Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ärvs olika "fjädertyper"  (läst 1266 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Hur ärvs olika "fjädertyper"
« skrivet: 28 jul-10 kl 23:06 »
Genen för friserad är ofullständigt dominant och syns om den finns i genuppsättningen. Den är oftast bäst om den bara finns i enkel uppsättning för i dubbel uppsättning blir fjädrarna för krulliga, ger ett oharmoniskt intryck och kan lätt gå sönder. Därför brukar man oftast blanda friserade och vanliga släta höns och då blir 25 % av kycklingarna friserade. Genen är inte könsbunden så det spelar ingen roll om det är hönan eller tuppen som är friserad.

http://medlem.spray.se/groneholm/genetik.htm
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Hur ärvs olika "fjädertyper"
« Svar #1 skrivet: 31 mar-12 kl 23:22 »
Hur är det med anlagen för frisserad och ullig fjäderdräkt, är de recessiva eller dominanta?

Jag har bl.a. några friserade dvärgkoccin och en "ullig" hedemorahöna och funderar lite på hur anlagen kan komma att föras vidare.
« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 14:22 av Kanin-Eva »
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Hur ärvs olika "fjädertyper"
« Svar #2 skrivet: 01 apr-12 kl 00:28 »
Ulligt x normalbefjädrad = endast normalbefjädrade avkommor med anlag för ulligt.

Friserad x normalbefjädrad = 50% friserade avkommor och 50% släta (normala)

Friserad x Ulligt = 50% Friserade 50% släta. Dock har alla anlag för ulligt.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur ärvs olika "fjädertyper"
« Svar #3 skrivet: 01 apr-12 kl 09:47 »
Friserade anlaget är dominant men ska inkomplett dominant. Dvs ibland kan man få kycklingar som bär frisseringsanlaget  men ser slätbefjädrade ut. Det i sin tur gör att man ibland kan få frisserade avkommor efter vad man trodde var 2 släta föräldrar.



Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren, javill, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser