Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur betäcka med lånebock?  (läst 3235 gånger)

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
hur betäcka med lånebock?
« skrivet: 05 dec-13 kl 11:45 »
Hej alla kunniga!

Har äntligen hittat en bock för att beätcka vår Rosa. Åsa skuttar numera på de sälla gröna ängar.
Hur gör man på bästa sätt?
Lånebocken bor med sina fyra tjejer ungefär en timme bort. Hur ska jag på bästa sätt presentera  vår Rosa för den besättningen?
Är det tre veckor som är den bästa tiden?

Alla tips och råd mottages! :)
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: hur betäcka med lånebock?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-13 kl 15:26 »
Getterna brunstar ca var 3:e vecka så jag skulle låta geten gå med bocken i minst 6 veckor, helst längre. Bocken har väl betäckt sina fyra getter vid det här laget? Finns det ingen möjlighet att du kan låna hem honom för ett par månader?

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: hur betäcka med lånebock?
« Svar #2 skrivet: 05 dec-13 kl 15:56 »
Getterna brunstar ca var 3:e vecka så jag skulle låta geten gå med bocken i minst 6 veckor, helst längre. Bocken har väl betäckt sina fyra getter vid det här laget? Finns det ingen möjlighet att du kan låna hem honom för ett par månader?
Gäller det även om man sett att han varit "på" när geten brunstat?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: hur betäcka med lånebock?
« Svar #3 skrivet: 05 dec-13 kl 16:49 »
Jag skulle låta geten gå kvar hos bocken åtminstone tre veckor efter det att jag sett en betäckning. Då ser du om hon kommer i brunst igen. Normalt sett brunstar inte geten om när betäckningen har tagit. Men getter är getter :P! Har haft någon som lurat mig och låtit sig betäckas igen 3 veckor efter första brunsten och betäckningen. Jag beräknade dräktighetstiden efter den andra "brunsten," men killingarna föddes alldeles lagom för att ha blivit tillverkade vid första betäckningen!

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: hur betäcka med lånebock?
« Svar #4 skrivet: 05 dec-13 kl 18:24 »
Jag har två som är för unga för att betäckas. Dom är födda i maj. Tänker att det blir jättekrångligt att ha honom här då...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: hur betäcka med lånebock?
« Svar #5 skrivet: 05 dec-13 kl 22:48 »
Om du skulle bli åsyna vittne till kärleksakten så är det ganska stor sannolikhet för lyckat resultat om geten drar ihop sig samtidigt som bocken skjutsar på.  Det är ganska bra tryck i skjutet, så geten brukar knuffas framåt en meter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: hur betäcka med lånebock?
« Svar #6 skrivet: 06 dec-13 kl 08:00 »
Jag har två som är för unga för att betäckas. Dom är födda i maj. Tänker att det blir jättekrångligt att ha honom här då...
De som är födda i maj är 7 månader gamla nu, så de skulle mycket väl gå att betäcka, och därmed killa när de är ungefär ett år gamla. Ja, om de inte är mycket för små till sin ålder, förstås, då kan de behöva växa på sig först.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: hur betäcka med lånebock?
« Svar #7 skrivet: 06 dec-13 kl 08:32 »
Är det det bästa att bocken kommer hit alltså?  Hade tänkt mjukstarta med en killing till våren. Känns läskigt att braka på med tre på en gång...

Sen tycker jag ju mina små tjejer är bara bäbisar... :-/
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: hur betäcka med lånebock?
« Svar #8 skrivet: 06 dec-13 kl 16:28 »
Är det det bästa att bocken kommer hit alltså? 

Det är väl vilket som men du slipper sammanföra din get med en annan flock. Är dina 7-månaders unggetter friska och i normalt hull är det ingen fara att låta betäcka dem, som skräptanten skrev. Man brukar säga att getter ska vara minst 1 år när de killar första gången. Bäckenskelett, brosk, muskulatur osv är inte stelt och fixerat på unggetterna och det brukar gå bra. Men vill du inte låta betäcka dem kan det bli knepigt att ha en bock i närheten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser