Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bevarande av svenska raser  (läst 2667 gånger)

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
bevarande av svenska raser
« skrivet: 01 jul-14 kl 22:39 »
då man läser om att rasen orange e utrotningshotad och ganska illa ute kan jag inte låta bli att förundras, man skapar tydligen nya individer i rasen genom att korsa vitgul rex av helst engelsk härkomst med lilla chinchilla, då borde man väl ganska lätt återskapa rasen , eller är dessa raser också så några att de är utrotningshotade, eller har jag missat något ?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #1 skrivet: 01 jul-14 kl 23:00 »
Lilla havanna använder man.
Ja, man kan återskapa men det är svårt för raserna man använde DÅ har förändrats så resultaten blir lite annorlunda. Man kanske ska kalla den Nya Orange :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #2 skrivet: 03 jul-14 kl 20:53 »
ja just det . lilla havanna inte chinchilla. det flög väl bara ur knapparna, men e de så hotade och det finns entusiaster för rasen borde väl man få fram tillräckligt många och tillräckligt bra för att rädda rasen när det finns en lösning

Ylva

  • Inlägg: 187
  • Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #3 skrivet: 09 jul-14 kl 11:03 »
Vi har en entusiast i Birgitta Nolstrand "Jordbron" här på alternativ som just gjort sådanan projektparningar och sedan ställt ut och fått dispensgodkänt osv för att öka antalet individer.  ;)
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #4 skrivet: 09 jul-14 kl 13:25 »
Kan de här korsningarna verkligen kallas en svensk ras?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #5 skrivet: 09 jul-14 kl 14:52 »
När de är homogena är de en ras, efter svensk standard, så javisst. Hur tas raser fram?
Kaninuppfödare och pelargontant.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #6 skrivet: 09 jul-14 kl 19:18 »
Det vet jag alldeles för litet om - därav min fråga :).

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #7 skrivet: 11 jul-14 kl 22:20 »
e orange en ras som alltid varit från grunden tagen fram från dessa två raser, eller har man hittat en kopia av rasen genom korsningen

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #8 skrivet: 11 jul-14 kl 22:33 »
samtidigt tänker jag : korsa vitgul rex med lilla havanna och du får en svensk godkänd ras samtidigt som en genuin svensk lantkaninras som gotlandskaninen inte går att finna under titeln SVENSKA KANINRASER eller?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #9 skrivet: 12 jul-14 kl 08:08 »
Man använde ORANGE Rex, en färg som inte är godkänd idag. Lilla Havanna är ljusare idag än då också så helt identisk är svår att få.
Gotlandskaninen är en lantras, inte en utställningsras.
Kaninuppfödare och pelargontant.

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #10 skrivet: 12 jul-14 kl 21:19 »
ställer man ut vit lantkanin ?  i så fall borde vit lant inte vara en lantras utan en utst.ras. iof e inte alltid namnet sign. för vad det egentl är, men det är intressant

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #11 skrivet: 13 jul-14 kl 08:35 »
Vit lant är en dansk homogen utställningsras, ja. Lite missvisande namn kanske.
Kaninuppfödare och pelargontant.

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #12 skrivet: 13 jul-14 kl 23:23 »
då är svensk pälskanin också missvisande, päls låter liksom kött som en hushållningskanin.....dvs lantras
« Senast ändrad: 13 jul-14 kl 23:33 av pikaräng »

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #13 skrivet: 14 jul-14 kl 07:32 »
Håller jag inte med om :)
Då är Japan missvisande också, det är inte en japansk ras. Osv...
Kaninuppfödare och pelargontant.

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #14 skrivet: 15 jul-14 kl 19:57 »
ja dvs det enda jag vet om japanes e väl att den e från frankrike. svensk päls togs fram en gång ur den svenska lantkaninen tillsammans med andra raser vilka vet inte jag ,men den skulle då vara en lämplig köttkanin med en päls som kunde användas , visades upp på lantbruksutställningen . detta låter för mig som en lantraskanin. hette väl sobel innan namnet svensk päls. lantkaninen är grunden till gotlandskaninen dessutom, eller snarare samma kanin med annat namn....

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #15 skrivet: 16 jul-14 kl 14:22 »
Svensk ras, i det här sammanhanget, är nog snarare en utställningsras som tagits fram av svenska uppfödare och visats här i Sverige från början. Det är inte fråga om raser som "sedan urminnes tider" funnits i Sverige. Vet man vilka raser man utgått ifrån när man tog fram dem går det att göra om.

Tidigare (första halvan av 1900-talet) hade avelsarbete och framtagning av nya raser ett stort mått av nyttotänkande i bakgrunden. rasen skulle var bra för kött- och/eller pälsproduktion. Senare kom de rent utseendemässiga kvaliteterna att ta överhand inom utställningsvärlden. Idag är det t.o.m. svårt att få standardkommittén (för Svenska Kaninstandard) att låta produktionskvalité vara viktigare än kosmetiska detaljer (som kindskägg och pannlugg) på angorakaniner.

Våra lantraser, gotlandskanin och mellerudskanin, har tagits fram genom ett urval baserat på produktionskvalité. För vi ska ju inte inbilla oss att det inte funnits avelstankar bakom dessa raser också. Man har parat djur som varit duktiga mödrar som växt bra under rådande omständigheter (tillgång på foder, klimat osv..).
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #16 skrivet: 17 jul-14 kl 18:51 »
En svensk lantras har sitt sannolika ursprung längre tillbaka i tiden än de importerade specialraserna. En del är oförädlade och andra är förädlade och ibland standardiserade för att kunna ställas ut. Sverige har påtagit sig bevarandeansvar för inhemskt anpassade husdjursraser. Samtliga svenska lantraser ingår och några till som man anser har en svensk stam (tex svensk låglandsboskap).

Gotlandskaninen är en oförädlad lantras. Svensk pälskanin är en sedan 1930 förädlad/korsad och standardiserad lantras eller ras av lantrasursprung om man hellre vill säga det. Mellerudskaninen är jag för dåligt insatt i, men även denna har Sverige påtagit sig ansvar för så den betraktas väl också som en oförädlad lantras. Inga andra raser/populationer/recept finns med på listan över kaninraser med svenskt bevarandeansvar. Inte Orangekaninen och inte Örestadskaninen. Inte heller vit lant eftersom den är en dansk förädlad och standardiserad lantras med danskt bevarandeansvar.




« Senast ändrad: 17 jul-14 kl 23:51 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #17 skrivet: 19 jul-14 kl 10:44 »
under min uppväxt i skåne på landsbygden med bondgårdarna runt omkring fanns det lantkaniner i stort sett på varenda gård, så lär nog fallet ha varit i hela landet, eller åtminstone från mälardalen och söderut, trots allt så var det vanligt förekommande i mitt barndimshem att det serverades kanin till middag, vilket jag erfarit att man i nordligare landskap lyfter på ögonen för när jag berättar det. för att komma till min poäng med detta är frågan : man har tagit fram och räddat lantkaninen med en smal avelsbas från kaniner på gotland och en väldigt lokal stam från mellerud, e då alla lantkaninier från skåne tex helt utrotade,finns det månne någon eller några stammar kvar som skulle kunna bli en tredje bevarad lantras som skulle kunna heta skånekanin?

 

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #18 skrivet: 23 jul-14 kl 22:34 »
att en svensk ras kan tas fram ur andra icke svenska raser , men tagits fram och visats i sverige först, och då alltså är en svensk ras har jag inga betänkligheter om, anser det bara intressant, dessutom tilltalar rasen orange mig. en annan ras som iof faller ur ramen enl rubriken svenska raser är gul lilla silver. hade denna ras i min ungdom, har sökt få tag på nu men verkar vara nästan omöjligt iaf i sverige. ngn som vet var den går att finna ?
« Senast ändrad: 23 jul-14 kl 22:51 av pikaräng »

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: bevarande av svenska raser
« Svar #19 skrivet: 24 jul-14 kl 11:05 »
Lilla silver gul finns men man får nog leta lite. Kollat KAFs uppfödarregister?
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser