Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?  (läst 4944 gånger)

Tilda-Hilda

  • Inlägg: 202
  • Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« skrivet: 21 apr-12 kl 13:17 »
Idag gick Vera ut med kycklingarna, de är tre veckor gamla... Ska jag stänga in dem och låta henne vara förbannad eller kommer de bli skat- och kråkmat annars? Hon har redan attackerat hunden som tydligen kom lite för nära... Jag kan bygga en bur, eller jag kommer att göra det men det kommer dröja åtminstone några dagar innan jag kan få ihop en, det måst eju vara tak cokså.. och Vera lär inte gilla den heller. Och så måste jag lista ut hur jag ska få dem från hönshuset till buren och tillbaka igen utan att de smiter.. Vera är en mycket bestämd höna som tydligt visar vad hon vill...
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-12 kl 14:32 »
Tre veckor!  :o
Här får de gå ut till hundar och katter när hönan tycker det är dax. 2-3 dar till en vecka gamla kanske. De här kycklingarna är 10 dagar och har varit ute några dar.
De är inte lätta att fotografera, alltid rör någon sej. Ibland fotografen också!  :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tilda-Hilda

  • Inlägg: 202
  • Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #2 skrivet: 21 apr-12 kl 14:51 »
Tack, det kanske går då ändå. Det blev ramaskri bland mina vänner när jag lät dem gå ut idag..  ::) Men Vera har velat går ut med dem i minst en vecka. Det har hon tydligt visat... Om blickar kunnat döda... Helst skulle jag nog vilja ha en säkrare rastgård till dem när jag inte är hemma... Men då kan de inte själva bestämma om de vill vara inne eller ute...
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #3 skrivet: 21 apr-12 kl 15:01 »
Hej Jag har låtit mina gå ut så snart hönan velat, 2-3dagar gamla. De blir så olyckliga om man håller dem inne när de andra får gå ut. Om hönan inte har allt för många kycklingar så kan hon nog passa på dem. Jag hade en höna som gick med 19 kycklingar då försvan några :(  (Det var 3 hönor som sammruvade och när kycklingarna kom var det bara 1 som ville vara mamma när det fanns ägg kvar som skulle ruvas  :-\  ) Det gick bättre sen när alla 3 mammor var ute med kycklingarna, då delade de upp dem mera jämt och alla sov tillsammans :)
(Jag har en stor hönsgård men inte med taköver hela.)

Lycka till!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #4 skrivet: 21 apr-12 kl 15:22 »
Rastgård? Tak över? Här kan de spriga genom skogen ända till Kosta om de vill. Hönsgården nöjer de sej inte med. Håller på att lära hynnan att grannens katt är lovligt byte, går tröööööööööööög!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #5 skrivet: 21 apr-12 kl 18:12 »
Mina har också gått ut med sin mamma när de var ett par dagar, mamma bestämde själv. Hon hade nog blivit mycket olycklig om jag stängt in henne. Vi har ingen rastgård men det fungerar förvånansvärt bra ändå! De är gärna i min snåriga vild-skog av krikon, där kommer inga rovfåglar åt dem, de har gott om skydd där, det verkar som att mamma-höna vet att det är ett bra ställe för dem att vara på ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

skäggetorpet

  • Inlägg: 60
    • Dalsland
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #6 skrivet: 21 apr-12 kl 18:21 »
Hej
Kul med alla svar, jag har samma funderingar. Mina två kycklingar kom påsk-o annandag och har varit instängde med mamma Greta tills nu. Idag fick dom gå tillsammans med de andra i hönhuset  :D Ska låta dom gå ute i morgon. Mina får gå fritt runt hela gården o in i skogen som dom vill. Men ska kanske försöka ha de lite samlade först??

Anguz

  • Inlägg: 30
    • Södermanland
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #7 skrivet: 21 apr-15 kl 12:33 »
Jag har 5 kycklingar födda skärtorsdag 2 1/2v gamla, men dom har ingen mamma. Kan jag ha dom ute i en bur av kompostgaller så får dom se de andra hönsen eller är det för kallt runt 12-14 grader i solen. Dom har ju ingen mamma att gömma sig under.
Tänkte sätta plast som tak och lite på sidorna mot vinden och för stark sol. Tror ni det fungerar några timmar mitt på dagen? Dom har bara varit inne i källaren hittills.

Vivvi88

  • Inlägg: 80
    • Bohuslän
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #8 skrivet: 21 apr-15 kl 13:43 »
Jag har 4 kycklingar som med sin kochinmamma går med en tupp o en höna av samma sort. Mamman har hållt sig inne självmant sen kycklingarna kläcktes i helgen. Efter att ha läst era inlägg förstår jag att hon förmodligen kommer vilja ta med dom ut snart.
Då kommer problemet med hönsluckan. Den sitter ca 10 cm upp från golvet och på utsidan få de gå som på en lutande brygga. Tror ni kycklingarna klarar det?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #9 skrivet: 21 apr-15 kl 21:30 »
Svar till Anguz.  Det kan bli både för kallt och för varmt, beroende på vinden. Men det är inte svårt att se hur kycklingar mår.  Är det för varmt, flämtar de.  Är det för kallt piper de ynkligt och tränger ihop sig i en hög  Dock undrar jag om kompostgaller håller dem inne.
Svar till Vivvi,  det kan uppstå problem med luckan, du får ha koll så ingen blir lämnad kvar utanför. 
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #10 skrivet: 21 apr-15 kl 22:21 »
Har du skator och kråkor som får smak för kycklingar så skulle jag inte låta dem gå lösa förrän de är nästan vuxna. Hade många ankungar som strök med en sommar, trots att de var ganska stora och hade mamma. Tyvärr hade jag ingen hönsgård då :-\
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #11 skrivet: 22 apr-15 kl 06:55 »
Lite beroende på vilken ras det är.

Jag kom på att sätta tegelstenar på framför dörren.
Och anser att när dom tar sig över dom så är dom gamla nog att få gå ut.
Dock kräver det att man har lite koll, så mamman inte lämnar dom ute. Dom första dagarna.
Dom blir uppåt en vecka gamla innan dom kommer ut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #12 skrivet: 22 apr-15 kl 09:59 »
Jag har haft tre kullar och inga har fått gå ut i elnätshagen förrän dom varit ca tre månader. Hönan o de små får bo i en mindre hage med nät över istället. Jag är nog rätt hönsig av mig för många andra som har hedemorahöns låter dom gå lösa. Dom säger att tuppen hjälper till att försvara dom små mot skator o kråkor.

Hönslust

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #13 skrivet: 22 apr-15 kl 18:44 »
Vår lilla ensamma kyckling är nu 9 dagar och springer runt med de andra hönsen. Hönan är väldigt vaksam och tuppen håller ordning på kajor och skator. Vivvi , lägg en tegelsten eller liknande som den lille kan hoppa upp på som mellansteg. På 5 dagar lyckades vår lära sig hoppa drygt 10cm men det är kanske rasskillnader..........

Anguz

  • Inlägg: 30
    • Södermanland
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #14 skrivet: 23 apr-15 kl 12:23 »
Svar till Anguz.  Det kan bli både för kallt och för varmt, beroende på vinden. Men det är inte svårt att se hur kycklingar mår.  Är det för varmt, flämtar de.  Är det för kallt piper de ynkligt och tränger ihop sig i en hög  Dock undrar jag om kompostgaller håller dem inne.
Svar till Vivvi,  det kan uppstå problem med luckan, du får ha koll så ingen blir lämnad kvar utanför.

Tack för svar, jag satte hönsnät runt kompostgallret och en kartong som dom kan ligga under om det blir för varmt, buren är ju flyttbar så jag ställer den där det är soligast. Dom uppskattade verkligen att komma ut och titta på de andra hönsen och äta gräs :) Dom var ute ca 3 tim mitt på dagen.

Vivvi88

  • Inlägg: 80
    • Bohuslän
SV: När kan kycklingarna vara ute med sin mamma?
« Svar #15 skrivet: 24 apr-15 kl 08:54 »
Jag har ordnat en tegelsten till min lucka så nu vet jag att de klarar av steget. Mamman var sugen på frisk luft imorse när jag öppnade men kycklingarna stod kvar inne och såg lite frågande ut. Mamman kom snabbt tillbaka och blev kvar inne. Tänker att kycklingarna nog får avgöra här när det är dags att gå ut. Där är en vecka gamla imorn. :)

Hönslust, kul att din kyckling mår bra! :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser