Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  get i fårhagen/hur är det med koppar?  (läst 1269 gånger)

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
get i fårhagen/hur är det med koppar?
« skrivet: 30 jul-07 kl 11:20 »
har fått ta hand om en dvärgget som nu går tillsammans med fåren, vad jag förstår behöver den mineraltillskott med koppar då jag läst att getter är känsliga för kopparbrist, medans fåren däremot INTE ska ha koppartillskott, uppenbart kan jag ju inte ha två saltstenar i sådana fall då djuren riskerar att slicka på fel sten? finns det något annat sätt att tillgodose getens behov, typ godis eller nåt?

Rödbo-nnen

  • Inlägg: 15
Re:get i fårhagen/hur är det med koppar?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-07 kl 12:41 »
Koppar (Cu) i mineralen till får i gemen är inte farligt, men för vissa raser. Vilka har jag inte i huvudet just nu. Kolla på nätet - sök mineralfodert.ex. Själv är jag upptagen med husmålning. Vad är det för get? ofta glada klättrare och tycker gärna om att ligga högt. Bygg en plattform så kan geten få få sin mineral där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser