Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  faarstaket, vad behoevs?  (läst 806 gånger)

Vilse

  • Gäst
faarstaket, vad behoevs?
« skrivet: 17 okt-08 kl 21:37 »
Jag har lite antagligen dumma fraagor.
Aer ju van vid faardrift i land utan rovdjur (ok, frispringande hundar finns ju - men ingen storre fara da jag ju sjaelv har vakthund)
Jag har haer nere vanligt faarstaengsel som aer ca 120 cm (?) hoegt, samma hoejd som foer hast och stutar.
Hur aer det naer man bor i land med tex varg?
Aer det ovanligt at varg och andra rovdjur tar faar? Aer det saant eller bara rubrik i tidningarna och inte alls vanligt eller?
Kan man ha faar i sverige utan elstaket?
Vad aer omraadena foer att ha elstaket var ska man bo om man maaste ha elektricitet i staketet?
Hur ser ett faar elstaket ut i hoejd och saa?
vanligt faarstaengsel med naagra eltraadar som loeper hoegre aen staketet goer eller?


Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: faarstaket, vad behoevs?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-08 kl 23:22 »
Det går utan el, med fårnät. Mina får vill dock gärna hoppa över nätet.

Det går dock, åtminstone enligt min erfarenhet, bättre med elstängsel, det är billigare och enklare att bygga.

Jag bygger staket av plaststolpar, med trästolpar i hörn. Jag sätter tre eller fyra trådar, kanske 120 cm högt. Jag använder plasttråd med inlindade metalltrådar.
Är man bara nogrann och tvinnar ihop trådar noga brukar det fungera bra. Stänger man där det inte finns ström kan man ju alltid använda solcell.

Ja, det är sant att rovdjur tar får i vissa delar av Sverige. Bor man i ett vargrevir kan det bli ett stort problem. Jag vet fårägare som blivit av med 30 får i vargatacker.
Vargen skyr elstängsel. Men då rekomenderar man fem trådar.

Länsstyrelserna har kartor över var varg finns i landet. Framför allt rör det sig om Närke, Dalarna, Värmland och Västmanland
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Vilse

  • Gäst
SV: faarstaket, vad behoevs?
« Svar #2 skrivet: 18 okt-08 kl 00:48 »
Hoppa oever staketet, intressant!
Jag har aldrig haft faar som hoppat oever, men har hoert om lokala smaabrukare som har haft gotlaendska faar och dom saejer att dom aer ena rackare paa att hoppa!
aer det naat i svenska faar??

Du har daa baade vanlig rutigt faarstaengsel och sen viltstaketet paa utsidan?

jag har en enda stor hage som jag delar av,,strip grazar,,med stutar och haestar,,flyttbart elstaket med  bara en  traad i oeverkanten av stolpen. (pigtail stolpar med skruven hoegst upp som jag drar traad genom)
jag har provat at ha faaren i hagen och saetta in upp till 5 eltraadar men dom gaar rakt igenom.
Har daa anvaent samma pigtail stolpar men med ditsatta extra gummi duttar som traaden loeper genom.
det aer ju daa bara loesa traadar som inte aer spaenda utan dom kan ju forcera sej genom med lite vaald.

pigtail standards som jag anvaender:
har naagra hoega sana haeringa som jag anvaent naer jag haft fullblod i hagen och velat ha lite hoegre staket. dom skulle nog funka at ha som utanpaaliggande staket?


http://www.trademe.co.nz/Business-farming-industry/Farming/Fencing/auction-182398512.htm

Henning

  • Inlägg: 706
SV: faarstaket, vad behoevs?
« Svar #3 skrivet: 18 okt-08 kl 17:41 »
Köp stängselboken av Anders Råsberrg. Den finns på Jordbruksverket och kostar bara ca 100 kr.

Själv föredrar jag fårnät eller el-stänsel med grov ståltråd, minst tre trådar. Det ska spännas hårt så stängslet tål krockar med andra djur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

879 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser