Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sökes svarv trä  (läst 4851 gånger)

todde

  • Inlägg: 63
Sökes svarv trä
« skrivet: 01 mar-15 kl 11:55 »

Jag söker med trä till träsvarv.

Skåne, Kristanstad.

Todde

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Sökes svarv trä
« Svar #1 skrivet: 01 mar-15 kl 13:03 »
Om jag vore som du, om du tänkte hålla på med svarvning en tid, kolla nu under våren vad folk sågar ner i grannskapet och håll dig framme. Många gånger är det gamla fruktträd osv som är mycket fint svarv virke. Jag går mycket i skogen och hittar stormfällda träd. Jag tar reda på vem som äger marken och frågar om jag får lov att ta en bit - mot betalning. Går oftast bra utan kostnad. Lägg på lager (såga ut kärnan först så att det inte spricker). jag har aldrig försökt köpa svarv virke och vet inte var det saluförs - om det nu saluförs överhuvudtaget?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

todde

  • Inlägg: 63
SV: Sökes svarv trä
« Svar #2 skrivet: 01 mar-15 kl 16:43 »
Jag göra som du gör. Sågar i skogen, eller trädgården. Ett problem, 2-3år får att torrt trä...

Egen skog, tall/furu, Al, Ask mm.

Jezper

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Sökes svarv trä
« Svar #3 skrivet: 21 apr-15 kl 20:48 »
Om någon söker små bitar av torr cyrén har jag.

Vet du förresten vilket Sveriges hårdaste träslag är?

Gullregn - näh

Ek - näh

Avenbok - näh

Buxbom - näh

ring mig på tel 0 7 36 -214443 :-*

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sökes svarv trä
« Svar #4 skrivet: 21 apr-15 kl 21:11 »
 Jo nog är syrenen hård men är det inte en buske?
 Tippar på vitbok
 Beror ju lite på hur man definierar hårdhet. Träet är ju inte homogent. En sån svart knast i björk kan göra ett duktigt hack i hyvelstålet.
 En gran gren har lika många årsringar som själva stammen på samma ställe...
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sökes svarv trä
« Svar #5 skrivet: 21 apr-15 kl 21:47 »
Syren är inte något svenskt träslag så det kan det inte vara. Och kan man räkna alla utländska buskar som kan växa här så finns det säkert andra som är hårdare än syren, träet i buskar är ofta betydligt hårdare än det i stora träd.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Sökes svarv trä
« Svar #6 skrivet: 21 apr-15 kl 22:14 »
Hur länge ska en växtart ha funnits för att få kallas svensk?
Den första förvildade syrenen noterades i mitten av 1800-talet.
Som jämförelse anses den på 1920-talet inplanterade kanadagåsen nu vara en svensk fågel.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sökes svarv trä
« Svar #7 skrivet: 21 apr-15 kl 22:34 »
När det kommer till växter räknas de aldrig som svenska förrän de vandrat hela vägen på egen hand. Man är rädd att främmande växter skall slå ut de inhemska och i vissa fall försöker man till och med utrota dom.

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Sökes svarv trä
« Svar #8 skrivet: 21 apr-15 kl 23:21 »
ag tippar på rönn eller oxel
Hälsningar från Michael

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Sökes svarv trä
« Svar #9 skrivet: 21 apr-15 kl 23:49 »
När det kommer till växter räknas de aldrig som svenska förrän de vandrat hela vägen på egen hand. Man är rädd att främmande växter skall slå ut de inhemska och i vissa fall försöker man till och med utrota dom.
Jag är skeptisk till om detta stämmer.
Främst av definitionsskäl.
Vad innebär vandrat?
Införts av fåglar? Oavsiktligt kommit med i båttransport av andra varor? Fastnat i skosulan på en dansk turist?..
Sedan, om en art togs hit på 1600-talet och upptäcktes förvildad på 1700-talet, vet man då att den förvildade varianten inte "vandrat" hit från Finland?
Hur hanterar man om en art planterats in i Frankrike och förvildats och sedan "vandrat" hit?

Även djur (även de som "vandrat" hit) försöker man i en del fall hålla under kontroll eller utrota.

/Mats
PS Jag är inte biolog eller så och försöker inte knäppa dig på näsan, du kan mycket väl ha rätt. Men jag tycker att det låter som en orimlig hållning gentemot våra en gång utländska växtvänner :-)
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sökes svarv trä
« Svar #10 skrivet: 22 apr-15 kl 00:10 »
Jag är skeptisk till om detta stämmer.
Främst av definitionsskäl.
Vad innebär vandrat?
Införts av fåglar? Oavsiktligt kommit med i båttransport av andra varor? Fastnat i skosulan på en dansk turist?..
Sedan, om en art togs hit på 1600-talet och upptäcktes förvildad på 1700-talet, vet man då att den förvildade varianten inte "vandrat" hit från Finland?
Hur hanterar man om en art planterats in i Frankrike och förvildats och sedan "vandrat" hit?

Även djur (även de som "vandrat" hit) försöker man i en del fall hålla under kontroll eller utrota.

/Mats
PS Jag är inte biolog eller så och försöker inte knäppa dig på näsan, du kan mycket väl ha rätt. Men jag tycker att det låter som en orimlig hållning gentemot våra en gång utländska växtvänner :-)
Fel tråd för den diskussionen. Det är inte så att jag har något emot syrener men de räknas inte som inhemska utan som "introducerad art".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Introducerad_art

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Sökes svarv trä
« Svar #11 skrivet: 22 apr-15 kl 00:35 »
Har blivit lärd att avenbok är det hårdaste. Användes till kugghjul och grejer förr.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sökes svarv trä
« Svar #12 skrivet: 22 apr-15 kl 00:58 »
Har blivit lärd att avenbok är det hårdaste. Användes till kugghjul och grejer förr.
Stämmer, men idegran är inte långt efter. Båda är betydligt hårdare än kärnvirke av ek. Även rönn är hårdare än ek men oxel hittar jag ingen data på, den finns ju nästan bara i Sverige. Men syren är trots allt hårdare än avenbok, svenskt eller inte. Det hårdaste som man kan odla i Sverige verkar vara osage orange (maclura pomifera) som är ett amerikanskt trädslag.

 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Sökes svarv trä
« Svar #13 skrivet: 22 apr-15 kl 01:38 »
Stämmer, men idegran är inte långt efter. Båda är betydligt hårdare än kärnvirke av ek. Även rönn är hårdare än ek men oxel hittar jag ingen data på, den finns ju nästan bara i Sverige. Men syren är trots allt hårdare än avenbok, svenskt eller inte. Det hårdaste som man kan odla i Sverige verkar vara osage orange (maclura pomifera) som är ett amerikanskt trädslag.

Hittar du något på Robinia?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sökes svarv trä
« Svar #14 skrivet: 22 apr-15 kl 08:48 »
Hittar du något på Robinia?
Det är riktigt hårt, till och med lite hårdare än avenbok. Humlebok är ännu lite hårdare, det är en släkting till avenboken. Men jag noterar nu att buxbom är så hårt att det slår allt jag sett tidigare, betydligt hårdare än syren faktiskt och mer än dubbelt så hårt som ek.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Sökes svarv trä
« Svar #15 skrivet: 22 apr-15 kl 23:44 »
Det är riktigt hårt, till och med lite hårdare än avenbok.

Oj! Det är så pass alltså. Har aldrig spikat och så i avenbok, men kärnek känns som rena smöret, jämfört med kärnan i robinia.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Sökes svarv trä
« Svar #16 skrivet: 23 apr-15 kl 16:01 »
Jag håller med Pentti - avenbok är mycket hårt.

Sen kan man ju alltid nämna gullregn (laburnum) - superhårt men man kan kanske inte räkna det som inhemskt trädslag?
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sökes svarv trä
« Svar #17 skrivet: 23 apr-15 kl 17:34 »
Jag håller med Pentti - avenbok är mycket hårt.

Sen kan man ju alltid nämna gullregn (laburnum) - superhårt men man kan kanske inte räkna det som inhemskt trädslag?
Riktigt hårt, hårdare än avenbok men inte så hårt som syren eller buxbom.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Sökes svarv trä
« Svar #18 skrivet: 10 maj-15 kl 21:23 »
Jag skall fälla några körsbärsträd som är stor. En del passar som slöjdvirke och en del är riktigt sågbart. Är någon intresserad, så maila oss

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Sökes svarv trä
« Svar #19 skrivet: 10 maj-15 kl 23:04 »
Snälla, nämn var ni är när ni har virke till salu eller till skänks!
Jag vet inte hur mycket tid jag läger på att fråga om det utan att det blir något, men det är så mycket att jag slutat svara dem som inte anger plats.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser