Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killingar i flocken  (läst 2496 gånger)

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Killingar i flocken
« skrivet: 24 feb-10 kl 09:50 »
Har nu tre stycken som fått sina små killingar.
Testade att släppa in den äldsta till flocken igen men det kändes som att det blev lite som en katastrof  :-\ Bockarna (varav en kastrat) började stånga på den lilla, den halvårsgamla bockkillingen började hoppa på mamman, vilket ju inte är så lämpligt, och alla getterna sprang runt runt runt och vart helt hysteriska.
Frågan är nu: Ska jag vänta med att släppa ihop dem till de kan gå ut så de har större yta att springa på, måste jag släppa ihop killingarna och deras mammor med bockarna i tidigt stadie, för att de ska lära sig vara i flock, bli uppfostrade av bockarna etc, eller ska jag hålla dem isär tills det är dags för betäckning nästa gång? Hur brukar ni göra?? Jag vill ju inte att mina små ska bli sönderstångade  :(
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killingar i flocken
« Svar #1 skrivet: 24 feb-10 kl 15:34 »
Även getter torde vara individer.  Du får försöka kolla in hur det fungerar i just Din flock.  Låt Dig dock inte luras av om de håller på med rangordning och sånt som måste stökas undan innan de kan fungera igen.  Det är olika hur lång tid som behöver gå innan de måste ordna upp den saken "från början" igen.

Givetvis ska getterna inte luras att börja brunsta redan nu, och killingar är ömtåligare än en del vuxna eller "tonåringar" förstår - eller bryr sig om.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Killingar i flocken
« Svar #2 skrivet: 24 feb-10 kl 16:45 »
Det finns hur många uppfattningar som helst om detta :). Jag skulle göra två flockar, en bockflock och en flock med getter och killingar. Getter kan brunsta ganska snart efter killningen och de bör ju inte betäckas igen förrän till hösten. Killingarna kan bli könsmogna vid 3 mån ålder och vid den åldern skulle jag släppa in bockkillingarna till de vuxna bockarna. Lycka till!

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Killingar i flocken
« Svar #3 skrivet: 24 feb-10 kl 17:27 »
Sussilo och Trollmor, hur skulle det gå utan Er?  :-[

Får se om bockarna går med på att vara själva, sist vart det höjdhoppstävling som de gick segrande ur...men jag får väl höja ribban  ;D
Ingår det i rangordningen att getterna stångar varann i magen? Det brukar väl vara mer horn mot horn? Får väl försöka dela upp dem i de lag som de håller sams i på nåt vis..


 
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Killingar i flocken
« Svar #4 skrivet: 24 feb-10 kl 18:29 »
Vi har 8 getter och dom får alltid killa i flocken och det har altid fungerat bra, vi brukar ha 1-2 bockar med getterna hela tiden och dom har altid varit snälla mot killingarna.
Men getter är getter och dom kan vara ganska skarpa mot varandra, det kan även finas individuela skillnader i lynne och humör. Det är viktigt att getter har gott om plats och gärna med flera matplatser så även ranglåga individer får äta.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Sussilo

  • Gäst
SV: Killingar i flocken
« Svar #5 skrivet: 24 feb-10 kl 19:00 »
De gör upp rangordningen på alla möjliga och omöjliga sätt, även genom att stångas i magen.
Jag har haft getter som fått sina juver söndertrasade på det sättet med avlivning som följd. Det bästa är om de får göra upp och vara i samma flock, det är också det naturligaste. Det blir ju praktiskt ohanterligt att bilda flera småflockar. Du får försöka se vad slagsmålen handlar om. Men det finns notoriskt grälsjuka getter - de har hamnat i frysboxen hos mig.

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Killingar i flocken
« Svar #6 skrivet: 25 feb-10 kl 10:27 »
Det är ju det med platsen, det är ju så mkt kor överallt,  :-\ har tre på ca 8 kvadrat och 6 st på 21 kvadrat. Det ska ju enligt lagen räcka med getterna säger nåt annat.. Ska sätta små bollar på hornen eller något så de inte blir så vassa.
Längtar sååå till sommarn så dom kan gå ute istället!!
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Sussilo

  • Gäst
SV: Killingar i flocken
« Svar #7 skrivet: 25 feb-10 kl 16:53 »
Det är inte helt lyckat att ha getter instängda utan möjlighet för dem att gå ut. Har du ingen rasthage?

Tesse

  • Inlägg: 207
    • Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Killingar i flocken
« Svar #8 skrivet: 25 feb-10 kl 19:31 »
Jo visst har jag det, men den är översnöad, stolparna har gått av och det är lite bökigt att få ner nya just nu  :-\ Jag tar ut dem så de får springa lite ute varje dag iallafall.
När är det lämpligt att ta ut killing med mamma första gången? De är väl ganska tåliga fast de är små?
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Sussilo

  • Gäst
SV: Killingar i flocken
« Svar #9 skrivet: 25 feb-10 kl 20:06 »
Ja, det mesta är ju översnöat denna vinter :)! En normal, frisk killing är tålig. Går du ut tillsammans med dem kan de gå med när du ser att de är pigga på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 5 användare (3 dolda)
Be, LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser