Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig, jag har fått getabock-feber  (läst 2765 gånger)

Cherryblossom

  • Gäst
Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« skrivet: 05 feb-07 kl 19:27 »

Hej där alla ni. Jag har läst erat detta forum och man lär sig av att läsa, ni kan fantastiskt mycket.
Jag har köpt en liten dvärgget och han kommer i veckan och nu är det bara förberedelserna som inte är klart.
jag vill ge honom det mest underbaraste liv han kan få  ägna honom och resten av djuren all min tid och behöver er.
Jag bor på en stor gammal gård med kaniner, hästar och marsvin och vet att förutsättningarna är bra.
Problemet är att jag är ganska getokunnig. jag har förstått att dom är väldigt intelligenta djur.

Jag vill att ni ger mig dom bästa punkterna för att livet kan bli bäst för honom.
Sen lite kort om favoritgodis och vad man kan träna getter till?
Kan man gå ut med dom i sele? Kan dom vara bland folk om dom blir tillräckligt trygga i sig själva?
Är katten ett problem för en liten getbebis?
Jag tänkte ha honom lös på gården, hur tränar man dom till att kunna vara lösa eller är det instinktivt?
Förutom att ha hö och halm i boxen, skulle en get kunna behärska en slags soffa eller liknande i boxen utan att typ förstöra den? jag förväntar mig itne att kunna använda den efter, men jag menar så den kan stå där? Jag vill göra något alldeles speiellt för honom.    

Hjälp mig ni alla fantastiska människor

ninna b

  • Gäst
Re:Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« Svar #1 skrivet: 05 feb-07 kl 21:10 »
Utan att vilja låta alldeles för sur och tråkig men vore inte en eller ett par getkompisar det bästa för honom....
Getter är som du säger intelligenta och påhittiga, du kan utan vidare lära geten att gå i koppel eller att köra in den. Knäckebröd och morötter år gott.
Getter gillar att ligga högt så en soffa är perfekt, fast getkompisar är nog ändå det bästa

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« Svar #2 skrivet: 05 feb-07 kl 21:43 »
ja en getkompis skulle han må bäst av.
det bästa är att använda sunda förnuftet och att läsa alla trådar här på forumet. Står mycket matnyttigt och du kommer lära dig allt du behöver veta för att sköta den.
En get kan lära sig i princip vad som helst. Själv ska jag köra in några av mina.
Favvogodis får du prova dig fram till. De älskar bla. bananer med skal på, all frukt och i princip alla grönsaker. Ska du ha med godis när du tränar så använd knäckebröd eller någon sorts pellets. Tänk på att bara ge lite godis åt gången. Annars blir de mätta.
Katten är inga problem för getter.
Om du vill ha geten lös så ska du först fundera på om du har en väg farligt nära gården. Kontrollera så alla brunnar är övertäckta med säkra lock. Plocka undan glas och ev. rester av stängsel m.m som den ska skära sig på eller fastna i. Ha geten instängd ett par dagar och sedan kan du börja ta med den ut. Om den vet var den bor så kommer den aldrig att gå iväg några längre sträckor.
Soffa - ja visst, varför inte. men det blir svårt att hålla rent. Satsa hellre på något system med lådor/hyllor i olika höjder.
Lycka till.

Cherryblossom

  • Gäst
Re:Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« Svar #3 skrivet: 05 feb-07 kl 21:58 »
Okej tack :)
men alltså, trots att han har mig dygnet runt om han behöver, och att han har kaniner och hästar och katten?
Jag tänkte prova hur han är först utan vänner, sen mer där mot våren ge honom en vän om han verkar ensam och om han inte verkar trivas så som han har det.
Jag har läst att dom gillar att klättra och har sig, kan man bygga någon slags lekplats till honom kankse?
Och finns det getter som gillar att vara på allmäna platser, om han vill följa med ut?
 

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« Svar #4 skrivet: 05 feb-07 kl 22:49 »
Alltså, en ensam get blir inte lycklig.

Soffan "kan" bli favoritgodiset! Men en stadig trähylla i boxen, som dom kan stå på och titta runt uppskattas säkert.

En get är lyckligast om den får vara get tillsammans med andra getter. Det är ett utpräglat flockdjur med ett väl utvecklat socialt beteende. Sen, om du är värdig (eller har knäckebröd i fickan) så väljer DOM in dig i flocken.

Cherryblossom

  • Gäst
Re:Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« Svar #5 skrivet: 06 feb-07 kl 02:35 »
Fick just en betydande fråga!
Är räven ett problem som springer omkring häromkring?
Dödar dom getter?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« Svar #6 skrivet: 06 feb-07 kl 08:04 »
Getingarna här har ett bord i sitt hem. Det är jättebra att stå på för att spana lite när maten är på igång. Och så går det fint att stå på det, vika halsen runt dörrkarmen och glatt vrålbräka åt människorna som är ute på gården. Att springa som en tok rakt in i gethuset, skrämma slag på hönorna, kasta sig upp på bordet och sedan vända och rusa som en oljad blixt ut i hägnet igen, är en annan favorit. "Möblerna" får vara stadiga!

Jag tror oxå på getkompisar. Getter leker inte som människor. När getter leker gör det ibland ont. På människor. Som alla andra flockdjur, mår säkert geten bäst av att kunna bete sig som get tillsammans med andra getter. Våra getter sover tätt tillsammans, äter tillsammans, stångas och hittar på hyss tillsammans.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« Svar #7 skrivet: 06 feb-07 kl 14:35 »
Okej tack :)
men alltså, trots att han har mig dygnet runt om han behöver, och att han har kaniner och hästar och katten?
Jag tänkte prova hur han är först utan vänner, sen mer där mot våren ge honom en vän om han verkar ensam och om han inte verkar trivas så som han har det.
Jag har läst att dom gillar att klättra och har sig, kan man bygga någon slags lekplats till honom kankse?
Och finns det getter som gillar att vara på allmäna platser, om han vill följa med ut?
 

Du bör nog satsa på en getkompis redan från början. Dessutom är de väldigt kul att titta på när de busar runt tillsammans.
Om man tränar dem och de har förtroende för dig så är det inga problem att ha med dem ut på offentliga platser.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« Svar #8 skrivet: 06 feb-07 kl 14:36 »
Fick just en betydande fråga!
Är räven ett problem som springer omkring häromkring?
Dödar dom getter?

Nä, kan inte tänka mig att räven skulle ta en frisk get.
de äter väl typ gnagare och fåglar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« Svar #9 skrivet: 06 feb-07 kl 16:07 »
Öh, här händer det att räven tar rådjur.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« Svar #10 skrivet: 06 feb-07 kl 16:44 »
Öh, här händer det att räven tar rådjur.

Ok, ja jag kan inte så mycket om rävar. Här håller hundarna dem borta från gården.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« Svar #11 skrivet: 27 feb-07 kl 16:47 »
Jag tror nog att en get som kan umgås fritt med sin människa kan vara lyckligare än en som har en getkompis  men inte så mycket stimulans.  Man ska inte ta sig vatten över huvudet.  Getter tar som sagt lätt upp individer av andra arter i flocken, till skillnad från får, som behöver andra får för att må bra.  Om Du stimulerar Din bocks hjärna dagligen, så kan Du nog vänta lite med nästa get.  Vad heter han?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hjälp mig, jag har fått getabock-feber
« Svar #12 skrivet: 27 feb-07 kl 16:52 »
En räv har nog dålig chans mot en flock behornade vuxna getter, men en ensam stackare kanske inte får det lika lätt.  Men är Du hemma när räven kommer, och bocken får problem, så ropar han nog på Dej!

Och jag tycker också att lådor verkar bättre än soffan.

Miina bockar och getter kunde lite småkonster, gå fot, ligg, "dansa", hoppa över hindret där borta, sträck ut tungan (!), och de jobbade BARA för ordentlig lön!  Inget gratisarbete!  Man är väl ingen hund, heller!  Och de kunde INTE apportera.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser