Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken lantras passar bäst i Värmland?  (läst 1506 gånger)

Anja P

  • Inlägg: 18
    • -
Vilken lantras passar bäst i Värmland?
« skrivet: 14 jun-14 kl 12:13 »
Hej på er, nykommling här:-)

Jag har precis börjat fundera på att skaffa höns. Mycket funderingar och saker som ska tänkas på. Framför allt valet av hönsras, så där behöver jag inspiration:-) Kikar runt lite på kackel.se men ser fram mot mer personliga erfrarenheter.

Jag vill gärna ha en lantras. Drömmen är trevliga höns som både ger ägg och som emellanåt är goda att äta och en tupp som inte för allt för mycket väsen som dessutom härstammar från Värmland:-)

Misstänker att det är en utopi, men kom gärna med tips och råd vilken ras som skulle kunna passa. 

Sedan undrar jag på hur stor en "optimal" hönsflock är, alltså när fungerar hönsgruppdynamiken som bäst?


Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Vilken lantras passar bäst i Värmland?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-14 kl 16:56 »
Jag har en liten flock på sju Hedemorahöns och tupp. Dom har bra sammanhållning. På de snart tio år jag har haft Hedemoror så har jag inte varit med om att någon blivit mobbad. Det sägs att en hönsflock inte ska vara större än tjugo höns, blir det fler så är det inte säkert att dom känner igen varandra. Ska man ha så många så bör man nog ha två tuppar för att vara säker på jämn befruktning. Det är olika hur tuppar är, en del kan dela med en bror eller så än om alltid en är högre i rang. Andra ger sig inte förrän konkurrenten är död, eller i alla fall så kuvad att han knappt vågar visa sig. Dom är ok att äta, men har lätta kroppar utan så mycket kött.

Hedemororna värper inte hela året. Mina gör uppehåll från början av oktober till i början av mars. Jag skulle vilja hålla igång värpningen ett tag till på hösten men eftersom dom går ut så hjälper det ju inte med lampa.

Ingen lantras har anknytning till Värmland, men dom där så kallade Silverudd-raserna har det. Googla på "kulturhönsföreningen" så
får du upp alla fakta. Jag har haft Isbarhöns och jag gillar den rasen. Dom värper bra och äggen är vackert gröna -de flesta. Alla nyanser finns och några skulle jag nog kalla smutsfärgade. Då dom blir äldre så vill en och annan ruva och dom är bra mammor.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Vilken lantras passar bäst i Värmland?
« Svar #2 skrivet: 14 jun-14 kl 18:11 »
Ska du ha några som härstammar från Värmland får du nog nöja dig med att den flock du hämtar från finns i Värmland. De önskemål du har stämemr nog på de flesta lantraserna. Funder lite mer så du kan bli mer specifik så blir det lättare att hjälpa dig. Är det några speciella färger du gillar, vilken storlek vill du ha, ruvning osv.
Jag har ju Gotlandshöns och gillar dem skarpt. De är enligt mig lagom stora, trevliga, vakna och så är de en pallet av färger. Min flock har lite väl hög ruv% men de är extrema om man kollar in statestiken.
Genbank för Gotlandshöns

Anja P

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Vilken lantras passar bäst i Värmland?
« Svar #3 skrivet: 15 jun-14 kl 09:15 »
Tackar!  Jag är som det märks i början på planeringsstadiet:-) Jag fortsätter att kika runt å fundera men fortsätt gärna komma med tankar och idéer:-)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vilken lantras passar bäst i Värmland?
« Svar #4 skrivet: 15 jun-14 kl 23:03 »
Jag tror hedemora blir bra. Tänk på att köpa från genbank för att vara säker på att det verkligen är hedemorahöns.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Vilken lantras passar bäst i Värmland?
« Svar #5 skrivet: 24 jun-14 kl 22:14 »
Hedemora i genbank kan passa dig :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Anja P

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Vilken lantras passar bäst i Värmland?
« Svar #6 skrivet: 26 jun-14 kl 09:02 »
Jag har fastnat för Bohuslän Dal Svarthöns, kan bero på att jag är uppvuxen med svarta dvärgchocin (eller hur de nu vill bli stavade)... Men Hedemora är ju härliga varelser:-)
Än finnes tid... det gamla hönshuset är inte urstädat än (har använts som förråd de senaste 30 åren så där finns i dag allt från virke till 80-tals blågröna badkarsfronter....) Så jag mottar gärna för och nackdelar med Hedemora, BohusDals Svarthöns och den lilla Bjurholmshönan (som också tilltalade mig lite extra). Idén med genbank gillar jag, så det är den typ av linjer jag är extra nyfiken på.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Vilken lantras passar bäst i Värmland?
« Svar #7 skrivet: 26 jun-14 kl 10:14 »
Det är ju du som i slutändan måste välja. Enligt statestiken för 2012 (2013  är inte klar än) som man hittar på lanthönsklubbens hemsida så finns det
490 Bohusländals svarthöna
42 Bjursholmhöna
2632 Hedemora

Antalet Bjurholmshöns borde stigit under förra året.
Genbank för Gotlandshöns

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Vilken lantras passar bäst i Värmland?
« Svar #8 skrivet: 26 jun-14 kl 21:33 »
Prata med folk som haft dessa raser och försök att göra studiebesök hos lite olika personer som har dessa raser. Så f´år du en ppfattning om dem :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vilken lantras passar bäst i Värmland?
« Svar #9 skrivet: 27 jun-14 kl 23:57 »
Ja, Gamina. Antalet bjurholmshöns har stigit och stiger jämt och fint. Inga inavels- eller sjukdomsproblem hittills. Kan tänka att det finns ca 200 i dag. Siffrorna för 2013 är räknade men ännu inte publicerade i Hanegället. Kommer i nr 3.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 7 användare (2 dolda)
Bustera, von tratt, LimJans, ärt, Bröd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser