Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk kalv med kraftig diare  (läst 2272 gånger)

mammamy

  • Inlägg: 2
    • Småland
sjuk kalv med kraftig diare
« skrivet: 23 jun-17 kl 22:39 »
Kalven är ca 2 v och blev övergiven av mamma som fick dubbelkalv och vi vet ej vem det var. Han matas med flaska, mjölkersättning, och äter ganska bra. Han gick några dagar med gruppen men fick ingen mat och gick och haltade och tillslut tog vi hand om den. Han hade diare och navelinflammation. Antibiotikan har inte hjälp något så han fick annan men diaren blir bara värre och nu haltar han och verkar ha ont överallt. Använder diasanyl sedan 6 dagar hjälper inget. Kraftfoder för kalvar tvingar vi i den litegrann för det vill den inte äta själv. Salt i mjölken likaså. Vetrinärerna har inte hittat npgot annat fel trots två besök och nu känns det som han inte kommer överleva. Någon som har tips?

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: sjuk kalv med kraftig diare
« Svar #1 skrivet: 24 jun-17 kl 10:35 »
Nödslakt snarast låter som ett humant alternativ?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: sjuk kalv med kraftig diare
« Svar #2 skrivet: 24 jun-17 kl 11:11 »
Har den fått råmjölk, och får den det nu? Jag tror det är enda hoppet. Mjölksyrabakterier, säljs för människor på apoteket och det är inte dyrt, är också bra. Kraftfoder för kalvar tror jag inte på. Men kalven är så sjuk att det kanske är humanast att låta den få somna in.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: sjuk kalv med kraftig diare
« Svar #3 skrivet: 02 jul-17 kl 22:18 »
Oj, det här har jag missat! Hur har det gått med kalven, lever han?
Hade det varit min kalv hade jag tagit in kon, bundit upp henne (vid behov bakbenen också) och låtit kalven dia. När kalven kaxat till sig och tordats dia redigt hade jag släppt ut dem igen. (Vet du inte vem som är hans mamma, eller missförstod jag?)
Kalvar med diarré ska väl också ha vätskeersättning, typ Effydral.
Finns det ingen mjölkbonde kvar i närheten (kanske i kommunen åtminstone) som kan ge råd och hjälp, de är experter på att föda upp kalvar artificiellt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

mammamy

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: sjuk kalv med kraftig diare
« Svar #4 skrivet: 14 jul-17 kl 20:29 »
Nu är diareen bra, fick något chokladaktigt pulver av bonden jag köpte mjölk av som hjälpte. Den är ute med de andra nu men får inte mjölk av någon, fast man ser ju inte allt. Hungrig och äter fint av hämtad komjölk. Men nu kollade veterinären honom igen och navelinflammationen har fortfarande inget gett sig så 3 kuren penicillin nu. Om det inte hjälper så finns inget annat att gör än att ta bort honom. Han fick samma sorts penicillin som gång nr 1 som inte hjälpte då. Varför skulle det funka nu? Någon som har någon erfarenhet av den sorten? Engemycin vet 100m

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: sjuk kalv med kraftig diare
« Svar #5 skrivet: 01 aug-17 kl 20:47 »
När de är så unga kan de få diarré som biverkan av antibiotikan (tetracyklin i detta fall)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser