Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?  (läst 7316 gånger)

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« skrivet: 31 mar-11 kl 10:39 »
En tre år gammal förstagångsföderska som i morse fick två fina lamm som hon pratar med och kallar på, har slickat dem någelunda men när de ska dia så går hon hela tiden därifrån. Står och äter gör hon men står inte still när de ska äta. Vi band upp henne men då stampar hon irriterat när ett lamm kommer under magen på henne. Jag har heller inte lyckats mjölka ur någon mjölk ur juvret, spenarna känns ganska sladdriga och juvret är förstorat men mjukt.
Syns vaxproppar? Hur gör man för att mjölka ur en vaxpropp, annat än att mjölka som "vanligt"?
Bör jag sonda lammen? De står fortfarande upp och försöker äta, de är ca 2 timmar gamla.
Tack!
« Senast ändrad: 31 mar-11 kl 10:51 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-11 kl 10:53 »
Jag har själv inga får och hoppas du får bra råd från fårägare..... men som novis hade jag försökt hålla tackan så att lammen får dia..... ställ dig gränsle över henne och om hon stampar med bakbenen.... försök hålla upp ett framben. Har haft förstagångsföderskor av andra djurslag som man ganska bryskt får visa hur de ska göra. De brukar fatta efter något dygn eller två.... håller tummarna för dig och tackan.

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-11 kl 10:54 »
Hej. Ha is i magen och låt tackan vara i fred nån timme för att se om hon lugnar sig..en del förstagångsföderskor kan bli stressade av att få två lamm. Modersegenskaperna brukar "kicka in"... Vet att många skulle åtgärda med sondmatning direkt men du har ett par timmar till på dig att låta naturen sköta sig själv
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

sisel

  • Inlägg: 210
    • Småland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-11 kl 10:58 »
Med ett av våra svaga lamm (som tackan inte ville veta av) gjorde vi så att att vi tog tackan i knäet, liksom sittandes, och så fick det lilla svaga lammet i alla fall i sig av råmjölken.
Men kanske är det dumt att stressa tackan på det sättet innan det är absolut nödvändigt?


Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #4 skrivet: 31 mar-11 kl 11:15 »
Nu har hon börjat stånga dem (hon har inga horn tack och lov men de flyger ju). Vi har lyckats hålla henne så att båda lammen har sugit litet men jag kan fortfarande inte få ut en droppe, så jag vet ju inte om de kan det heller.
« Senast ändrad: 31 mar-11 kl 11:40 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #5 skrivet: 31 mar-11 kl 11:29 »
Många djur håller mjölken så att det är svårt för oss mänskliga att få fram något..... om de små sugit borde de nog fått i sig en slurk..... iallfall sätter de ju igång produktion om de suger.... gott jobbat :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #6 skrivet: 31 mar-11 kl 11:34 »
Kom på en sak till..... ni kan ge tackan en hink med gott när de små ska dia.... det både förvillar och är belöning för att hon är duktig ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #7 skrivet: 31 mar-11 kl 11:52 »
Tack Jennyt mfl för uppmuntran och råd. Jag klarade inte av att avvakta utan sondade i dem varsin skvätt råmjölk eftersom de bara stod och hängde utan att verka vilja försöka äta, kunde inte heller se på deras magar om de ätit något. Men stod upp gjorde de i alla fall. Sen släppte vi lös tackan som verkade litet lugnare och hon nosade på dem, maken är hos dem nu och håller koll. TAck och lova att han skulle jobba hemifrån idag, jag har en egen bäbis att ta hand om! Fortfarande några frågor:
OM det är vaxproppar syns de/känns de?
Hur länge är det normalt att lammen är blöta efter förlossningen?
TAck alla!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #8 skrivet: 31 mar-11 kl 11:58 »
Det finns alltid en vaxpropp i spenen. När den är borta rinner mjölken ur. De flesta lamm orkar suga bort vaxproppen, men den kan sitta hårt. Därför mjölkar man "loss" den när lammen har fötts!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #9 skrivet: 31 mar-11 kl 12:11 »
Det finns alltid en vaxpropp i spenen. När den är borta rinner mjölken ur. De flesta lamm orkar suga bort vaxproppen, men den kan sitta hårt. Därför mjölkar man "loss" den när lammen har fötts!
Ok, men vad tror du är mest sannolikt, sitter proppen där, om det inte kommer någon mjölk när jag mjölkar eller är det bara jag som är dålig på att mjölka? Känns proppen på något sätt? Lammen är ju inte särskilt svaga eftersom jag har sondat dem och de har som sagt sugit men jag vet inte om de fått i sig.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #10 skrivet: 31 mar-11 kl 13:00 »
Ok, men vad tror du är mest sannolikt, sitter proppen där, om det inte kommer någon mjölk när jag mjölkar eller är det bara jag som är dålig på att mjölka? Känns proppen på något sätt? Lammen är ju inte särskilt svaga eftersom jag har sondat dem och de har som sagt sugit men jag vet inte om de fått i sig.
Proppen känns inte men när man tittar på spenens hål brukar det vara svart, då är proppen troligtvis kvar. När du mjölkar så tar du försiktigt tag i spenen, trycker uppåt så du trycker in ljuvret lite, kniper ihop om spenen och drar neråt, då känner du att det liksom blir en kula i spenen som snabbt "löses upp" när mjölken tränger ur hålet. Det är en konst att mjölka små fårspenar  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #11 skrivet: 31 mar-11 kl 15:43 »
När vi håller henne så får de dia men hon gillar det INTE utan kämpar emot. När vi släpper henne går hon och äter eller vilar och bryr sig knappt om dem, annat än att hon nosar på dem litet ibland. Men om de kommer ivägen för henne så puttar hon dem hårt med nosen så de flyger. Lammen står och hänger och bräker allt mindre efter henne. Vad göra?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Nickan

  • Inlägg: 102
    • -
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #12 skrivet: 31 mar-11 kl 15:50 »


köpa Pontus så dem inte svälter ihjäl i första hand.. Får tackan inte någon mjölk finns väl ingen annan utväg än att låta dem bli handmatade utav dej. Hade en tacka förra året som bara hade i ena sidan där hennes tacklamm valde att äta, hennes bagglamm fick alltid tag på fel och blev därför utan, så då blev det flaska för dom tynar väldigt snabbt bort och dör när dom är så pass små.

gnällvis

  • Inlägg: 154
    • Jämtland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #13 skrivet: 31 mar-11 kl 16:07 »
Köp lammnäring och mata dem. Har de börjat butta och stånga så kan man få hålla på ett tag innan tackan ger vika. Dom kan vara väldigt hårdhänta mot lammen och står de små och bara och hänger så behöver de få något varmt i sig, snabbt. Så länge de är hungriga så söker de också spenen och riskerar då att bli stångade och trampade på.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #14 skrivet: 31 mar-11 kl 16:10 »
Håll fast tackan ofta så de får chans att dia. Om du vill slippa flasklamm så sätt fast tackan så att hon inte kommer åt att stånga dem men, ändå kan lägga sig ner, äta och dricka. Efter ett tag brukar hon acceptera dem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #15 skrivet: 31 mar-11 kl 16:35 »
Håller med javill håll tackan eller bind upp henne några dagar och låt lammen sutta, stäng helst in henne med dom så att hon fattar att det är hennes, man vill inte ha flasklamm det är mer jobb än nöje.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #16 skrivet: 31 mar-11 kl 17:12 »
Vi har nu hållit tackan tre gånger och de små äter men tackan kämpar verkligen för att slita sig loss. Hon har alltid varit svår att få känna på (trots att hon är ordentligt tam) och det är nästan så att man undrar om hon är kittlig/överkänslig eller rakt känner smärta i juveret? Hon slickar lammen, kommer oftast när de bräker men buffar dem om de försöker komma åt att dia. Kan hon acceptera dem och ändå inte vilja låta dem komma åt juveret på grund av smärta/överkänslighet/kittlighet?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #17 skrivet: 31 mar-11 kl 17:33 »
Vi har nu hållit tackan tre gånger och de små äter men tackan kämpar verkligen för att slita sig loss. Hon har alltid varit svår att få känna på (trots att hon är ordentligt tam) och det är nästan så att man undrar om hon är kittlig/överkänslig eller rakt känner smärta i juveret? Hon slickar lammen, kommer oftast när de bräker men buffar dem om de försöker komma åt att dia. Kan hon acceptera dem och ändå inte vilja låta dem komma åt juveret på grund av smärta/överkänslighet/kittlighet?

Jadå om ni bara är enträgna med era försök några dagar så kommer det ge sig, om hon accepterar dem fram så kommer hon acceptera dem bak så småningom om hon bara blir tvingad till det ett par dagar. Hon fattar inte vad de ska där och göra helt enkelt,det ger sig, när hon inser att trycket släpper i ljuvret när de suttar så kommer hon förstå.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #18 skrivet: 01 apr-11 kl 11:06 »
TAck Kimma mfl för goda råd och uppmuntran! Vi har fortsatt att hålla henne så de får dia och det går bättre och bättre och i övrigt tar hon hand om dem!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: AKUT! Tackan har ingen mjölk/låter inte lammen dia!?
« Svar #19 skrivet: 01 apr-11 kl 11:24 »
Låter gott detta.... frammåt söndag har hon nog hajjat grejjen ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser