Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  brahma-hedemora tupp  (läst 2509 gånger)

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
brahma-hedemora tupp
« skrivet: 09 dec-11 kl 22:23 »
hallo har brahma hönor ska få hem en hedemora tupp kan de bli bra kombination :)

David97

  • Gäst
SV: brahma-hedemora tupp
« Svar #1 skrivet: 09 dec-11 kl 22:30 »
Tror jag nog ;) Båda är jättefina! O Ganska lika ;) Förutom kammen, o utseendet, men båda kan ju ha fjäderklädda ben :)

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
SV: brahma-hedemora tupp
« Svar #2 skrivet: 09 dec-11 kl 22:38 »
jag har ju två brahma  har en kompis som så alltid är de överskott på tuppar , mina damer verkar ha de tråkigt utan tupp vad kan inte en hedemora tupp gjöra susen tänkte jag ;D

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
SV: brahma-hedemora tupp
« Svar #3 skrivet: 09 dec-11 kl 22:40 »
mina pullor är ljus colombia och en grå vad för färg skulle gjöra susen på de påtänkta kycklingarna, kom med förslag ::)

David97

  • Gäst
SV: brahma-hedemora tupp
« Svar #4 skrivet: 09 dec-11 kl 22:44 »
Hedemora finns ju i alla färger ;) Men en grå/vit eller hel grå tupp kan ju va något.. Om hon har det :) Då blir det nog samma färger som nu, vill du ha lite olika, ta en mörkare färg, det är skönt när man har makten o mixa hur man vill  >:D

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
SV: brahma-hedemora tupp
« Svar #5 skrivet: 09 dec-11 kl 23:02 »
mmmmm hon har många tuppar ska se i helgen vad jag väljer  tack för bra råd :)

David97

  • Gäst
SV: brahma-hedemora tupp
« Svar #6 skrivet: 09 dec-11 kl 23:11 »
Det var så lite så, tycker det är jätte kul att blanda färger (Blir mycket finare tycker jag, både färgerna o utseende, har själv en bland grupp på, Sussex, Brahma, Dv. Kochin, Araucana, Lohmann och skånsk blomme, o domma är då som sgt i en blandgrupp, men har inte kommit långt i utveckling, har bara fått en kull kycklingar ;) )

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
SV: brahma-hedemora tupp
« Svar #7 skrivet: 09 dec-11 kl 23:18 »
haft höns i 4 år ingen tupp som jag behållt men nu har mina granar jätt med sig på mitt byggande o allt som tillhör, :-[  hatr mingon hona som skriker varenda gång man öppnar bakdörren. tillomed att min granne kommer springandes när jag är på jobbet o kollar så de är bra med dem. man måste vagga in grannarna i hönsvärlden ;)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: brahma-hedemora tupp
« Svar #8 skrivet: 29 dec-11 kl 01:26 »
Hedemora finns ju i alla färger ;) Men en grå/vit eller hel grå tupp kan ju va något.. Om hon har det :) Då blir det nog samma färger som nu, vill du ha lite olika, ta en mörkare färg, det är skönt när man har makten o mixa hur man vill  >:D
Hedemora finns inte alls i alla färger ;) Saknas i tvärrandigt, sen även svartprickig (appenzeller, hamburger) och flera andra.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: brahma-hedemora tupp
« Svar #9 skrivet: 29 dec-11 kl 08:43 »
Om du gillar mycket färger och vill ha så stor chans som möjligt att få en varierad färg på kycklingarna så ska du undvika svart tupp. Kan förmodligen vara klokt att undvika blått och lavendel också deå dessa färger är svarta "under " Skälet att undvika svart är att svart är väldigt dominant och med svart tupp ökar risken att du får väldigt många svarta kycklingar. En ljus columbia har nämligen ochså svart i botten.

För att få så stor spridning på färg som möjligt så skulle jag välja en tupp som gick i den bruna eller röda färgen (inte svart med röd krage och sadel)

Lycka till  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Johan87

  • Inlägg: 53
    • Västerbotten
SV: brahma-hedemora tupp
« Svar #10 skrivet: 31 dec-15 kl 08:45 »
mmmmm hon har många tuppar ska se i helgen vad jag väljer  tack för bra råd :)

Hej. Blev det några stiliga blandisar? Jag har funderat på en brahma tupp till mina Hedemoror. har du någon bild på resultatet?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser