Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med att gissa raser önskas!  (läst 2371 gånger)

Mijho

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Hjälp med att gissa raser önskas!
« skrivet: 31 dec-15 kl 10:01 »
Hej!

För en vecka sedan hämtade jag en flock med 13 hönor och 4 tuppar som skulle avlivats annars pga flytt. Det är sagt att allihop är unga, födda förra året, men det kan jag inte vara helt säker på. Jag har delat dem i två grupper nu, 4 bruna och två vita som antagligen är värphybrider och allihop lägger ett ägg om dagen går tillsammans med två tuppar som ser ut som på första bilden.

I grupp två är det två ungerska nakenhals-hönor och en likadan tupp resten vet jag inte alls, kanske är det blandraser? Ingen av dem lägger några ägg.

Jag har sedan tidigare Maraner, islandshöna och en isbar, de lägger i princip inga ägg just nu heller.

Vore jättesnällt om ni kunde hjälpa mig med vad det kan vara för raser/blandningar.

Mvh Lena

1a bilden- stor tupp, bra mycket större än min maran-tupp
2a bilden- liten tupp, dvärg eller ung? Hönorna är inte förtjusta i honom, han är rätt så kaxig.

Mijho

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Hjälp med att gissa raser önskas!
« Svar #1 skrivet: 31 dec-15 kl 10:03 »
3e bilden- pyttesmå hönor, ca 1/4 storlek av en värphybrid, dvärg eller unga?
4e bilden- liten höna, dvärg eller ung?

Mijho

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Hjälp med att gissa raser önskas!
« Svar #2 skrivet: 31 dec-15 kl 10:05 »
5e bilden- liten höna som flyger upp och sätter sig 4 meter ovanför marken på nätterna, de andra stannar på pinnarna
6e bilden- liten höna

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp med att gissa raser önskas!
« Svar #3 skrivet: 31 dec-15 kl 10:14 »
 ;De enda som för mig ser ut som någon ras är de två små ljusa hönorna. De KAN vara renrasiga Antwerpen skägghöns. De andra ser mer ut som korsningar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hjälp med att gissa raser önskas!
« Svar #4 skrivet: 31 dec-15 kl 10:28 »
Tupp nummer ett ser ut som en new hampshire..
Fjäderfän och kaniner

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hjälp med att gissa raser önskas!
« Svar #5 skrivet: 31 dec-15 kl 10:31 »
Bild 3 ser ut som antwerpen skägghöns.

Bild 6 ser ut som korsning silkeshöns/dvärgkochin.

Men alla bör betraktas som blandras då du inte vet innehållet..
Fjäderfän och kaniner

Mijho

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Hjälp med att gissa raser önskas!
« Svar #6 skrivet: 31 dec-15 kl 10:37 »
;De enda som för mig ser ut som någon ras är de två små ljusa hönorna. De KAN vara renrasiga Antwerpen skägghöns. De andra ser mer ut som korsningar.

Tack för svar!

Googlade runt lite och det skulle nog kunna stämma. Dessa har blivit våra favoriter, oavsett de lägger ägg eller ej. Små, söta och sociala tjejer:)
« Senast ändrad: 31 dec-15 kl 10:45 av Mijho »

Mijho

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Hjälp med att gissa raser önskas!
« Svar #7 skrivet: 31 dec-15 kl 10:38 »
Tupp nummer ett ser ut som en new hampshire..

Det är min gissning också.

Mijho

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Hjälp med att gissa raser önskas!
« Svar #8 skrivet: 31 dec-15 kl 10:41 »
Bild 3 ser ut som antwerpen skägghöns.

Bild 6 ser ut som korsning silkeshöns/dvärgkochin.

Men alla bör betraktas som blandras då du inte vet innehållet..

Tack för svar!

De skall bara finnas här på gården och lägga ägg så det gör ingenting om de inte är renrasiga.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp med att gissa raser önskas!
« Svar #9 skrivet: 31 dec-15 kl 11:43 »
Nej, det gör förstås ingenting. Men många är så väldigt pigga på att börja sälja avelsägg eller kycklingar, så fort de har fått lite till övers, och då påstå att de är den och den rasen, typ "dvärgkochin för att den är liten och har fjädrar på benen".Och så blir köparen besviken.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Mijho

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Hjälp med att gissa raser önskas!
« Svar #10 skrivet: 31 dec-15 kl 13:23 »
Nej, det gör förstås ingenting. Men många är så väldigt pigga på att börja sälja avelsägg eller kycklingar, så fort de har fått lite till övers, och då påstå att de är den och den rasen, typ "dvärgkochin för att den är liten och har fjädrar på benen".Och så blir köparen besviken.

Jag förstår problematiken. Vår tanke är dock bara att försörja familjen och de närmsta på matägg.

Johan87

  • Inlägg: 53
    • Västerbotten
SV: Hjälp med att gissa raser önskas!
« Svar #11 skrivet: 31 dec-15 kl 17:55 »
3e bilden- pyttesmå hönor, ca 1/4 storlek av en värphybrid, dvärg eller unga?
4e bilden- liten höna, dvärg eller ung?
Jag har ingen aning men den svarta är ju superfin! Påminner om mina hedemoror fas mörkare och mindre vad det låter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser