Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tappvarmvattn  (läst 3683 gånger)

xlab

  • Gäst
Tappvarmvattn
« skrivet: 29 dec-16 kl 09:49 »
Jag är ute efter lite bra sätt och värma vatten på, helst inte för stora kostnader..Tips någon?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tappvarmvattn
« Svar #1 skrivet: 29 dec-16 kl 10:31 »
Antingen betalar du lite för investeringen, men betalar då mera för varmvattnet år efter år. Eller så betalar du lite mera för investeringen nu, men får i gengäld oerhört billigt varmvatten i mååånga år framöver.

Jag förespråkar tappvarmvatten uppvärmt av värmepump av någon typ, eller solenergi i viss mån.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tappvarmvattn
« Svar #2 skrivet: 30 dec-16 kl 11:53 »
Hur stora mängder varmvatten behöver du? Måste det alltid finnas varmvatten i beredskap eller kan man nöja sig med att ha varmvatten då lämplig energikälla finns till hands (eller sätta igång någon värmeapparat ett par timmar i förväg)? Finns varmvattenbehovet året om eller bara vissa årstider? Finns det frostfritt utrymme där anläggningen kan stå eller måste den vara gjord för att vara lätt att dränera alternativt tåla att frysa? Hur stora krav är det på bestämd och konstant temperatur på varmvattnet? Finns pålitlig vattenledning med konstant tryck tillgänglig eller är tanken att man ska hinka i vatten i värmeapparaten vid behov?

xlab

  • Gäst
SV: Tappvarmvattn
« Svar #3 skrivet: 18 jan-17 kl 22:43 »
Mina VV behov är inte stora, men vill kunna anv det året runt (vill ha så litet beroende av andra som möjligt dvs helst inte el) har en acc tank på massiva 100 L, jag klara mig på 30 L / dygn

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Tappvarmvattn
« Svar #4 skrivet: 20 jan-17 kl 09:36 »
Mina VV behov är inte stora, men vill kunna anv det året runt (vill ha så litet beroende av andra som möjligt dvs helst inte el) har en acc tank på massiva 100 L, jag klara mig på 30 L / dygn
Har du sol hade jag börjat med att sätta upp en solfångare som bara cirkulera runt vattnet.
Då har du löst halva året.
Bor du i närheten av mig så har jag 1x2m solfångareplåt och glas till billigt pris

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tappvarmvattn
« Svar #5 skrivet: 20 jan-17 kl 10:29 »
Det är ju (som vanligt) helt omöjligt att svara på, eftersom man inte vet förutsättningarna! Det kostar ju inte mycket att installera en begagnad kökspanna, men det förutsätter att man har en skorsten som den kan anslutas till

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tappvarmvattn
« Svar #6 skrivet: 20 jan-17 kl 10:53 »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Tappvarmvattn
« Svar #7 skrivet: 20 jan-17 kl 14:48 »
Mina VV behov är inte stora, men vill kunna anv det året runt (vill ha så litet beroende av andra som möjligt dvs helst inte el) har en acc tank på massiva 100 L, jag klara mig på 30 L / dygn

Var bor du?

I Fjällen eller Skåne är ju lite skillnad. Iaf. om man ska solvärma vatten under så lång period som möjligt.

Hur värderar du din arbetstid? Vill du sitta och passa vattenvärmning 2ggr per dag? Vill du att det ska skötas som en el-VVB?

Jag värmde ungarnas pool (typ 2m3) med en spiral av gammalt kopparrör i en tunna där jag eldade. En liten dammpump och lite trädgårdsslang till det. Inte speciellt praktiskt...


xlab

  • Gäst

xlab

  • Gäst
SV: Tappvarmvattn
« Svar #9 skrivet: 24 feb-17 kl 14:27 »
Det är ju (som vanligt) helt omöjligt att svara på, eftersom man inte vet förutsättningarna! Det kostar ju inte mycket att installera en begagnad kökspanna, men det förutsätter att man har en skorsten som den kan anslutas till

Har en braskamin (huset är byggt för ca 7 år sedan, och har inte så jätte lust att börja göra för stora förändringar) har funderat på att bytta ut 1:a steget på min skorsten och göra den vattenmantlad  (ca 60 Cm) kommer att sätta upp solceller och någon typ av solvv på sikt)

 

xlab

  • Gäst
SV: Tappvarmvattn
« Svar #10 skrivet: 24 feb-17 kl 14:30 »
Hur stora mängder varmvatten behöver du? Måste det alltid finnas varmvatten i beredskap eller kan man nöja sig med att ha varmvatten då lämplig energikälla finns till hands (eller sätta igång någon värmeapparat ett par timmar i förväg)? Finns varmvattenbehovet året om eller bara vissa årstider? Finns det frostfritt utrymme där anläggningen kan stå eller måste den vara gjord för att vara lätt att dränera alternativt tåla att frysa? Hur stora krav är det på bestämd och konstant temperatur på varmvattnet? Finns pålitlig vattenledning med konstant tryck tillgänglig eller är tanken att man ska hinka i vatten i värmeapparaten vid behov?

Mitt behov är en dusch om dagen (ca 6-10 min) utöver det är det 0) vill ha varmvatten på ca 1 tim kommer att bygga en kulvert till nya duschen

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tappvarmvattn
« Svar #11 skrivet: 25 feb-17 kl 17:12 »
Om du inte har el? Ja då skulle jag nöja mig med en stor gryta på spisen med tappkran. Så skulle jag skaffa mig en campingduch. (I enklaste fall går det med en vattenkanna, som är upphängd om en gren eller i taket, med ett snöre om pipen son man drar i när man duschar. Blanda till lagom varmt vatten och duscha.
kretslopp

xlab

  • Gäst
SV: Tappvarmvattn
« Svar #12 skrivet: 21 mar-17 kl 12:12 »
Var bor du?

I Fjällen eller Skåne är ju lite skillnad. Iaf. om man ska solvärma vatten under så lång period som möjligt.

Hur värderar du din arbetstid? Vill du sitta och passa vattenvärmning 2ggr per dag? Vill du att det ska skötas som en el-VVB?

Jag värmde ungarnas pool (typ 2m3) med en spiral av gammalt kopparrör i en tunna där jag eldade. En liten dammpump och lite trädgårdsslang till det. Inte speciellt praktiskt...

Den tanken har slagit mig med, har en braskamin som jag funderar på att anv på något fiffigt sätt. först tänkte jag bygga en rökgas´tub´som jag sätter istället för rökröret (första sek dvs) och leder vatten genom den (vattenmatling) och skickar ner vv i källaren till acc:en

xlab

  • Gäst
SV: Tappvarmvattn
« Svar #13 skrivet: 21 mar-17 kl 12:14 »
Om du inte har el? Ja då skulle jag nöja mig med en stor gryta på spisen med tappkran. Så skulle jag skaffa mig en campingduch. (I enklaste fall går det med en vattenkanna, som är upphängd om en gren eller i taket, med ett snöre om pipen son man drar i när man duschar. Blanda till lagom varmt vatten och duscha.

ja denna variant har vihaft i 7 år nu, men nu vill vi komma lite närmar 2000-talet :)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tappvarmvattn
« Svar #14 skrivet: 21 mar-17 kl 15:37 »
Okej då missförstod jag dej.
kretslopp

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tappvarmvattn
« Svar #15 skrivet: 05 jun-17 kl 23:57 »
Vore det inte enklare att byta ut braskaminen eller ansluta en vattenmantlad kamin? Docka den till en acktank som också värms av solfångare.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser