Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritning på massugn  (läst 25129 gånger)

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Ritning på massugn
« Svar #20 skrivet: 21 mar-13 kl 09:14 »
Det är vi som byggde Felicias murspis.

Kul att få höra den andra sidans version. Fina spisar ni har på hemsidan. Har varit mycket i Finland där massugnarna också är populära. Här i Skåne däremot byggde man bakugnarna helst utanför huset så det inte blev så jävla varmt inomhus. En viss kulturskillnad så att säga :-)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Benedita

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Ritning på massugn
« Svar #21 skrivet: 21 mar-13 kl 20:34 »
Yes, det handlar mycket om traditioner, i de gamla ryska hus hade man en murspis som värmekälla, sovplats, Lagade mat och bakade. I några område hade folk murspisar som bastu också. Murspisar är en stor tradition i Ryssland, som återupptas nu. samma tradition finns i Finland, som du skriver. I Sverige kakelugnar är vanliga och omtyckta. Finska massugnar byggs på samma princip som kakelugnar : uppåtgående och nedåtgående kanaler. Det är svensk kakelugnsprincip. Vi bygger murspisar som kallas för två kammare spisar. Rökgaserna rör sig fritt och det gör att kammarespisar har systemverkningsgrad över 90%. Förbränningsverkningsgrad kan vara upp till 98%. Det är dokumenterad resultat. Det som är finurligt med fria gaser att man kan forma Murspisar ganska fritt och kombinera olika funktioner. Självklart det är en vetenskap och man ska inte göra dem hur som helst utan kunskap och erfarenhet.

Felicia Sunda Huset

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Ritning på massugn
« Svar #22 skrivet: 25 mar-14 kl 23:40 »
Det är alltså jag som har en av de där tre ryska massugnarna som inte laddar tappvarmvatten ens i närheten av hur de ska enligt insäljning. Vi är bara tre i Sverige som har ryska massugnar för primäruppvärmning, och inga laddar bra med värme till tanken.
Däremot värmer ugnen mitt hus bra, och jag är mycket nöjd med värmen till huset. Men jag håller verkligen med om att jag skulle tagit referenser på företaget INNAN jag försatte mig i denna situation.

Det stämmer bra att ARN avslog min ansökan hos dem med motiveringen att fallet var för tekniskt avancerat och hänvisade mig till tingsrätten. Det har jag varken ork eller ekonomi till, så jag avstår. Men vill man ta del av fallet och hur det är att vara kund hos den ryska massugnsleverantören, eller ha den tekniska genomgången av ugnen som jag lät ÄFAB göra för 7500 kronor ink moms så ligger den i den offentliga handlingen hos ARN med ärendenummer: Änr 2012-08705

Vänlig hälsning,
Felicia


DeadMan

  • Inlägg: 121
  • punken lever
    • -
SV: Ritning på massugn
« Svar #23 skrivet: 17 jul-14 kl 01:13 »
Vad är en "massugn" skall man nog fråga sig i detta virrvarr av begrepp! Är det en ugn man eldar massor i eller!! Dalkarlar! Kan vi börja reda ut begreppen ! Nu vill jag höra en MASSugns expert skriva om detta underliga fenomen! Jag kan en del om kakelugnar bakugnar och även Ungar. Så snälla fixa till min svarta punkt.  8) 8) 8) 8) 8) :o Med vänlig hälsning, DeadMan
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Ritning på massugn
« Svar #24 skrivet: 17 jul-14 kl 09:05 »

Luxortion

  • Inlägg: 32
    • Danmark
SV: Ritning på massugn
« Svar #25 skrivet: 19 okt-14 kl 20:16 »
Nu har jag byggt ugnen! Är i full gång med att försiktigt elda in den. Det blev byggd i källaren och går upp igenom bjälklaget så att ca en meter är synligt i vardagsrummet. Efter samtal med Flemming Abrahamsen blev den inte vattenmantlad och utan bakning. Den kan hålla värmen längre och jag kan laga mat i eldkammaren. Delar gärna med mig av erfarenheter om det är någon som ska igång med liknande projekt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ritning på massugn
« Svar #26 skrivet: 19 okt-14 kl 20:46 »
Hur varm räknar du med att den uppstickande delen kommer bli? Låter som ett ganska intressant bygge.

Luxortion

  • Inlägg: 32
    • Danmark
SV: Ritning på massugn
« Svar #27 skrivet: 24 okt-14 kl 22:02 »
Tjena Svarta fåret.

Den uppstickande delen innehåller den sekundära brännkammaren och jag förväntar att ugnen efter ineldning får en ganska jämn temperatur över hela ytan.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Ritning på massugn
« Svar #28 skrivet: 18 nov-14 kl 21:44 »
Det är vi som byggde Felicias murspis.
Felicia Oreholm har uppgett till oss att hennes hus behöver 8312kWh/år för uppvärmning. Föra vintern klagade hon att trots eldning med 30kg ved/dygn hade hon bara 15 grader inomhus.  :o I höstas skickade hon ett krav att bygga om murspisen för att öka kapacitet och betala 35 000 kr för rejält ökad vedförbrukning 15 m3/år under 20 år. Det visar att energibehovet är mer än dubbelt mot vad hon uppgett. Eftersom murspisen står i huset(verkningsgrad minst 91%) så finns det inga förluster som kan förklaras på annat sätt än att huset är dåligt isolerat.
Vi har själva varit på plats och tillsammans med Felicia visat att murspisen levererar vad hon beställt. Att det sedan inte räcker till är inte vårt ansvar. >:D Om hennes hus förbrukar i verklighet 179kWh/m2/år klarar det inte Boverkets energikrav 110kWh/m2/år. ??? Som byggherre har Felicia ansvaret att lämna rätt uppgifter till oss vilket hon inte klarade av. I sin blogg och i SvD berättar hon att huset har förbrukat knappt 6 m3/år. Hon verkar duktig att rätta kappan efter vinden.  ;)
ARN förresten har tagit beslut att avvisa Felicias reklamation.
Om ni verkligen vill mura själva en massugn, välkommen till workshop som vi ska köra på Gotland 17-23 maj 2013. information om modellerna som ska muras finns på http://www.ekonomka.se/

Ni får arbetsritnigar på två modeller och arbetsvana. Vi har några modeller som ni kan se i drift.


 ??? Jaha.  8) Det var ni som byggde ugnen. :P Ni ger verkligen seriöst  >:D intryck (:) med tanke på alla  :) ;) :D ;D >:( :( :o 8) ??? ::) :P :-[ :-X :-\ :-* :'( >:D (:) o:).

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Ritning på massugn
« Svar #29 skrivet: 02 feb-15 kl 20:56 »
Förstår inte riktigt kombinationen av massugn och vattenmantel.

Massugnens princip är ju att lagra värmen från en häftig eld med hög temperatur och hög förbränningsgrad, genom att leda rökgaserna i långa gångar i den stora stenmassan.
Vattenmantel handlar också om att ta vara på värme från en häftig eld, och leda bort den (till ackumulatortank eller element).

I en kombinerad massugn med vattenmantling har vi alltså två konkurrenter om värmen. Dels vill man ha den i stenen, dels leda bort den med vattnet.
För att förstå vattenmantligens effekt på en eldstad kan man hellre kalla det för vattenkylning, för det är precis vad det är. Man kyler den eldstad som har en vattenmantel.
Värmen till vattnet är inte gratis, den hade annars hamnat i stenen.

Nej jag förstår inte riktigt hur man tänker med en vattenkyld massugn. Det känns som att gapa efter för mycket. Kanske är det vad som är problemet med Ekonomkas massugnar, man vill för mycket med samma enhet.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Ritning på massugn
« Svar #30 skrivet: 26 jan-16 kl 19:43 »
Intressant diskussion, tänker själv bygga en massugn i vårat hus men en del saker är lite oklara. Tex vattenmantlignsfrågan och bakugnsfrågan. Jag har pratat med Johannes Riesterer som säger att det fungerar bra med vattenmantling och han till och med rekomenderar det. Dessutom tycker han att vi ska ha väggvärme på insidan av våra oisolerade timmerväggar. Dessa värmeslingor täcks med lerklining. Enligt Johannes funkar detta bra eftersom timmer i sig leder värme dåligt och på så vis är ganska bra isolerat. Leran gör konstruktionen helt dragtät och agerar som en fukt och värme buffert.

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Ritning på massugn
« Svar #31 skrivet: 20 maj-16 kl 16:34 »
Jag förstår inte heller riktigt tanken med massugn med vattenmantling. Som jag ser det så bygger man antingen en massugn utan vatten (och slipper kostnader för vattenmantling, acktank, pump, rör etc), men tar en större kostnad för själva massan i ugnen med mera och en liten varmvattenberedare, eller så fixar man en eldstad med tillräckligt mycket keramik för att få en hög förbränningstemp, sedan vattenmantling och rör acktankar osv, men lägger ingen vikt i ugnen (utan sätter in en tillräckligt stor acktank).

Det går åt mycket mer energi för att värma upp 1liter vatten än 1liter sten, så det är utrymmeseffektivare att satsa på vatten än sten. Jag köpte mina acktankar för 500kr styck, så det behöver inte bli så dyrt heller med vattenburet system, om man är lite händig med rör och köper begagnade delar från blocket.

Kombinationen massugn och vattenmantling, ger ju inte direkt högre verkningsgrad, utan mest bara högre kostnader och mer arbete, förstår inte riktigt vad fördelen är? Möjligtvis rent estetiska fördelar.

Jag personligen tycker tekniken med "raketugn" och en rejäl massa i t.ex. sittbänk känns lovande, om man vill bygga själv, har ett litet hus och inte tänker sig vattenburet system.
Jag har ett större hus, och hade redan vattenburet system, så det kändes rätt naturligt att fortsätta på det spåret.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ritning på massugn
« Svar #32 skrivet: 20 maj-16 kl 16:48 »
Massaugnar är väldigt bra...... i Finland finns det en obruten tradition hundratals år bakåt i tiden och rätt gjorda ger de mycket värme och har stor magasinerande förmåga.
Däremot såp fattar jag inte riktigt varför folk bygger in vattenmantel. Då är väl en vedpanna med ackumulatortank bättre skulle jag tycka..... precis som du bsod.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Svarthönan, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser