Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på hallonbuskar önskas!  (läst 21262 gånger)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #20 skrivet: 22 apr-08 kl 20:52 »
Hinkar utan botten eller annan kantbarriär borde funka.

Det är i de banorna jag funderar, kanske inte hinkar då, men någon form av kantbarriär... Men hur djupt skulle det behövas för att inte rötterna ska smita under? Funkar det att göra så tro?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #21 skrivet: 22 apr-08 kl 21:34 »
Det blir ingen gräsmatta hos mig = ingen gräsklippare.  :D


Utan gräsklippare= Ingen täckodling=massor av ogräsrännsning= massor av bevattning=dyra inköp av gössel/konstgjödning=inga grönsaker eller rotfrukter= dyrare matkonto.
Så hos oss skulle trädgårdslandet läggas på is och alla grönsaker skulle köpas i affären.
Med täckodling så lägger jag ner max 5 minuter om dagen på odlingen av 120 kvadratmeter.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #22 skrivet: 22 apr-08 kl 21:52 »
Utan gräsklippare= Ingen täckodling=massor av ogräsrännsning= massor av bevattning=dyra inköp av gössel/konstgjödning=inga grönsaker eller rotfrukter= dyrare matkonto.
Så hos oss skulle trädgårdslandet läggas på is och alla grönsaker skulle köpas i affären.
Med täckodling så lägger jag ner max 5 minuter om dagen på odlingen av 120 kvadratmeter.

Jag kommer att satsa på många bärbuskar. Fruktträd blir det om jag inte hamnar alltför långt norröver. Växthus skulle jag gärna vilja ha. Trädgårdsland blir det nog max 10-15 m2.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #23 skrivet: 22 apr-08 kl 22:10 »
Jag kommer att satsa på många bärbuskar. Fruktträd blir det om jag inte hamnar alltför långt norröver. Växthus skulle jag gärna vilja ha. Trädgårdsland blir det nog max 10-15 m2.


Bärbuskar ger sylt, saft, gele. Men ingen potatis, morötter, jordärtskockor, lök, kryddor, majs, sallad, västeråsgurka, jordgubbar mm. Växthuset ger tomater, slanggurka mm.
Så trädgårdslandet är det som ger mest avkastning för lite jobb.
Innan jag började täckodla så var trädgårdslandet en katastrof. Missade man vattningen eller ogräsrensningen så fick man tårar i ögonen så fort man fick se landet..

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #24 skrivet: 23 apr-08 kl 01:21 »
Bärbuskar ger sylt, saft, gele. Men ingen potatis, morötter, jordärtskockor, lök, kryddor, majs, sallad, västeråsgurka, jordgubbar mm. Växthuset ger tomater, slanggurka mm.
Så trädgårdslandet är det som ger mest avkastning för lite jobb.
Innan jag började täckodla så var trädgårdslandet en katastrof. Missade man vattningen eller ogräsrensningen så fick man tårar i ögonen så fort man fick se landet..

Jag håller med dig i det du skriver. Täckodling underlättar skötseln av landet. 
Vill också förtydliga… jag kan mycket väl tänka mig att täckodla de futtiga kvm om det behövs.

Men jag äter knappt något av det du skriver så jag behöver inget stort land alls.   ;) 

Min kost består för det mesta av…

1. Linser, kikärtor, quinoa, hirs, ris, nötter och frön.
2. Frukt, bär och grönsaksfrukterna.
3. Viltkött.
4. Kryddor, matolja och olika sorters lök.

… så det blir inte värst mycket jag kan odla i trädgårdslandet.

Men om jag är ute bland folk så äter jag det som serveras.
(Potatis har jag ätit 2-3 gånger det senaste året.)

Nu hamnar vi väldigt långt ifrån ämnet om hallonbuskar. Men frågan var om det går att begränsa med någon form av kantbarriär hallonbuskarnas spridning?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #25 skrivet: 23 apr-08 kl 12:12 »
En kompis har fått tips om att använda gamla tegelpannor. Skulle det vara tillräckligt effektivt?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #26 skrivet: 25 apr-08 kl 20:01 »
En kompis har fått tips om att använda gamla tegelpannor. Skulle det vara tillräckligt effektivt?

Undra om inte rötterna kan smita mellan/under tegelpannorna? Men det kanske fungerar?

Jag funderar på om man skulle kunna använda någon form av väv? Kan rötterna växa igenom? Eller så får jag ha buskarna en bit ifrån allt annat...

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Tips på hallonbuskar önskas!
« Svar #27 skrivet: 26 apr-08 kl 12:20 »
Undra om inte rötterna kan smita mellan/under tegelpannorna?
Ja, det är just det...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser