Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jaktfasanfrågor  (läst 6445 gånger)

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Jaktfasanfrågor
« skrivet: 16 apr-09 kl 11:53 »
Vi funderar lite på att föda upp jaktfasaner, tanken är att de ska släppas ut i naturen. vad jag har förstått så ska dessa hållas i en voljär utomhus och får inte födas upp inomhus (typ hönshus) stämmer det? Och så över till frågorna ;D

Hur gamla ska de vara vid utsättningen?
När ska de sättas ut?
Vid vilken ålder når de fullvuxen storlek?
Hur lång ruvningstid på äggen?
Luftfuktighet och temperatur i kläckaren?
Antar att det finns olika sorters fasaner, vilken är lämpligast för vårt klimat (bor i Närke)?
Äter de samma sak som hönsen?
Vilken "inredning" bör finnas i voljären?
Annat som jag kan behöva känna till?

Någon som kan svara på alla dessa frågor från en absolut nybörjare på detta med fasaner men som kan lite om höns? ;)

MVH Körsbär

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Jaktfasanfrågor
« Svar #1 skrivet: 17 apr-09 kl 09:30 »
du får testa dej fram dom som kan det håller offtast tyst för dom e lite svåra.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Jaktfasanfrågor
« Svar #2 skrivet: 17 apr-09 kl 10:40 »
du får testa dej fram dom som kan det håller offtast tyst för dom e lite svåra.

Är det fasanerna eller uppfödarna som är lite svåra ???

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Jaktfasanfrågor
« Svar #3 skrivet: 17 apr-09 kl 10:47 »
båda jag har fasaner men lyckas inget vidare att hålla liv i dom.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Jaktfasanfrågor
« Svar #4 skrivet: 17 apr-09 kl 11:08 »
Jag har int ejättemycket erfarenhet av fasaner man jag ahr haft 2 par och har en kompis som har massor och har haft det i många år. han har låga hägn åt dem där han har byggt lite kojaktigt åt dem att söka skydd och värpa i. Han har även satt in massor med buskar och smågranar för dem att gömma sig under. Kommer inte ihåg vad han matar dem med, men jag vet att han får ungar över för han säger att han släpper ut ibland och det kommer par förbi med mig lite nu och då.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Jaktfasanfrågor
« Svar #5 skrivet: 17 apr-09 kl 12:14 »
Hej!

När du bygger voljär ska du tänka på att ha en sarg runt om så dom inte springer och stressar efter nätet, ha ett mjukt nät "gammalt trålnät är bra" det är bra så att inte fasaner eller om man har rapphöns flyger upp i ett tak som är hårt och slår ihjäl sej. Sen som Nettis skriver med buskar och skydd.

Jaktfasanen är lätt att ha annars, äter som hönsen men det finns även fasanpellets om man vill ge dom det i fodret, under äggläggningen kan du ge dom lite värpfoder också.

Om du har tamhöna som fostermoder kan du ha en speciell bur som jag kan lägga in en bild på lite senare. Dom får gå i den med hönan och du kan dra ifrån buren en aning så att enbart kycklingarna kan gå ut och söka insekter och sedan krypa in till hönan när hon varnar t.ex. för fara. Jag hade även ett nät runt fasangården så det inte var så lätt för katter, rävar att ta sej in. När fasankycklingarna blev större flög dom över nätet på morgonen och tillbaks till hönan lite senare när det var liggdax.

Jag ska lägga ut bild på kycklingburen jag anv. som funkade riktigt bra och skriver lite mer om du vill, fick besök här nu.

Lycka till!
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Jaktfasanfrågor
« Svar #6 skrivet: 19 apr-09 kl 09:12 »
Fasaner verkar inte vara lika lätta som höns då ;) Det är främst maken som vill ha fasaner så det blir han som får bygga och sköta om dom, och han ska nog ta sig en rejäl funderare om han verkligen vill hållas med detta ;)


Tack för era informativa svar :D

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Jaktfasanfrågor
« Svar #7 skrivet: 19 apr-09 kl 12:56 »
Det är inte så svårt att ha fasaner, kanske lite annorlunda annars är det samma. Fasaner ligger gärna under bar himmel men man behöver ha en skyddad nattplats. Och då kan man sätta upp t.ex. playwoodsskivor i ett hörne av voljären med ett tak över så det bildas en drag/regnfri övernattning för dom.

Här kommer bilder på kycklingbur där man kan ha en höna med kycklingar i och då ska hönan vara instängd i lådan och kunna nå vatten och mat utanför spjälorna.

Lycka till med fasaneriet!

Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Jaktfasanfrågor
« Svar #8 skrivet: 19 apr-09 kl 15:16 »
Jäsiken vilken tjusig bur! Ska visa den för maken så fort han kommer hem ;)

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Jaktfasanfrågor
« Svar #9 skrivet: 23 apr-09 kl 17:07 »
Det första och viktigaste du ska tänka på är att - kan du ge en fasanflock vad den behöver under dess uppväxt.  Det är en stressig fågel som vissar sin stress genom att som någon sa springa längs staketet och försöka ta sig ut, flyga upp i taket och skada sig, men fram för allt så kan de visa stress genom att  mobba varandra. Detta genom att de hackar och jagar varandra tills den stackaren går under, så tar de en ny och börjar om. Jag har en ganska stor vuljär och ändå så har mina då 4 nu tre fasaner  lyckats "skala" varandras huvud och nackar totalt, så man såg långt ner i saker man inte ville se. De har bra läkkött och med rätt sköttsel så återhäntar de sig men är inte lätta att hålla "aktiverade". Det ska vara stort område, mycket buskar, saker de kan flyga upp på, gå under, .... de är svåra på det sättet, men annars är de lätta att föda upp. OM man vill ha dem som sociala djur så ska  man lägga ner mycket tid på dem.... mina blev väldigt tama, kunde äta ur handen ibland.... men det var ett himla jobb att ta sig dit. MIna gick med höns och de var instända i ett stort rumm om natten, satt där i redena och sov. De var roliga, för mina höns gick in, men inte alltid fasanerna, så man fick gå om i gården och blänga på dem, säga med skarp röst - gå in i säng. De tittade konstigt på mig.... sen lunkade de i väg ( visste mycket väl vad som gällde och vart de skulle) in i rummet.


Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Jaktfasanfrågor
« Svar #10 skrivet: 25 apr-09 kl 08:06 »
Det första och viktigaste du ska tänka på är att - kan du ge en fasanflock vad den behöver under dess uppväxt.  Det är en stressig fågel som vissar sin stress genom att som någon sa springa längs staketet och försöka ta sig ut, flyga upp i taket och skada sig, men fram för allt så kan de visa stress genom att  mobba varandra. Detta genom att de hackar och jagar varandra tills den stackaren går under, så tar de en ny och börjar om. Jag har en ganska stor vuljär och ändå så har mina då 4 nu tre fasaner  lyckats "skala" varandras huvud och nackar totalt, så man såg långt ner i saker man inte ville se. De har bra läkkött och med rätt sköttsel så återhäntar de sig men är inte lätta att hålla "aktiverade". Det ska vara stort område, mycket buskar, saker de kan flyga upp på, gå under, .... de är svåra på det sättet, men annars är de lätta att föda upp. OM man vill ha dem som sociala djur så ska  man lägga ner mycket tid på dem.... mina blev väldigt tama, kunde äta ur handen ibland.... men det var ett himla jobb att ta sig dit. MIna gick med höns och de var instända i ett stort rumm om natten, satt där i redena och sov. De var roliga, för mina höns gick in, men inte alltid fasanerna, så man fick gå om i gården och blänga på dem, säga med skarp röst - gå in i säng. De tittade konstigt på mig.... sen lunkade de i väg ( visste mycket väl vad som gällde och vart de skulle) in i rummet.






Att fasaner springer efter nätet i voljären och vill ut tar man bort med att sätta upp brädor eller en skiva i nederkanten så inte fasanerna kan se ut när dom går på botten av voljären.

I taket ska det vara ett mjukt nät så dom inte slår ihjäl sej när dom drar upp i taket av att ha t.ex blivit skrämda eller rädda för något.

Jag har inte den erfarenheten att dom hackar varandra i huvudet så, utan det kan bli lite då just vid parningen. Jag vet att det kan bli hackningar när dom går många och lite utrymme och speciellt under uppväxten av kycklingar.

För att få fasanerna mer lugna kan man låta en tamhöna ruva fram fasankycklingarna. Dom tar efter hönans lugn och blir mer vana från början vid handen och personen. Det är också viktigt att man själv uppträder lugnt och försiktigt när man umgås med alla sorters fåglar och djur.

När jag hade fasaner så släppte jag ut dom vuxna efter det att dom hade värpt det jag behövde för att köra igång en maskin med ägg. Eller också köpte jag in ägg och kläckte i maskin. När dom hade kläckts så stoppade jag under en stor tamhöna på kvällen i ett mörklagt rede "det kunde bli 20-25st. under var höna".

Under nästa dag stoppade jag in hönan med kycklingar i en sådan här kycklingbur som jag visade på bild tidigare. Sedan efter ca. tio dagar och vädret var fint drog jag ifrån själva rastgården bara så att kycklingarna kunde springa in och ut och dom kunde söka själva sin mat och det gröna som är så viktigt.

Runt kycklingburarna "ca. 20x20 m." hade jag en meters nät så det inte skulle vara så lätt för markgående rovdjur att komma in, hade även eltråd i ner/överkant. Hade även en damm i inhägnaden. Jag la även upp ris strängar så att kycklingarna kunde ta skydd även där ifall det dök upp skator och dyligt.

När kycklingar växte och blev större flög dom över nätet och fram i augusti var det fasaner överallt tyckte man. Vad som är viktigt om man släpper ut fasaner och vill att dom ska stanna. Är ett måste gott om skydd även när första snön kommer och att man har foderplatser i området.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

 

Emil123

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Jaktfasanfrågor
« Svar #11 skrivet: 14 maj-10 kl 12:22 »
Har alla här tillstånd för fasaner?Jag har nämligen tänkt skaffa och jag tycker att det ät världens sämsta regel :-\


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser