Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta växter  (läst 8364 gånger)

louise

  • Gäst
Byta växter
« skrivet: 15 apr-07 kl 16:37 »
Jag byter gärna växter med andra. Fast än så länge har jag inte själv så mycket att erbjuda... Det skulle vara ympkvistar av äpple och kanske vinbärsbuskar.

Själv önskar jag:

Fläder
Schersmin
Kaprifol
Pelargoner
Ympkvistar till diverse fruktträd
Hallon

A9kha

  • Inlägg: 63
Re:Byta växter
« Svar #1 skrivet: 15 apr-07 kl 17:55 »
Haudi Hooo
Jag har lite av varje i min trädgård
Många sorter vet jag inget namn eller så på !
Kunde vara kul att byta något kanske?
Kaprifol växer i hästarnas hage ,jag lyckas inte få skotten att trivas i min öken
till trädgård mest sand här, tyvärr ,men ska försöka igen !
Kanske du lyckas bättre ?
Har väl en del andra blommor också Malva vit och rosa (2 olika)
Krikon -blålila -Är goda att äta ,läta att beskära och trivs överallt
verkar det som.
Finns nog mer men kommer inte på rätt namn nu  :-[
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 17:58 av fredsborg »

louise

  • Gäst
Re:Byta växter
« Svar #2 skrivet: 15 apr-07 kl 18:38 »
ja, krikon har jag också att erbjuda! De är förbannat bra att göra marmelad på, blir inte så sötsliskigt.

Kaprifolutmaningen antar jag gärna. Men var finns du?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Byta växter
« Svar #3 skrivet: 15 apr-07 kl 19:43 »
Hej Lollo,

Kaprifol och fläder har jag! Jag kan gärna tänka mig en vinbärsbuske i utbyte.. :)

~Tillägg: jag har även trädgårdsbjörnbär. De är lite mesigare i smaken än vilda björnbär, men de är jättegoda att göra sylt o marmelad på!~
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 20:45 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

  • Gäst
Re:Byta växter
« Svar #4 skrivet: 15 apr-07 kl 20:58 »
Ja! Det är svarta vinbär jag har, ok?

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Byta växter
« Svar #5 skrivet: 15 apr-07 kl 21:52 »
Jag e oxå intresserad. Men... har ni mördarsniglar?
Det har nämligen inte kommit till oss ännu och vi vill inte ha det heller. Därför har jag inte tagit med några växter alls från Partille heller.
/A

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Byta växter
« Svar #6 skrivet: 15 apr-07 kl 22:21 »
Vi har inte heller mördarsniglar ännu, men det sägs att de finns inåt byn.... :-\

Vi tog inte heller med oss något när vi flyttade hit, vi lämnade t.o.m. en del trädgårdsredskap kvar på gamla stället, för där hade vi _mycket_ sniglar...

Första sommaren så fick vi ändå en del buskar o växter i inflyttningspresent och de fick vara i karantän en vecka plus att vi bytte ut all jord.

Lollo, svarta vinbär blir jättebra. Har du en aning om vilken sort? Vi har alltid haft vinbär i överflöd så jag har samlat på mig en massa recept, men nu har vi plötsligt inga. Tur att vi får plocka hos grannen..!

Jag kom på att vi har massor av syren också, vi tänkte ta bort allt som är på utsidan vår fina stenmur (så att den syns :D) så det kommer att finnas mycket syrenpinnar...

« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 22:23 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

  • Gäst
Re:Byta växter
« Svar #7 skrivet: 16 apr-07 kl 09:44 »
Det här är första våren i mitt hus så jag vet inte vilka skadedjursproblem de  har haft innan, mördarsniglar osv.

Nej, vet inte vad det är för vinbärssort. Tog en sväng förbi buskarna nu på morgonen, de ser rätt gamla ut. Men sen misstänker jag att de planterades när eu gav bidrag för "buskar i rad", förra perioden. Kan höra med gubbens vänner på andra sidan skogen om de vet något om buskarna.

Hur gjorde ni när ni bytte all jord? Du menar på de växter ni fick eller?

« Senast ändrad: 16 apr-07 kl 09:44 av Lollo »

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Byta växter
« Svar #8 skrivet: 16 apr-07 kl 13:06 »
Vi bytte jorden på de växter vi fick genom att ta bort så mycket jord som det gick ifrån rötterna efter en tids karantän. Grannarna kanske har koll på mördarsnigelstatusen också?

Det är ett elände med mördarsniglar, där vi bodde förrut var det ingen idé att odla för sniglarna tog rubbet... :'(
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Byta växter
« Svar #9 skrivet: 17 apr-07 kl 06:40 »
Jag har en finfin Schersmin buske med vita doftande blommor. Den är drygt 1 m hög nu och växer ca 0,5 m till. Den står i Partille och måste grävas upp senast den 25/5 p.g.a flytt. Det finns sniglar i området, men vi har bara haft enstaka på vår tomt. Jag vågar inte ta den till ett snigelfritt område, men om någon som redan har sniglar vill ha den, så är det bara att hämta.
PS. Ta med jord att fylla hålet med.
Skicka PM om du vill ha den så bestämmer vi när du kan hämta den!

Jag tar gärna emot någon stickling eller något annat du kan avvara, kanske något från egen "produktion". Men det är inte nödvändigt, utan jag skänker bort busken ändå.

/A

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Byta växter
« Svar #10 skrivet: 17 apr-07 kl 17:47 »
Myskankor sägs ta mördarniglar. Själ har jag inga men om vi får hit blir det helt klart till att prova myskankor.

A9kha

  • Inlägg: 63
Re:Byta växter
« Svar #11 skrivet: 17 apr-07 kl 19:16 »
Har aldrig sett en mördarsnigel i hela mitt liv  :-[
Och ska visst vara glad för det .
Kom på att jag har iris ,liljor ,Ackleja också
finns nog mera bor i Västergötland vid vätterns Kant  ;)
Var och köpte mej två vinbärsbuskar igår och hoppas på tur ,för mycket skicklighet hr jag tydligen inte  ::)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Byta växter
« Svar #12 skrivet: 17 apr-07 kl 21:26 »
Min svärmor brukade försöka dränka sniglarna i nergrävda plastbägare med öl. Det fungerade alldeles för bra. De kom galopperande från alla håll och kanter när de kände öllukten. Tanken var ju inte att alla stans sniglar skulle drunkna just i hennes trädgård.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Byta växter
« Svar #13 skrivet: 19 apr-07 kl 21:50 »
Hej Lollo! Intesant med krikon!
Jag har GRÖNA vinbär-lite svag växande men inte en fågeltar dem.
De är som de vita (som "tappat" sin röda färg) men dessa har i stället "misst" sin svarta färg.
Inga sniglar mer än svarta!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:Byta växter
« Svar #14 skrivet: 05 maj-07 kl 21:31 »
Hej!
Lena här...
Jag har en del pelargoner som blir klara för nytt hem om någon vecka.
Vill gärna ha rotad vinbär. Tänker testa att ha den på balkongen.
OK?
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Byta växter
« Svar #15 skrivet: 05 maj-07 kl 21:43 »
Hej Lollo.
Krikon har jag letat efter. Har du över så är jag absolut intresserad.
Själv har jag kanske inte så mycket att byta med, förutom vattenmynta. Men jag betalar gärna en slant.

MVH Anette
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

louise

  • Gäst
Re:Byta växter
« Svar #16 skrivet: 05 maj-07 kl 21:45 »
Oj! Du får krikon av mig! Jag har femtiomiljoner rotskott. Kontakta mig på pm så får du mitt nummer.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Byta växter
« Svar #17 skrivet: 05 maj-07 kl 22:10 »
Hej igen Lollo,

Jag kan också tänka mig krikon.. Hörde du nåt mer med grannarna om åldern på vinbärsbuskarna?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

  • Gäst
Re:Byta växter
« Svar #18 skrivet: 06 maj-07 kl 18:06 »
Jag glömde fråga om trädgården när jag träffade dem sist. Gör ett försök nästa gång! Krikon får du gärna. Annette kom på att det kanske inte går att flytta dem när som helst. Växter ska ju helst flytta när de vintervilar. Vad tror du är bäst för krikonen?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Byta växter
« Svar #19 skrivet: 06 maj-07 kl 18:22 »
Ja, jag har också för mig att det bör vara under den tiden som de inte har blad. Tidig vår gäller för hallon vet jag. Så vi väntar väl tills i höst iallafall.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser