Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vi vill skaffa ankor men vet inte vilken ras som skulle passa oss. Vi vill ha ankor som är sociala, fungerar bra med andra djur och barn och som (helst) inte låter allt för mycket. Vilken ras ska vi välja? :)

Myskanka
2 (40%)
Blekingeanka
1 (20%)
Svensk blå anka
0 (0%)
Svensk gul anka
1 (20%)
Annan ras - motivera
1 (20%)

Antal personer som röstat: 5

Författare Ämne:  Vilken ankras ska vi välja?  (läst 3919 gånger)

Louynouya

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Vilken ankras ska vi välja?
« skrivet: 06 maj-16 kl 22:08 »
Jag och sambon är intresserade av att skaffa ankor men vet inte vilken ras som skulle passa oss. Vi vill ha ankor som är sociala, fungerar bra med andra djur och barn och som (helst) inte låter allt för mycket. Vi är varken intresserade av köttet eller äggen utan vill bara ha ankorna som våra vänner! Vilken ras ska vi då välja? Motivera gärna varför!  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilken ankras ska vi välja?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-16 kl 22:31 »
Givetvis myskankor ;D

De är tysta, sociala (som plattfotade små hundar), relativt lättskötta, fungerar bra med barn och andra djur. Och vår äldsta dotter skulle säkert vilja flytta till er med ankorna, för hon brukar säga - Man äter inte ankor, de är våra vänner!

Ägg blir det en del men bara i perioder, inte som med höns. Men ni måste passa på när de värper för de är luriga och går undan och sedan en dag så saknas en anka. Då har hon lagt sig, för att komma fram med ett gäng gulliga filurer en månad senare :-\

En drake och tre ankor, behandla dem väl så blir det ett gäng ni fäster er vid, och dom vid er.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Vilken ankras ska vi välja?
« Svar #2 skrivet: 07 maj-16 kl 13:18 »
Jag har bara erfarenhet av pekingankor så jag kan bara tala för dem.
Vi har småbarn och hund och det fungerar utmärkt med våra 3 damer som patrullerar tomten.
Otoligt sociala och vill alltid vara med. En av ankorna springer fram till oss och vill gärna bli klappad.
3 åringen kan valla in dem själv till deras natthägn.
De är stora och kan inte flyga. Lägger troget varsitt ägg om dagen. De ruvar inte vilket passar oss bra som vill åt äggen som föda.
Våra låter inget knappt, de bara pratar lite fröjdsamt när de är ute och letar mat. Sen gillar de sniglar och maskrosor vilket vi självklart är glada för.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Vilken ankras ska vi välja?
« Svar #3 skrivet: 09 maj-16 kl 06:30 »
Välj Sachsenanka eller pekinganka. Vi har eller har haft båda. Om du köper av en bra linje, så får du djur som växer bra och värper bra. Våra Sachsenankor värper ett ägg per anka och dag nu tex och det kommer dom att hålla på med länge till.  En stor fördel är att du kan skilja på könen genom atyt de har olika färg på fjäderdräkten. Vill du ha bild på ankorna så maila oss

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Vilken ankras ska vi välja?
« Svar #4 skrivet: 09 maj-16 kl 08:56 »
Löpanka!! :)
Mycket trevliga, nyfikna, sociala och framförallt - roliga! Deras steppande och trippande på rad när dom söker föda.. ;D Älskar mördarsniglar!!
Dom är relativt lättlärda i jämförelse med andra ankor.  Lägger lagom stora ägg,( tex Blåanka och Pekinganka lägger större ägg som jag personligen tycker blir lite "blaskiga")
Dom flyger inte, vilket gör det lätt att hålla dom på gården.
Trivs bra i par.

Jag har även Blåanka och Pekinganka. Dom är ju också mycket trevliga, några av Blåankorna kommer gärna fram och blir klappade. Lite kul med dessa ankor är att dom talar om när det kommer någon in på gården - då blir det ett väldigt babblande...
Dessa raser flyger inte heller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare
Lillskiten, Kelly Moroney Björkskär, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser