Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra?  (läst 1520 gånger)

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Hur göra?
« skrivet: 09 mar-13 kl 10:12 »
Behöver få skriva av mig och kanske få lite hjälp med några frågor.
I förrgår hittade jag min 15-åriga get död i boxen.  :'(  Det har varit min fasa i flera år. Hon var ju ingen ungdom direkt...
Det är tomt utan henne...
Hon hade en sambo, Tor som också går under namnet Satan... En kastrerad bock. Han är inte snäll och jag har alltid sagt att när hon går, går han också. Hade varit bättre om hon hade blivit dålig och man fått ringa ut veterinär. Nu står han i hagen och ropar på en. Gör ont i hjärtat. 
Man mjuknar ju lite och nu har jag kikat runt lite för att hitta två tjejer till honom, gör inte om misstaget med att ha två (då det bara blir en kvar om en dör)  Det är svårt att hitta getter här i Uppland.

Helst av allt vill jag ta bort honom och ägna denna sommar till att bygga om vinterhage och gethus. Det behövs efter 10 år...  Men tycker inte om att avliva friska djur. Sååå svårt!!  Är jag egoistisk som tar bort honom och börjar om på nytt?

Någon här som känner till några uppfödare av afrikanska dvärggetter eller andra raser i eller i närheten av Uppland?
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Sussilo

  • Gäst
SV: Hur göra?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-13 kl 17:47 »
Tråkigt med din get, men 15 år är en ganska hög ålder på en get och hon dog tydligen helt naturligt i sin egen miljö. Du är inte egoistisk om du väljer att avliva en elak bock, kastrerad eller inte. Jag skulle göra så och inte skaffa nya getter till honom, utan satsa på ombyggnaden av hage och gethus. Till hösten finns det nya getter och killingar som behöver hem igen  :).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 6 användare (1 dolda)
von tratt, ärt, peterm, Anders Flix, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser