Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang troligtvis flasklamm...  (läst 889 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Ang troligtvis flasklamm...
« skrivet: 28 maj-13 kl 23:18 »
Igår fick sista tackan sitt lamm. En stor baggpojke som föddes med en del komplikationer, så nu är inte tackan överförtjust i att ha blivit mamma. Efter vad vi har sett låter hon honom inte snutta, såvida vi inte är med och håller henne still. Men det är ytterligare ett problem, hon verkar inte ha så mycket mjölk. Juvret har inte alls så spänt som det varit på de andra tackorna efter lammning. Och lammet verkar inte nöjd, han är uppenbarligen hungrig. Jag har nu börjat gett honom av råmjölken jag hade i frysen från en annan tacka mellan fasthållningarna av hans mamma, och nu får jag snart gå över på lammnäring. Det här är min första vår med lamm, och det första flasklammet så jag har en del funderingar.

Finns det någon chans att tackan kommer att kunna ta hand om sitt lamm? De är instängda tillsammans nu, men hon är inte direkt överförtjust.

Hur gör man sen? Tanken är att hela gänget ska flyttas till ett bete längre bort. (Gänget består av fyra tackor och fyra lamm). Kan denna lille bagge flyttas med gänget utan en beskyddande mamma? Han är drygt en månad yngre än de andra lammen. Eller är det bättre att han får stanna här hemma ensam på gräsmattan? Vid flytten kommer han att vara ca fyra veckor gammal.

Någon som har några råd att ge?

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ang troligtvis flasklamm...
« Svar #1 skrivet: 29 maj-13 kl 00:46 »
Bind fast mamman så hon kan äta, dricka och ligga ner men, utan att kunna buffa bort eller gå ifrån lammet. Var ute ofta och se till att hon är stilla så han kan äta i lugn och ro. Ge det några dagar och se hur det går.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Ang troligtvis flasklamm...
« Svar #2 skrivet: 29 maj-13 kl 08:35 »
Det kan dröja några dagar innan mjölken rinner till ordentligt.
Åsenfår, hundar och katter

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
SV: Ang troligtvis flasklamm...
« Svar #3 skrivet: 29 maj-13 kl 12:37 »
TIPS! Om du har en lammgrind kan man sätta fast huvudet i grinden så att hon kan röra det upp och ner men inte snurra runt. Täck grinden så att hon inte har koll på vad som händer vid bakdelen. Vatten och mat skall hon givetvis ha och möjlighet att lägga sig ner. Släpp loss emellanåt så att hon får röra sig. Funkade för mig och räddade ett lamm förra året utan att tackan mådde dåligt.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Ang troligtvis flasklamm...
« Svar #4 skrivet: 29 maj-13 kl 20:26 »
Tack för era svar. Jag har låtit henne vara lös i lammboxen, men jag har gått dit typ var tredje timme och sett till att hon står still så att han får äta. Det går bättre och bättre. Nu behöver jag inte hålla i henne alls. Bara stoppa henne och sedan sitta bredvid. Tror att mjölken börjar komma också. Han verkade så himla hungrig i början trots att han var nysnuttad. Så jag har gett honom lammnäring efter att han diat en lång stund. Men under dagen verkar det ha börjat komma mer i juvret så nu verkar han mätt och nöjd. Han vill inte längre dricka upp lammnäringen. Kanske oroade jag mig i onödan? Lillen har gått upp massor i vikt. Så det går ingen nöd på honom längre. Han kanske får äta när jag inte är där, tackan har varit skygg mot människor sedan jag köpte henne i höstas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 6 användare (1 dolda)
Marit Hichens, alternaiv, Westerbergarn, von tratt, ekont22

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser