Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häck på tunt lager jord  (läst 1423 gånger)

alexanderb

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Häck på tunt lager jord
« skrivet: 01 mar-17 kl 10:56 »
Hej

Mellan mig och min granne så önskar vi plantera någon form av häck. Platsen mellan oss består av en kulle med tunt lager jord och under är det berg. På sina ställen är det bara ca en decimeter jord.

Min fråga är om det finns någon häck som man kan plantera som klarar av det djupet? (som breder ut sina rötter mer horisontellt än vertikalt.

Alternativet blir att höja delar av platsen med mer jord men av olika anledningar så är detta alternativ inte särskilt önskvärt. Häcken behöver inte vara särskilt hög. Ca 1 m räcker gott och väl.

Tacksam för svar

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Häck på tunt lager jord
« Svar #1 skrivet: 01 mar-17 kl 15:04 »
Måbär sprider sina rötter grunt och är relativt tacksam i tunna jordar. Sen är det en ganska så tråkig häckväxt, men det kanske man får ta om det inte finns några andra förslag?

MVH
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Häck på tunt lager jord
« Svar #2 skrivet: 01 mar-17 kl 15:47 »
Tall växer ju så, men det är också en dålig häckväxt...

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Häck på tunt lager jord
« Svar #3 skrivet: 01 mar-17 kl 17:17 »
Sibirisk ärtbuske, var vanligt för 30 år sen, klarar sig utmärkt på nästan vilken Mark som helst. Hos mig växer den delvis nästan på sten.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Häck på tunt lager jord
« Svar #4 skrivet: 01 mar-17 kl 17:32 »
Sibirisk ärtbuske, var vanligt för 30 år sen, klarar sig utmärkt på nästan vilken Mark som helst. Hos mig växer den delvis nästan på sten.

Men sibirisk ärtbuske har drabbats av mjöldagg i stort sett överallt, de ser inte bra ut

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Häck på tunt lager jord
« Svar #5 skrivet: 01 mar-17 kl 20:08 »
Nästan alla häckar har de mesta rötterna i den översta decimetern ändå. Den begränsande faktorn är egentligen vatten, tunn jord torkar ut snabbt. Vattnar man, särskilt i etableringsfasen, så kan man välja bland ganska många häcksorter. Men undvik thuja som helst vill ha det fuktigt. Sibirisk ärtbuske har mest mjöldagg när den står torrt så den är väl också olämplig kanske.

 

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Häck på tunt lager jord
« Svar #6 skrivet: 01 mar-17 kl 20:45 »
Ja, mot slutet av sommaren blir min häck vit på en del ställen. Men det bryr jag mig inte om. Jag klipper sen 40 år sidorna och toppen 2 gånger per saison och då blir häcken grön igen.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Häck på tunt lager jord
« Svar #7 skrivet: 01 mar-17 kl 22:18 »
Måbär och snöbär går var som helst bara det finns lite jord eller aronia kanske?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser