Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla äpplen. Ekonomiskt?  (läst 7472 gånger)

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Odla äpplen. Ekonomiskt?
« skrivet: 21 okt-06 kl 11:03 »
Hej

Min dröm är att i framtiden köpa en mindre gård 10 hektar eller mindre. Där ska jag bygga ett stall om det inte redan finns som min flickvän får ta hand om. Själv ska jag plantera 40 äppelträd som jag ska göra mos, must, cider mm av samt bara ha som obehandlade äpplen förstås.

Går det att göra pengar på det här eller kommer jag bara fylla mina egna skafferier och bli tvungen att slänga en massa äpplen?

Min tanke är att ha 4 olika sorter för att försöka få en äppelproduktion året runt vår, sommar, höst och vinter äpplen. Är det bra dåligt?

Tacksam för alla synpunkter! Och ja, jag älskar äpplen, äter väl en två kilo i veckan!
« Senast ändrad: 22 okt-06 kl 12:24 av Snickarn »
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

martin gustafsson

  • Inlägg: 15
Re:Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-07 kl 12:05 »
det är nog klokt att även ha andra fruktsorter än äpplen för att få större säkerhet. en enda frostnatt vid fel tillfälle kan ödelägga stora delar av skörden, så det är bra att sprida riskerna.
i senaste nummret av Odlaren (nr4/2006) finns en intressant artikel om Ekofrukt i Hallstahammar som odlar bla. äpplen.
kanske kan vara av intresse?

/martin

Richard

  • Gäst
Re:Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #2 skrivet: 24 feb-07 kl 12:50 »
Hej

Min dröm är att i framtiden köpa en mindre gård 10 hektar eller mindre. Där ska jag bygga ett stall om det inte redan finns som min flickvän får ta hand om. Själv ska jag plantera 40 äppelträd som jag ska göra mos, must, cider mm av samt bara ha som obehandlade äpplen förstås.

Går det att göra pengar på det här eller kommer jag bara fylla mina egna skafferier och bli tvungen att slänga en massa äpplen?

Min tanke är att ha 4 olika sorter för att försöka få en äppelproduktion året runt vår, sommar, höst och vinter äpplen. Är det bra dåligt?

Tacksam för alla synpunkter! Och ja, jag älskar äpplen, äter väl en två kilo i veckan!
Det kan vara ekonomiskt interessant,beroende vilken sort och vilken sort träd(knipträd eller dem gamla träden)
Klipträd är billigare och lättare att sköta.
Ska du göra must,gelé osv,då behöver du inte kasta nånting,om du pasteuriserar då är hållbarheten betydligt längre.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #3 skrivet: 24 feb-07 kl 14:28 »
De områden i Mellaneuropa, där det odlas mycket äpplen är i italienska alptrakterna (Tirol) och vid Bodensjön i södra Tyskland. Där är klimatet mycket mildare än på andra ställen i närheten, se t ex Bernadottes ö Mainau i Bodensjön med dess exotiska växter. Äpplena säljs dels säckvis till affärer och på marknader i regionen, dels görs det mycket äpplejus. Det är så mycket mildare där, än bara 5 mil därifrån, att det känns som att åka på semester till södern när man gör en dagsutflykt.

Vet förstås inte var du bor, men ville bara påpeka att klimatet kan spela stor roll.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Re:Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #4 skrivet: 24 feb-07 kl 15:35 »
Jag tänkte gården i uppsala trakten och jag tänkte sälja äpplen, must, juice och även vin.. Allt man kan göra med äpplen alltså.. Vad är klipträd alternativt knipträd?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
Re:Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #5 skrivet: 24 feb-07 kl 16:11 »
Jag tänkte gården i uppsala trakten och jag tänkte sälja äpplen, must, juice och även vin..

 ??? tillstånd i massor behövs för Vin...eller.... ::)
Höns och Liljor i min trädgård.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Re:Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #6 skrivet: 24 feb-07 kl 17:26 »
tillstånd? Det tror jag inte... Inte för husbehov iallafall :) Ska man sälja måste man säkert ha nåt, det får man kolla upp...
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Richard

  • Gäst
Re:Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #7 skrivet: 24 feb-07 kl 18:03 »
Knipträd är en relatift nytt sort träd var man klippar på en annan sätt.
Dem blir planterad på 75 cm och radavstånd allt mellan 2.50 och 3.75
Målet är ca 12 kg per träd.
Uppsala är zon IV,eller?
Då finns där inte så mycket sorter som är bra för ekologisk odling.
Angold
Apollo
Eir
Rajka
och Rubinola,men alla sorter ger en mindere avkastning .
Fråga SJV om brochyren "äpplesorter för ekologisk odling"
Vill du göra must då behöver du sorter med en bra aroma och mycket socker.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #8 skrivet: 24 feb-07 kl 18:26 »
De kommersiella äppelodlarna vid Bodensjön brukar förresten sätta sina träd i långa rader och på stora fält. Som vin ungefär. Och så mycket högre blir de inte heller. Mera ekologiskt är förstås det gamla sättet med riktiga fruktträdgårdar, där fåren går och betar.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Re:Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #9 skrivet: 25 feb-07 kl 12:16 »
Min tanke var att förena äppelträdgården med frigående höns... och en dröm är ju att kunna ha getter. Men det får man ju se. höns iallfall. Svarthöns som är bra flygare passar väl bra? De är skyddade från rovfåglar av trädens kronor och kan flyga upp i träden om det kommer andra rovdjur på marken. Hönshus ska de nog ha iallafall på kvällarna. Sen får man väl räkna med ett visst svinn tyvärr... Sån är naturen.

Tanken var ju i såna fall att sikta på 40 träd och det kan ju vara ganska många höns och samsas när de har stor areal att röra sig på utan att det blir hackkycklingar. hoppas på det.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #10 skrivet: 25 feb-07 kl 12:26 »
Köp gården först så ordnar sig nog resten sen  :)

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Re:Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #11 skrivet: 25 feb-07 kl 18:36 »
Jo det är sant men det ligger iallafall 2 - 3 år fram i tiden :) Men det är ju bra om man har införskaffat nödvändiga kunskaper vid det laget. Dumt att börja fråga när man står där. Hellre för tidigt än försent liksom :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

martin gustafsson

  • Inlägg: 15
SV: Re:Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #12 skrivet: 02 mar-08 kl 19:10 »
Min tanke var att förena äppelträdgården med frigående höns.

hörde om ett ställe där de kombinerade äppelodling med höns. de planterade äppelträden så att de sorter som krävde mest näring stod närmas hönshuset och den mindre näringskrävande längre bort. då spelade det ju ingen roll att hönsens bajs inte sprids jämnt på ytan. smart va!?

//martin

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Odla äpplen. Ekonomiskt?
« Svar #13 skrivet: 02 mar-08 kl 22:18 »
När det är dax så kan du ringa till Anna Berggren i Nora.
Hon har koll på det mesta om höns och fruktträd tillsammans.
http://www.foretagarna.se/sverige/companyoftheyear____92823.aspx?c=39


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser