Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandling av fårull till isolering  (läst 4106 gånger)

nihlen

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Behandling av fårull till isolering
« skrivet: 22 maj-16 kl 21:14 »
Hej jag planerar att använda mig av fårull till isolering av huset.
Jag har hör att om fårullen skall användas som isolering skall den "rökas".
Är det möjligt att bygga en tät låda ca 1m2 (fylld med ull) av pallar på styltor ca en meter från
marken, och använda sig av öppen eld så röken stiger upp i "ulllådan" och på så sätt
röka ullen?
Om det är någon som ett behändigt tillvägagångsätt blir jag glad för tipps.

Granström

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Behandling av fårull till isolering
« Svar #1 skrivet: 23 maj-16 kl 21:33 »
Kanske bättre att kallröka, led röken genom ett rör i marken in i lådan. Bygg i en backe. Men jag har aldrig rökt ull. :)

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Behandling av fårull till isolering
« Svar #2 skrivet: 23 maj-16 kl 21:54 »
Varför ska man röka ullen? Få bort pälsätande löss?

Det finns ju ett stort överskott på ull i Sverige, så man behöver ju inte anstränga sig för att få ull utan ohyra i. Det är bara sällan man drabbas av pälsätande löss, och jag har svårt att inse hur en rökning nu, skulle göra att pälsängrar inte ger sig på ullen om 10 år?

Jag har haft löss på mina får en gång, och det är snart 10 år sedan...

Mycket ull är skitig, full med tovor och halm/hö rester, vill man inte rensa bort sådant?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Behandling av fårull till isolering
« Svar #3 skrivet: 24 maj-16 kl 02:39 »
Ull som används till isolering tvättas vanligen så att man blir av med en del av lanolinet, sedan behandlas den med borax

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Behandling av fårull till isolering
« Svar #4 skrivet: 24 maj-16 kl 12:20 »
Ull som används till isolering tvättas vanligen så att man blir av med en del av lanolinet, sedan behandlas den med borax

Ja, det låter mycket rimligt att göra som du säger. Jag har får, och använder en del ull till att tova litegrann (=tvättas), men skickar också iväg ull för att få den spunnen.
Att rensa bort orenheter (exempelvis fastsittande träck, pinnar, hö, halm...) och tvätta ullen, är normalt förfarande för de flesta sorters användning.

Men det vore väldigt intressant att få reda på varför/varifrån uppgiften att man borde röka fårullen kommer.

nihlen

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Behandling av fårull till isolering
« Svar #5 skrivet: 26 maj-16 kl 07:07 »
Jag får be om ursäkt för denna tråd. Jag fick nu reda på från samma snickare att han aldrig nämnt rökning, ops.
Jag har nu läst på lite från engelska forum, och det verkar vara vanligt att behandla med borax då det är
skadligt för insekter. Man kan då fylla ett badkar med vatten och sedan mätta vattnet med borax (till pulvret slutar
lösas), och sedan sköljer man ullen i lösningen. Torka sedan ullen och vips har ullen behandlats för isolering. Vad jag
förstog tvättades laolinet bort i lösningen.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Behandling av fårull till isolering
« Svar #6 skrivet: 26 maj-16 kl 07:44 »
Ull som används till isolering tvättas vanligen så att man blir av med en del av lanolinet, sedan behandlas den med borax


Borax ska man inte befatta sig med. Se t ex http://www.alternativ.nu/index.php?topic=63617.msg510814#msg510814 .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser