Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granngårdens gummiplatta till vattenautomaten  (läst 2720 gånger)

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
Granngårdens gummiplatta till vattenautomaten
« skrivet: 23 okt-14 kl 10:31 »
Hej! Har mina vaktlar inne i ett isolerat uthus tillsammans med mina duvor, som flyttar in vintertid. Har ingen värme, värmelampa vid vattenautomaten tillduvorna. Men i år har jag ju även vaktlar. De har sågspån på markplan. Funderat på deras vattenautomat som ju står på golvet, det kommer att frysa till sen i vinter. Köpte Granngårdens gummiplatta från Kerbl till höns. Läste sen instruktionerna, så gott jag nu kunde på tyska (kan ingen) om att inte ha den nära något som kan ta eld.....? men hos fåglar finns väl alltid nån form av strö? Någon som har erfarenhet eller bättre tips? Har in använt den och har sparat kvittot så kan lämna tillbaka den.....

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Granngårdens gummiplatta till vattenautomaten
« Svar #1 skrivet: 23 okt-14 kl 13:16 »
Kan man inte bara hoppas att den brinner försiktigt och då smälter vattenbehållaren som sedan släcker branden?

Jag anar att det inte är några problem MEN att stoppa elektriska saker som ska avge värme i spån innebär väl en risk. Ganska liten risk men dock en risk.

Fråga, vore kul att höra vad Granngården svarar!
Det är aldrig för sent att ge upp.

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: Granngårdens gummiplatta till vattenautomaten
« Svar #2 skrivet: 23 okt-14 kl 14:20 »
Hmm ja...  :)
Granngårdspersonalen vid kassan såg ut som en fågelholk när jag frågade och de började googla själva
men fann inget..
Svårt när informationen står på tyska. Den är ju till för att värma vattenbehållare hos höns vintertid
så det BORDE ju gå... men faktum är att det står nån slags varning (på tyska) för brandfara, då blir
jag ju lite osäker....  :-\ Även om jag pallar upp den en aning kan man ju inte våga lite på att vaktlarna
låter bli att skräpa ner den.. troligen inte...  :D

Hur gör ni andra med vaktlar som är utomhus/ouppvärmt uthus med deras vatten vintertid....?

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten
SV: Granngårdens gummiplatta till vattenautomaten
« Svar #3 skrivet: 23 okt-14 kl 19:20 »
Hej!

i handboken sta att man ska setta under frigolit, (Polystyrol)
eller trä.
Om jag vore i din ställe hadde jag tagit so en:
http://www.wachtel-landhof.de/Traenkenwaermer-R-20-25-30-cm
Vaktlar shi....ner värmeplattan och krafsa och den andra håller vattenautomaten pa sin ställe. Fungera bra här också när den flaxer runt mycket. Har en vanligt tjock träbit under, frigolit blir uppäten ::)


Ursäkta om stavfel, tyska ;)
« Senast ändrad: 23 okt-14 kl 19:27 av tiefkuhlhuhn »

Hyacinten

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: Granngårdens gummiplatta till vattenautomaten
« Svar #4 skrivet: 23 okt-14 kl 19:51 »
Åh tack snälla, helt perfekt att du kunde tyska ju!  ;D

Jo, har sett den andra modellen och börjar ångra mig att jag inte tog den för det är ju
just sådan vattenautomat jag har. Lutar starkt här åt att byta produkt! Får väl beställa
den via Nätet då, för har inte sett den i nån affär....

Tack igen!  :)

Hektor

  • Gäst
SV: Granngårdens gummiplatta till vattenautomaten
« Svar #5 skrivet: 25 okt-14 kl 20:00 »
Själv ska jag beställa härifrån :  http://www.lantbutiken.se/butik/168-varmeplatta-till-vattenautomat-for-fjaderfan-som-hons

De har massor av andra bra saker också, och billigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tli, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser