Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorv vid näsborren  (läst 3214 gånger)

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
Skorv vid näsborren
« skrivet: 18 jan-16 kl 12:58 »
Hej
Har en liten flock med 4 dvärggetter. En av getterna har som skorv vid ena näsborren.
Någon som vet vad detta kan vara?
När jag såg det första gången trodde jag att det var sårskorpor, men det verkar komma och gå.
Just nu ganska mycket. Annars är hon som vanligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #1 skrivet: 18 jan-16 kl 19:40 »
Välkommen hit!  Jag har bara sett liknande på killingar, som fötts upp på pulvermjölk.  Kan du lägga ut ett foto, tror du?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #2 skrivet: 18 jan-16 kl 20:23 »
Ska försöka i morgon i dagsljus :)
Såg när jag lunchfodrade att det även har kommit lite vid andra näsborren. Ser inte direkt ut att störa henne. Och det verkar ju inte vara smittsamt som tur är.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #3 skrivet: 19 jan-16 kl 06:59 »
Det kan vara allt från orf till zinkbrist till någon luftvägsinfektion/förkylning.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #4 skrivet: 21 jan-16 kl 17:22 »
Har försökt lägga ut ett foto men det funkar inte. Bilden är tydligen för stor. Någon som vet hur man löser det?

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #5 skrivet: 21 jan-16 kl 17:38 »
Nytt försök

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #6 skrivet: 22 jan-16 kl 12:42 »
Och det går inte att pilla bort?  Det enda jag sett som liknar detta är fasttorkat snor.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #7 skrivet: 22 jan-16 kl 14:59 »
Ja, instämmer. Har inte försökt pilla så mkt, hon är inte helt förtjust i det, och eftersom det brukar försvinna av sig själv. Men kan prova om det går att tvätta bort med ljummet vatten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #8 skrivet: 23 jan-16 kl 16:39 »
Om det ÄR snor, så börjar ditt detektivarbete att ta reda på varför hon är snorig!  För det ska hon ju inte behöva vara!  Men om det är utslag i själva huden, då får du förstås inte göra illa huden!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #9 skrivet: 27 jan-16 kl 19:24 »
Nu har en del trillat bort eller om hon har gnidit bort det. Har dock aldrig sett att hon är besvärad av det. Såg ut som det fanns en liten spricka i huden på ett ställe där skorven suttit.
Hon visar inga andra symptom på någonting. Pigg o glad o äter bra.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #10 skrivet: 28 jan-16 kl 07:28 »
Jag vidhåller min exakta diagnos; antingen orf - zinkbrist - luftvägsinfektion. Du kan ju alltid ringa veterinär, och skicka bilden som MMS. Alla 3 sakerna kan nämligen kräva åtgärder och behandling. Lycka till :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #11 skrivet: 28 jan-16 kl 10:40 »
"Orf är en mycket smittsam poxvirussjukdom som kan drabba getter i alla åldrar. Sjukdomen kan även i lindrigare form smitta människa, varför man ska vara försiktig vid hantering av djur med orf.
Viruset orsakar vesikel- (blås-) bildning som snabbt övergår i sårskorpor huvudsakligen på läpparna och runt näsborrarna"...... (Vet. Kalle Hammarberg)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #12 skrivet: 09 feb-16 kl 02:58 »
Orf- blåsor tvättas bäst med 3% Väteperoxidlösning, - och engångshandskar på människan. Därefter hantvätt i både tvål och vatten samt handsprit - på människans händer alltså!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #13 skrivet: 09 feb-16 kl 19:51 »
Du menar förmodligen handtvätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Skorv vid näsborren
« Svar #14 skrivet: 12 feb-16 kl 20:19 »
Något som är mycket smittsamt tror jag inte det är eftersom ingen annan får det, som tur är :)
Om det är zinkbrist så har de nu både viltsten och mineralbalja som komplement till fårpelletsen så det borde isåfall ordna sig.
Tack för alla goda råd!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser