Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boende fråga  (läst 777 gånger)

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
Boende fråga
« skrivet: 06 sep-10 kl 10:44 »
Vi ska för första gången behålla några av de sommarfår vi alltid har här på sommaren.
Vi ska ha 4 st o jag hade lite tankar på att bygga ett hus åt dom med foderhäck på ena långsidan av huset (tak över  foderhäcken oxå)
Hur stort hus måste dom ha?? Isolerat el räcker det m dragfritt?
Vi har ju stor ladugård men ingenstans där det kan bli en bra lösdrift så därför funderar vi nu på detta.
Finns det nån som har ett hus åt sin får som kanske har nån bild?

Tacksa för svar!!!
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Boende fråga
« Svar #1 skrivet: 06 sep-10 kl 14:04 »
Kolla bestämmelserna på sjv.se. Har för mig att det är minst ca 2kvm/tacka med lamm över 10 v (om ni ska ha tidig lammning) och det ligger nog på minst 1,2kvm/tacka om man bara har tackor el sen lammning.

Bara dumt att isoler, enl min mening, dragfritt och bra ventilation är optimalt. Ni kanske kan stänga av en del av er stora lagård med grindar el dyl åt fåren. Bor ni där det är riktigt kallt kanske det kan bli kallt åt lammen när de föds i ett överdimensionerat utrymme, men då ska det nog vara riktigt superkallt ute.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser