Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus med jordvärme?  (läst 9394 gånger)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #20 skrivet: 09 feb-16 kl 19:17 »
Om man tar den här kartan som riktlinje så skulle Ölänningen behöva gräva 1,1 meter (vilket verkar stämma med verkligheten), du får gräva fyra decimeter djupare och jag skulle behöva ner ytterligare sju decimeter. 

"Tjäldjupskarta som anger tjäldjup (m) i tjälfarlig, ej snötäckt mark."
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #21 skrivet: 09 feb-16 kl 19:57 »
I en jordtäckt jordkällare med isolerade dörrar och helst med sluss går det att få en temperatur några grader över fryspunkten även om det är kallt utomhus så en viss värme måste det komma från jorden. I vanliga växthus (ovan jord) kan en använda en slags bubbelplast vintertid för att isolera mot kyla så om du isolerar väl så kanske det går att få till 3-4 plusgrader vintertid i det nersänkta växthuset dvs ganska perfekt för lagring av rotfrukter etc
När det blir varmare framåt våren går det ju oxå att använda växthuset till förodlingar. Bubbelplasten släpper igenom en del ljus.
När det gäller ljuset generellt så har vi inte solen i zenit ens mitt i sommaren (vilket de kanske har i Bolivia?) så det gäller att placera växthuset så maximal instrålning/ljus kan uppnås och, så tänker jag, kan det väl inte vara för djupt heller.

https://www.willabgarden.se/produkt/isolerplastfolie-bubbelplast-/1883-1258

Luftsluss (vindfång kallas det här) måste jag komma ihåg. Det är en vettig lösning för både boningshus och växthus.

I norr måste nog växthuset placeras i en sluttning, misstänker jag. Med terrasser inuti skulle man också kunna ha olika temperaturer i växthuset. Ingången skulle av samma anledning placeras längst ner.

Ett grönländskt koncept jag studerat använder sig av kanalplast för det växthusliknande klimatskalets väggar/tak. Tjock kanalplast, faktiskt. Två lager ā 25 mm. Det är ganska mycket mer än ett vanligt växthus har. Även de enkla walipini som används i Bolivia har flera lager plast med stillastående luft emellan. Men bubbelplast är ingen dum idé. Tekniken användes i Pekings nationella simstadion (den blå kuben från OS där) och i växthusen för det stora Edenprojektet i England. Fast nu är vi uppe på ganska högteknologisk bubbelplast. ...och stora bubblor. Men ETFE väger bara en procent av det glas väger så tanken kan man ändå ta med sig.

...liksom lagringen.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

 

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #22 skrivet: 09 feb-16 kl 21:03 »
Fast det där är ju extremdjup.. Här står det ca 1.5 meter, det tror jag inte inträffat på en livstid i alla fall. Halvmeter tror jag är ett tämligen maxdjup här omkring en riktigt kall vinter
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #23 skrivet: 09 feb-16 kl 22:43 »
Fast det där är ju extremdjup.. Här står det ca 1.5 meter, det tror jag inte inträffat på en livstid i alla fall. Halvmeter tror jag är ett tämligen maxdjup här omkring en riktigt kall vinter

Dessutom håller vintrarna på att bli mildare på grund av klimatförändringar...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Rubensgården

  • Gäst
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #24 skrivet: 10 feb-16 kl 06:39 »
Jordvärmen ligger på årsmedeltemperatur. För att det ska fungera måste växthuset vara lika välisolerat som jorden man tagit bort. Solvärmen är så gott som obefintlig under november och december.

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #25 skrivet: 10 feb-16 kl 11:06 »
Jag misstänker att Boliviamodellen funkar bra som utjämning mellan frostnätter och dagar med brännande sol - hög höjd, nära ekvatorn.

Brukar förresten inte jorden i Sverige vara mättad av vatten vintertid?  Åtminstone hos mig blir det en pöl om man gräver ner lite i jorden på senhösten innan tjälen slår till.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #26 skrivet: 10 feb-16 kl 14:37 »
angående vinkel på soltaket:


För att få ner solljuset till botten av en 1,7m djup grop i dec och jan i Östersund skulle du behöva ha en lutning på sydväggen på 5 grader. den skulle alltså behöva vara 1,7/sin(5) = 19,5 meter lång.
Alternativt backe som du var inne på, men isåfall med en lutning på 85 grader. Lämplig bergvägg?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #27 skrivet: 10 feb-16 kl 16:08 »
Tror det är enklare att odla på sommaren ;D

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #28 skrivet: 10 feb-16 kl 20:48 »
Den nordliga delen av taket säpper inte in mycket ljus och borde kunna byggas i icke translucent material. Om materialet istället är någorlunda reflekterande borde man kunna få ner ljuset där man vill ha det, känns det som.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #29 skrivet: 10 feb-16 kl 21:45 »
??? Vilket ljus har du tänkt få ner? Varifrån? Skall du sätta lampor utanpå, eller??? Då får du inte någon nytta av deras restvärme.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #30 skrivet: 10 feb-16 kl 22:59 »
Så länge man inte bor norr om polcirkeln så finns det ljus även när vintern är som mörkast. Precis som har nämnts i tråden så kommer ljuset in mycket flackt då. Men man borde kunna reflektera ner det i ett nedsänkt växthus även om det är djupt.

(Vill man ha mycket ljus just då behövs det mycket troligt artificiell belysning).

Det tål att påpekas att jag själv letar efter svar i och med den här tråden. Det har varit väldigt många frågor istället ett tag nu.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #31 skrivet: 10 feb-16 kl 23:10 »
Marken blir varmare ju längre ner man kommer i den. Den mängd värme som kan användas på frostfritt djup är antagligen inte särskilt stor. Det jag hoppas på att att den energin dock är tillräcklig för att garantera plusgrader i växthuset genom hela vintern. ...och det gärna till en förhållandevis låg kostnad.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #32 skrivet: 11 feb-16 kl 00:03 »
Och då kan jag med stor säkerhet svara att det räcker den inte till i Lappland annat än om du lägger ned stor kostnad på isolering. Och visst kan du få ned ljus i en grop med speglar, och med mer spegelyta än gropyta så kan du få ett bättre förhållande, men det kostar mer än det smakar.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #33 skrivet: 11 feb-16 kl 09:10 »
Mycket av den kunskap jag har är den jag lärde mig som yngre. Världen har förändrats sedan dess men detta tror jag fortfarande stämmer.
gräver man en grop ner till mer än 1,5 m eller djupare så är jordvärmen ständigt 11 grader, varken varmare eller kallare, hela året och det är ingen idee att gräva djupare.
om det är varmare än 11grader i luften så kommer din grop att konsumera värme som "sugs"ner i jorden. gropen kommer aldrig att avge värme till mer än 11 grader
Vad kan du odla i 11grader
du måste ta till vara solinfallet för att höja temperaturen. Vilket innebär att din grop ständigt kommer konsumera värme och är en belastning. jämför med att man idag isolerar platten för huset mot värmetransport nedåt.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #34 skrivet: 11 feb-16 kl 09:47 »
Ursäkta, jag har inte läst alla inlägg, så detta har kanske redan varit uppe på tapeten...
Varför inte göra en varmbänk inne i växthuset. Färsk hästgödsel och halm i botten och jord över. Så värms jorden i samband med att gödseln bränner.
En del har ett vattenmagasin mitt i växthuset som jämnar ut temperaturen mellan dag och natt.
Vet inte om det kan vara nåt att arbeta vidare på.

Såg en youtube film där man hade vattenrör under en gigantisk gödselhög, vattnet värmdes upp och pumpades runt dit det behövdes. En kompost/gödselhög håller ju värmen länge.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #35 skrivet: 11 feb-16 kl 19:28 »
Och då kan jag med stor säkerhet svara att det räcker den inte till i Lappland annat än om du lägger ned stor kostnad på isolering. Och visst kan du få ned ljus i en grop med speglar, och med mer spegelyta än gropyta så kan du få ett bättre förhållande, men det kostar mer än det smakar.

Jag är intresserad av konceptet som helhet. Med tanke på att jag antagligen bor någon annanstans om några år så måste jag förstå mekanismerna teoretiskt för att sedan kunna avgöra hur (och om) jag ska gå vidare. Att ständigt tala om att det inte kommer att fungera gör det inte enklare att förstå. Konceptet fungerar, det intressanta är hur bra och till vilken kostnad.

Mina farbröder har varit glasmästare och jag har jobbat ihop med dem. Grossisterna för glas hade enorma speglar i sina lager. Men skulle jag reflektera ljus så skulle det räcka med en aluminiumbelagd mylarplast eller en vitmålad yta av något slag. Speglar hade det varit hög imponansfaktor på men jag skulle ständigt oroa mig för dem.

Tjock isolering blir antagligen dyrt, ja. Det är det pris man skulle få betala för lägre kostnader senare.


Mycket av den kunskap jag har är den jag lärde mig som yngre. Världen har förändrats sedan dess men detta tror jag fortfarande stämmer.
gräver man en grop ner till mer än 1,5 m eller djupare så är jordvärmen ständigt 11 grader, varken varmare eller kallare, hela året och det är ingen idee att gräva djupare.
om det är varmare än 11grader i luften så kommer din grop att konsumera värme som "sugs"ner i jorden. gropen kommer aldrig att avge värme till mer än 11 grader
Vad kan du odla i 11grader
du måste ta till vara solinfallet för att höja temperaturen. Vilket innebär att din grop ständigt kommer konsumera värme och är en belastning. jämför med att man idag isolerar platten för huset mot värmetransport nedåt.

Tyvärr verkar inte dina kunskaper stämma överallt i landet. Längst upp i Norrbotten krävs det att man gräver en hel del till för att vara säker på att nå frostfritt djup.

Om det där med att jorden aldrig skulle bli varmare än 11 grader skulle stämma så borde exempelvis de bolivianska walipini inte ge skördar heller (vilket de gör).

Det intressanta för mig är som sagt att slippa minusgrader under vintern.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #36 skrivet: 11 feb-16 kl 20:54 »
Om man tänkt använda kanalplast i taket så har det vissa nackdelar. Visserligen isolerar det bättre än ingenting, men skall man ha så tjockt material att det isolerar bra blir det inte mycket ljusgenomsläpp. Därmed försvinner en stor del av det lilla solljus som man nås av på vintern.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #37 skrivet: 11 feb-16 kl 20:55 »
Det Klasb är inne på är att när du kommer ned till en viss punkt så är det marginell skillnad om du gräver en eller tio meter till, du kommer fortfarande ha nästan samma temp. Hundra meter ned har det inte hänt mycket heller.

Konceptet fungerar, men inte var som helst.  Vill du se mekanismen i det hela får du för det första mäta hur mycket värme den blottlagda jorden i botten på gropen kan avge utan att den fryser och värmeledningsförmågan sjunker. Det är där jag praktiskt jämför med jordvärmepump eftersom man har en bestämd yta och en känd värmetransport. Sedan får du bestämma vilken isolering du vill använda, dels mot den tjälade jorden som bildar väggar till hålet, dels mot lufttemperaturen ute och inte att förglömma utstrålningen de dagar och nätter det är klart. Då får du plus och minus på gropen. Sedan får du se hur mycket energi du måste få tag i från solen. En sol som kanske inte visar sig på ett par månader.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #38 skrivet: 11 feb-16 kl 20:58 »
Eller så får man bygga växthuset vid en kallkälla där det ständigt trycks upp flytande vatten från djupare jordlager

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: Växthus med jordvärme?
« Svar #39 skrivet: 11 feb-16 kl 21:07 »
Och då kan man få frostfritt även om det är en lång, kall och mörk vinter. Men inget lär växa ändå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser