Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torp: Hur illa kan det vara?  (läst 9480 gånger)

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
Torp: Hur illa kan det vara?
« skrivet: 01 jul-13 kl 01:09 »
Huset är inte mitt och blir kanske inte mitt, men jag funderar på det. Jag är långt ifrån någon byggnadsvårdsexpert, men hade tänkt lära mig på plats och kanske med lite kurser också. Men, jag antar att jag borde försöka att inte ta mig vatten helt över huvudet, så frågan är vad jag tittar på här...

Det är ett gammalt torp som för sju år sen hade en vattenläcka i taket. Dåvarande ägarna renoverade yttertaket helt, men lämnade av någon anledning innertaket i köket. Här ser det ut så:



Allt är ju torrt vid detta laget, men plankorna vid uppstöttingen är tämligen sönderfallande. Vad jag kan avgöra är det de 3-4 innersta plankorna som är drabbade. Jag råkade peta loss en bit trä och ut föll rätt mycket jord/småsten, men jag kan inte se härifrån om det har legat skräp kvar från takläckan eller om mellanbjälklaget helt enkelt är fyllt med jord...

På vinden ovanför ser taket fint ut, men jag ser inte så mycket mer av vattenskadan eftersom dom lagt på spånplattor (?):



Får väl fråga ut säljarna mer också om det blir aktuellt, men jag hoppas att man i och med att de började fixa golvet på vinden kan anta att bjälkarna är friska och torra.

I vilket fall tycker jag från vad jag nu vet om gamla hus att det ser ut som om det skulle kunna lagas rätt enkelt genom att ta bort och ersätta de vattenskadade plankorna nerifrån + byta ut den halvt bortrivna pappen. Frågan är väl varför det inte gjorts, men huset verkar ha renoverats lite hoppigt så det kanske inte finns någon annan anledning än att det inte var prio 1. Eller missar jag något som skulle kunna vara värre?

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-13 kl 08:41 »
Jag skulle nog kolla närmare på vad det är för isoleringsmaterial i taket/övervåningens bjälklag. Det kan ju vara isolerat med pinnmo dvs "jord" och då är det ingen lek att byta plank underifrån. I vårt hus (som är byggt mitten på 1800-talet och ca 140 m2) var det sådan stadig isolering, väldigt ljuddämpande men det sipprade ner mellan takplanken så vi sög ut allt innan vi började renovera. Tänkte först skotta ut allt själva via vindsfönstren men det gjorde vi som tur var inte. 
11 ton "finfint" isoleringsmaterial sög tank&slam bilen ut från vår vind ;D så det kan vara många kilo att få ner på köksgolvet eller skotta ut genom en glugg...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #2 skrivet: 01 jul-13 kl 09:18 »
Vad händer om du tar bort stöttan - ramlar hela kökstaket in? Och tar bort och kollar under skivor som är ditsatta efter läckan uppe på vinden? Hur ser det ut där? Är du inte rädd för arbete så går ju det mesta att fixa på ett eller annat sätt även om det ser dystert ut från början ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #3 skrivet: 01 jul-13 kl 11:52 »
Ja, arbete får jag nog inte vara rädd för om jag köper det här huset...  ;D

Jag tänkte mig att mängden jord från fyra halva plankor skulle vara hanterbar, men jo, tänker man lite till vill man väl oavsett jobba ovanifrån för att lägga tillbaka vad isolering som är där. Ska höra med säljarna vad jag skulle ha att vänta mig om jag lyfter på skivorna. Förutom att det ev. silar ner smuts, hur är jord annars som isolering i bjälklaget mellan kök och vind? Skulle man oavsett vilja lägga i någon annan isolering om man ändå är där och fixar?

Takplankorna som inte murknat verkar inte vara på väg att falla ner, så jag misstänker att när stöttan försvinner så följer inte alltför mycket av taket med.

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #4 skrivet: 01 jul-13 kl 12:42 »
Tittade på fler foton jag tog och funderar vidare...

Spontant skulle jag vilja fixa saker i den här ordningen om det ska funka att bo i huset:

1. Innertaket i köket
2. Fungerande dass
3. Insats till den öppna spisen i kammaren innan vintern (nyare öppen spis som verkar ha ersatt något äldre)
4. Fasaden

Men kan fasaden verkligen läggas så långt ner att det förmodligen inte blir fixat i år? Det är träfasad med slamfärg som överlag ser rätt fin ut, men två problem finnes. På norrfasaden har man någon gång tagit bort brädpanelen och satt dit masonitskivor:



Förutom att det är apfult tänker jag mig att det kan hålla ett tag till trots skadorna utan att huset far mer illa av det, eller är det för optimistiskt?

Sen har de tagit bort en del av träfasaden utanför köket (förmodligen för att kolla/fixa väggen efter takläckan? Ska förhöra mig vidare...). Den delen av väggen är skyddad från vädret av en rätt skabbig uteplats eller vad man ska kalla det:



Här tänker jag också att det inte är kritiskt eftersom vind och vatten inte kommer åt, men just nu är det papp ytterst...
« Senast ändrad: 01 jul-13 kl 12:53 av Väderhatt »

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #5 skrivet: 01 jul-13 kl 13:24 »
Ok några plankor i taket behöver bytas. Hur ärgolvet i köket, ser utbytt ut under skadan, bara ny matta?, vad finn under? Varför är sparrarna på vinden målade, och insidan av väggen?, är det papprester eller nåt annat (rötsvamp) som sticker ut från mittåsen? Titta lite mer..inte bara på de uppenbara skadorna.

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #6 skrivet: 01 jul-13 kl 13:34 »
Det saknas hängränna, något ser ut att ha runnit längs skorstenen. Väggen med papp...regelvägg? pga att timmervägggen blivit förstörd av vattnet....eller förstörd timmervägg med papp? Enda skälet att lyfta på masoniten nu  är att se vad som finns bakom.

Broberg

  • Gäst
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #7 skrivet: 01 jul-13 kl 13:39 »
Bjälkar kan ju också ha fått sig en törn, där i innertaket.

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #8 skrivet: 01 jul-13 kl 14:21 »
Det som sticker ut från mittåsen är papprester och gammal (?) isolering. Den fläckvisa målningen trodde jag först var äldre, men nu ser jag ju att det verkar vara gjort efter lagningen... ska fråga vidare om vad dom gjort däruppe och varför!



Gällande ytterväggen vid köket har jag hittills bara pratat med mäklaren, som trodde att dom bara lyft bort panelen. Men hon verkade inte ha jättekoll.

Tack så mycket för synpunkterna om vad att kolla på, jag ska forska vidare om vad som egentligen hänt efter vattenskadan!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #9 skrivet: 01 jul-13 kl 16:09 »
Ja jisses, tryck in något typ en bred skruvmejsel i träväggen där det ser murknast ut - så får du en hum om hur murket det är och hur långt in det sitter. Ser ut som man tagit bort fönster eller dörrar eftersom väggen krackelerat i övergången gammalt-nytt? Och nertill fukt som stänkt upp, behöver inte vara djupare skador? Och fönstren sitter inte "ovanpå" varann och det finns det säkert nån anledning till? Vägg etc som skyddas av tak är inte högprior. Och som nån annan påpekade så är det viktigt att kolla längs med skorstenen eftersom skadade plåtar och tak runt den ger nerrinnande vatten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #10 skrivet: 02 jul-13 kl 08:53 »
Fasaden kan du troligen utan problem strunta med till något kommande år. Tätt tak, hängrännor, vattenavledning bort från huset av regnvattnet, tätt vid skorstenen, sedan kan det andra komma efterhand som man har tid. Vad som är viktigast beror på om du ska bo där permanent, då är det nog kök, badrum, isolering, uppvärmning som kommer långt före fasaden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #11 skrivet: 02 jul-13 kl 16:09 »
Vart ligger huset ingår något annat än bara själva huset är det en timmerstomme under eller bara ett plankhus? är det timmer så köp det är det mer än bara huset så köp det om priset är bra, och om du vill så skicka prisuppgift och läget till mig så ska jag hjälpa så gott jag kan är nämligen  snickare och sågare och har dessutom erfarenhet av gamla hus.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #12 skrivet: 05 jul-13 kl 18:03 »
Tack så mycket för hjälpen och åsikter! Vad jag fick i svar från säljarna var att huset var så när det köptes för sju år sen och att de inte kollat hur golven ser ut efter läckan (men ändå lagt skivor ovanpå?), inte lyft på pappen på fasaden utan panel för att se vad som finns bakom (!), etc.

Ja ja, dom hittade en köpare som ville ta det direkt, så jag passar huset oavsett. Kanske lika bra, hade det varit värsta möjliga scenario i golv/väggar att fixa direkt tyckte jag priset var lite högt...

karlberg_

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #13 skrivet: 22 apr-14 kl 15:15 »
Hej!

Vi köpte torpet och renoverar just nu. Innertaket var i riktigt dåligt skick där i hörnet och även bjälkarna så vi tog ut det och lyfte takhöjden genom att ha synliga bjälkar. Dock fick vi klä in dem för att få dem bärande hela vägen och regla upp väggen bakom som stöd. (Det gamla innertaksvirket som var helt har återanvänts i andra delar av bygget)

Masonitbeklädnaden har vi tagit ner och ersatt med locklistpanel (på bilden en bit på väg) Fönstren på den väggen var tyvärr också riktigt dåliga så de är också bytta.

Vi är inte helt inriktade på enbart byggnadsvård men tänker självklart inreda i en stil/sätt som ändå passar torpets ålder. Tänkte att det kunde vara lite kul med en uppdatering för er som skrev i tråden tidigare.


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #14 skrivet: 22 apr-14 kl 17:01 »
Ni har jobbat på bra, det ser ut att bli jättemysigt  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

karlberg_

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #15 skrivet: 23 apr-14 kl 10:40 »
Tack! Det är mycket jobb, speciellt delen när vi tog ut all "jord" ur innertaket, men kul att se resultat.

Där det lilla fönstret är idag ska vi sätta in en glasad pardörr när vi hittar en i passande stil. För ljusinsläpp från bästa kvällssolläge och att det är en naturlig väg att gå ut mot trädgården.
Vi har rivit "altanen" utanför för att i framtiden bygga en ny, nättare variant.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #16 skrivet: 23 apr-14 kl 14:49 »
Finfint, ett tips till nästa vägg är att använda varierande bredd på fasadbrädorna så blir det genast mycket mer liv i fasaden.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

karlberg_

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #17 skrivet: 23 apr-14 kl 15:34 »
Om du menar ytterväggen är det locklistpanel där nu (heter det väl...), om det är det du syftar på? Locken och fönsterfodren/spröjs var inte på ännu när bilden togs.  :)

 

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #18 skrivet: 23 apr-14 kl 15:39 »
Ja jag menar ytterväggen. Ser att ni använt samma bredd på alla brädor. Använder man olika bredd på brädorna (som man gjorde förr när man använde alla brädor) så blir det en mycket mer levande yta för ögat.

Här en bild på vår nypanelade bod (dock med grön slamfärg) med brädor av bredder 6, 7 och 8 tum.
http://www.attstrom.se/?p=161

Här är en bild från nätet på en röd fasad där man använt olika bredd.
http://www.atterstasag.se/Bilder/Ytterpaneler-2.jpg
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

karlberg_

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Torp: Hur illa kan det vara?
« Svar #19 skrivet: 25 apr-14 kl 19:37 »
Ah, då är jag med! Fick tag på en hög panel i den dimensionen till bra pris, så det styrde lite också. Inte jätteviktigt för oss, viktigast att det var smala lock.

Men håller med om att det blir en levande fasad med olika bredder, fint gjort på din bild.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser