Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Faverolle och Orpington  (läst 1441 gånger)

Flooden

  • Inlägg: 85
    • Dalarna
Faverolle och Orpington
« skrivet: 09 jul-14 kl 19:38 »
Vad har ni att säga om Faverolle och Orpington? Nackdelar/fördelar mellan dessa två raser :)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Faverolle och Orpington
« Svar #1 skrivet: 10 jul-14 kl 00:12 »
Hej!
Jag har orpington och dom är så mysiga. Lugna o fina men snabba o flaxiga när dom vill.
Dom äter massor o skiter ändå mer. Det är en nackdel.
Och så tycker jag att dom lägger förvånansvärt små ägg för att vara så stora.
Dom är duktiga mammor och ruvar riktigt gärna.
Och tupparna är snälla och duktiga med.
Fin ras tycker jag.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Faverolle och Orpington
« Svar #2 skrivet: 11 jul-14 kl 20:20 »
Fördelar med Faveroller är att det är en kombinationsras, dvs både bra med kött på dem och samtidigt en bra värpras. Mina lägger många och stora ägg. Några ruvar och de är bra mammor. Jag ser det som en fördel att de inte är super-ruv-villiga för jag vill få ägg också. Det räcker att nå´n ruvar. Har en höna som går med 24 kycklingar som jag kläckte fram i maskin som hon fick ta över då det kläcktes några ägg under henne samtidigt.
Båda raserna är lugna, då båda är köttraser. De är lätta att få tama och blir det nästan av sej själva. Orpington är en mysig ras, men lite för oekonomisk ras för mej. De ger för lite ägg i förhållande till hur mycket de äter och äggen är viktigare än köttet för mej. Enda fördelen emd orpington om man ställer dessa raser mot varandra är att de saknar benbefjädring.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser