Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När stallar man in lammen  (läst 687 gånger)

Snownobs

  • Inlägg: 24
    • Norrbotten
När stallar man in lammen
« skrivet: 18 jul-10 kl 01:03 »
Jag ska bli fårägare till hösten, ev i slutet på Augusti. Får då hem två lamm. De ska vintertid gå på lösdrift i vinterhage.
När stallar man in lammen. I slutet på Augusti början på September finns ju inte så mkt näring i betet o de föredrar säkert hö då. Men när flyttar man in dom från sommarhagen till vinterhagen. Är det helt upp till var och än ?


Stadsbarn

  • Gäst
SV: När stallar man in lammen
« Svar #1 skrivet: 18 jul-10 kl 07:30 »
Vi låter vädret avgöra. Oftast i slutet av november. När betet är slut så får de hö.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: När stallar man in lammen
« Svar #2 skrivet: 18 jul-10 kl 09:31 »
Det bästa är att låta dem gå ute så länge som möjligt. Ha en liten häck med hö så kan de äta där om de vill. Då ser man också när de tycker betet är för dåligt. Höet tar slut då ;)

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: När stallar man in lammen
« Svar #3 skrivet: 18 jul-10 kl 12:06 »
Fast om betet är lagom nerbetat så är ju inte gräsets botaniska utveckling (vilket datum det är säger ju inte så mycket om hur förvuxet gräset är, jmf med de som tar 3 ensialge skördar per år och där 2:a och 3:e skörden kan vara lika näringsrik som den 1:a) inte så långt skriden att det inte är nån näring i betet.

Det du kan göra är ju att slå betet så att det inte hinner bli övervuxet innan fåren kommer hem, ca 10 cm längd på gräset är lagom så är det gott om näring i gräset även i Augusti.

Sen är det ju bara att ta in dom när det börjar bli vinter, sådär i oktober-november.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 5 användare (2 dolda)
beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser