Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man börja lyfta upp ungarna?  (läst 1051 gånger)

Oregano

  • Inlägg: 29
    • Hälsingland
    • maskros.weebly.com
När kan man börja lyfta upp ungarna?
« skrivet: 18 apr-14 kl 00:49 »
Vår första kull föddes 15 april - gotlandskaniner. Än så länge har vi bara försiktigt föst ullen/halmen åt sidan för att titta på de små liven. När kan man börja lyfta upp dem, för att se exakt hur många de är? Eller bör vi lämna dem ifred helt, tills de kryper ut själva? Vi vill att de ska bli riktigt tama, så därför vill vi börja vänja dem vid våra händer så snart som möjligt.


Finns det nån poäng med att väga dem regelbundet, eller går man bara efter att de ser friska och välmående ut?
Aeon's kaniner - gotlandskaniner i genbank - http://maskros.weebly.com

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: När kan man börja lyfta upp ungarna?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-14 kl 08:47 »
Jag brukar bara fösa undan ullen o kolla att det är ungar i boet, när de är några dygn. Då ser jag på ett ungefär om det är en stor, normal eller liten kull o om jag ska öka kraftfodret till honan.
Sen får mina vara tills de är ungefär två veckor, då kollar jag genom att ta ur ungarna ur boet vilka färger de har o hur många de är.
När ungarna kommer ur boet, vilket brukar vara kring tre veckors ålder, så börjar jag lyfta dem o klappa dem lite var o varannan dag.
Jag stör så lite som möjligt o låter honan få lugn o ro de första veckorna.
Så gör jag, finns nog många fler sätt o vi gör nog lite olika. Men detta passar här o jag har trygga honor med oftast väldigt keliga o nyfikna ungar:)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

 

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: När kan man börja lyfta upp ungarna?
« Svar #2 skrivet: 18 apr-14 kl 10:17 »
Jag flyttar ut honan andra dygnet (ibland redan första, om jag är nyfiken) och räknar ungarna o ser så de är runda. Sedan låter jag dem vara om jag tycker allt ser ok ut. Sedan är det lite olika när jag börjar hantera dem. Är det rädda väntar jag och är mest bara där o pratar.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Oregano

  • Inlägg: 29
    • Hälsingland
    • maskros.weebly.com
SV: När kan man börja lyfta upp ungarna?
« Svar #3 skrivet: 18 apr-14 kl 14:26 »
Tack för svaren. Alla verkar göra lite olika, jag har sökt på liknande frågor.
Vi är nu inne på dag fyra och idag kommer jag nog att lyfta upp dem en och en, och en kort, kort stund lägga dem i en korg med filt (fortfarande inne i buren), för att se att det inte ligger nån död i botten och att alla verkar runda och friska. Sen lägger jag direkt ner dem igen. Honan har hittills varit med i buren varje gång vi tittat i boet. Hon verkar inte ha några som helst problem med att vi är där, hon sitter och äter, eller putsar oss! Jag ville att hon skulle vara med hela tiden, för att hon direkt ska kunna säga ifrån om vi blir för närgångna. När ungarna gnydde lite kom hon fram och kollade att allt var bra, sen gick hon iväg och åt grenar igen, eller fortsatte putsa mina kläder  :)
Aeon's kaniner - gotlandskaniner i genbank - http://maskros.weebly.com

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: När kan man börja lyfta upp ungarna?
« Svar #4 skrivet: 18 apr-14 kl 18:42 »
Jag fick lära mig av min ena hona, att fortsätta med rutinen att ta hut honan först. Hon flög på mig o högg mig i armen! :p
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser