Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Båttransport  (läst 744 gånger)

ninna b

  • Gäst
Båttransport
« skrivet: 08 feb-10 kl 19:06 »
Hej Ni

Finns det någon som transporterar får mellan olika öar...?

Då skulle jag gärna vilja veta vilken typ av båtar ni använder


javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Båttransport
« Svar #1 skrivet: 09 feb-10 kl 11:40 »
Jag gör det inte men, skulle vilja ha skärgårdsbete då jag bor vid kusten. Så jag är också intresserad.  :) Det finns en större ö precis utanför där vi bor och där går det kor och får på bete på sommarhalvåret. Korna kör de ut med pråm och fåren i en större träbåt modell stor eka. Det får plats 7-8 får skulle jag tro så de kör ett par turer men, det är inte så många som går där. En full hästtransport.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Båttransport
« Svar #2 skrivet: 09 feb-10 kl 19:04 »
beroende på hur många får du vill trasportera så går de ju bra med vilken båt som helst. egetligen..
sj'lv körde jag ut ca 6-10 itaget i min lilla öppna snurrbåt 4,20 m  med 25 hk aktersnurra..

 de är ju när man lastar av som de är viktigt att de kan gå lungt till..
men vi körde bara mot en lämplig klippa i lagom höjd o släppte iland dem.

Våra gick ju på små öar där de inte finns bryggor...

men vet dem som hyr in en mindre färja o har fårgrindar o stänger in fåren med... o kör då ut kanske 50- 70 får itagt. Färjan har en klaff som de lägger ner då de lastar av.

Funkade bra med vår lilla båt... jag var lite orolig i början o knöt fst dem ... men de stod väldigt stilla i båten.. de är när man närmar sig land som de vill kliva av...


Vi fick se ganska roliga miner på folk då vi körde om sommargästerna men vår båt full med idisslande tackor o 20 knops fart...  :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser