jag skickar in utsädesetiketten så att jag kan få tillbaka den till nästa gång jag vill använda samma utsädessäck. Ring och fråga innan och var ute i god tid är mitt tips!

Angående skörden så är det lite tungrott att göra allt för hand. Jag hann aldrig skörda mina 50m2 ens, men det hade iofs fungerat om jag hade prioriterat bättre. Jag ville åt fibrerna och väntade till vår-vintern när de började släppa av sig själva. Drog upp hela plantan/bröt av den och pillade loss fibrerna på en planta i taget för hand. Välj en dag utan frost eller tina stjälkarna först. Testade även att skäkta som man gör med lin men det tog längre tid och var framförallt mer styrkekrävande! Stjälkarna är ju rätt tjocka. Har spunnit lite av fibrerna, blir dock ganska mycket grovt över som funkar som isolering.

I år ska jag testa att skörda frön till djur/människomat också. Har tänkt göra någon form av radodling så man kan gå mellan kanske var 5:e rad och skörda med bärplockare, eftersom jag tänkte låta resten stå kvar och frystorka som förra gången. Får väl se hur det går...
Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Hampa med allt som hör till
« Svar #21 skrivet: 02 jan-10 kl 23:29 »
Fungerar bärplockare bra?

Vad tror ni om att odla en sort för fröskörd men sedan använda plantan till isolering eller liknande? Då alltså obehandlad som vindsisolering istället för spån t.ex.

annam

  • Inlägg: 39
    • Gotland
    • Lausarve Gård
SV: Hampa med allt som hör till
« Svar #22 skrivet: 03 jan-10 kl 11:41 »
Har inte testat bärplockaridén än, förra gången odlade jag en sort som inte hann sätta frö. Finns väl en viss risk för att fröna är för små/stjälken för tjock...

Tror man bör göra någon form av krossning av plantan innan man använder den som isolering även om man inte bemödar sig att separera ut fibrerna. Annars kan man nog lika gärna isolera med en hög pinnar.

Tänkte beställa USO 31 från Hampekraft i år och se om det hinner bli några frön. Den sorten ska det gå att utvinna fibrer från också. http://www.hampekraft.se/products_seed.html#uso

Läste f.ö. lite mer igår om utsäde, tydligen tappar fröet grobarhet snabbt så det kanske inte är en så bra idé trots allt att spara på utsädet. Kanske finns det någon/några som vill dela en säck (25 kg) med mig om nu länsstyrelsen går med på det? Jag kommer beställa hur som helst men behöver egentligen inte mer än ca 3kg i år (1000kvm).

Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

annam

  • Inlägg: 39
    • Gotland
    • Lausarve Gård
SV: Hampa med allt som hör till
« Svar #23 skrivet: 03 jan-10 kl 11:46 »
Här är förresten en kortfattad odlingsbeskrivning. Lite gammal så reglerna är ju ändrade, men plantorna bryr sig inte mycket om det ;)

http://chaos.bibul.slu.se/sll/hs_l_lan/utan_serietitel_hs_l_lan/UST05-16/UST05-16.PDF

Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Hampa med allt som hör till
« Svar #24 skrivet: 18 apr-14 kl 06:23 »
Nu förändrades hela min världssyn, typ..
Har alltid trott att för att få odla hampa måste du söka gårdsstöd och att du då tänkt odla på minst 2ha. Även om jag inte sett det stå någonstans så har också jag trott att odlingen måste ske i kommersiellt syfte.

Hur har det gått för er hampaodlare? Fungerade bärplockaren?
Ur ett självhushållandeperspektiv verkar väl hampan vara helt otrolig. Vad kan den inte göra? Uppriktig fråga.
Misstänker att den kan ersätta halm för djurens behov? Ersättare för hö? Eller är fibrerna för starka för det?
Hampabriketter. Olja. Mjöl. Kläder.
Hur är det med fröna till foder, skalet är ju rätt hårt, klarar de flesta idisslare, getter, grisar, av dem eller måste man göra något med dem först? Krossa?

Hur som helst, Rödjan beskriver i tråden ang isolering att man inte ens måste separera fibrerna när man ska isolera t.ex. ett hus, stämmer det? Med andra ord, du kan bara trycka ner hela stjälkar mellan innerväggen och ytterväggen och sen är det klartt?
En annan sak jag undrat med det fantastiska materialet är hempcrete, någon form av hampabetong. Är det någon som vet hur det fungerar?
Vore ju guld om man kunde använda det till väggar och sedan endast slänga på ett litet lager cob/lera på utsidan. Har hört att inget av dessa material (hampan eller coben) utsätts för röta?

Ledsen för rörigt inlägg, är väldigt trött.

 

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Hampa med allt som hör till
« Svar #25 skrivet: 18 apr-14 kl 12:20 »
En liten fråga till.
Förstod inte riktigt hur det var med det är gårdsstödet osv om man nu bara är intresserad av odling av säg någon hektar för privat användning.
Man måste alltså även då söka gårdsstöd? Vad jag vet måste man inneha minst 4ha jordbruksmark för att öht få ansöka om detta, stämmer det?
Så om man skulle ha en 2-3 ha mark och vilja odla någon enstaka hektar så blir det nej på direkten?

Tacksam för svar.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Hampa med allt som hör till
« Svar #26 skrivet: 19 apr-14 kl 11:13 »
Jag fortsätter att kasta ut en del noob-frågor i hopp om att någon vänlig själ sitter på lite information. :)

När det gäller t.ex. hampa som ersättare av halm, hampa som isolering och hampa som byggnadsmaterial (t.ex. hempcrete), hur ligger det då till med användningen av fibrer och användningen av träet? Och hur bereds det på ett enklare och självhushållande vis?
Förstår inte alls riktigt.

I fallet isolering i byggnader så misstänker jag att man endast använder hampans yttre lager (fiber) och jag misstänker då att man gör det på ungefär samma vis på med lin, med häckling, rötning osv? https://www.youtube.com/watch?v=lamDRcvOjy4
Samtidigt har jag läst lite här om att man nästan endast skördar hampa på våren och iom vinterns processer så går dessa fibrer förlorade, stämmer det?

I fallet om byggmaterial, hempcrete etc, så ser ju det en aning grövre ut. http://www.weedist.com/wp-content/uploads/2013/01/We-Should-Try-This-Hempcrete-block.jpg
Hur är det med det. Är detta snarare de inre trästjälkarna än själva fibret?
Hur är det då med hampabriketter? Fibrerna eller träet?

Sen har jag också läst om folk här på forumet som använt hampa som strö och halm, och hö(?) till sina djur. Vad av hampan är det då ni använder? Är det främst fibrerna eller flisor från träet?

Detta är inget jag bråttom söker svar på, det är bara min hjärna som blir lite tokig på att inte veta, så alla små faktabitar och tips skulle vara väldigt uppskattat!

Mvh
« Senast ändrad: 19 apr-14 kl 11:38 av wannabehippie »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hampa med allt som hör till
« Svar #27 skrivet: 19 apr-14 kl 12:23 »
Förstod inte riktigt hur det var med det är gårdsstödet osv om man nu bara är intresserad av odling av säg någon hektar för privat användning.
Man måste alltså även då söka gårdsstöd? Vad jag vet måste man inneha minst 4ha jordbruksmark för att öht få ansöka om detta, stämmer det?



Ja, så står det på länken nedan. Du måste söka gårdsstöd för din hampaodling, annars bryter du mot lagstiftingen. Minsta areal man kan få gårddstöd för är 4 hektar. För att få gårdsstöd måste du ha stödrätter. Prata med nån (hobby-) bonde och fråga om du får odla lite på deras mark nästa år. Hade du velat odla hos mig hade det gått bra, men i år är det för sent. Har man inga maskiner kan man ändå inte odla särskilt mycket, kanske 0,1 hektar är lagomt att börja med.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod/gardsstod/villkor/odlingavhampa.4.37cbf7b711fa9dda7a180000.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser